Славянската филология се появява в края 18в. и началото на 19в.
Епоха на Романтизма – идеи, настроения и интереси.
Преодоляване на представата, че античността, т.нар. класическа древност, е
абсолютен връх на човешкото рзвитие и образец за подражание и че е единствената
достойна за внимание култура е културата на елита. Романтизмът е начин да
мислене на образованите хора. Следствия: интерес към миналото и към културата и
езика на народа, към неговото минало и произход.
Специфика на ситуацията в славянските страни. Нямало е масова култура,
което води до интересн към фолкола и мистиката. По това време всички славянски
народи са загубили своята държавност и аристокрация. При тези условия
Романтизмът се съчетава с патриотизъм и със задачите на националното
възраждане. Задача на нац.възр. е да се издигне езикът катто официален, на
високата култура. На този фон се появява Славянската филология.
Първи представители:
Йозеф Добровски –
патриарх на славянската филология, чех; 1792г. „История на чешкия език и
литература“ (първа класификация на славянските езици), 1822г. „Основи на
славянския език по стар диалект“ (поставя старобългарската проблематика,
родината на езика е Сърбия, съпоставя го с други индоевропейски езици).
XIXв сред славяните все още преобладава наследеното от средновековието
съзнание, че всички славянски езици са само наречия на един и същ общ славянски
език и славянските култури са разновидности на една и съща славянска култура.
Бартоломей Копитар – австрославист, пръв предлага т.нар. манонска хипотеза за произхода на
К-М език
Александър Востоков - За начало на сравнителната
граматика на славянските езици и на сравнително-историческия метод може да се
смята брошурата на руския учен А.
Востоков – „Разсъждения за църковнославянския език“ (1820) с изводи, валидни и
до сега. Авторът определя звуковата стойност на еровете и носовките (за
произношението на старите носовки се насочва към полския език). Востоков прави
извод за общия произход на славянските
езици, но не от старославянския, който е бил диалект на една племенна група.
Използваният в този труд метод за първи път е назован „сравнително-исторически“ от А. Потебня през
70-те години на XIX в. Трудът на Востоков се преиздава два пъти (1856,
1865).
Павел Йозев Шафарик(словак) – „Славянски страни” е огромен труд, който събира и обобщава
историята и етнографията на слявяните до 10в. Шафарик пръв се обявява твърдо за
българската основа на К-М език и твърди, че глаголицата е най-старата славянска
азбука.
Уилям Джонс – британски чиновник в Индия – доказва родството на
индоевропейските езици. Джоунс се счита за
основоположник на сравнително-историческата лингвистика, и за пионер посочил
наличието на индо-европейското езиково семейство. В допълнение към общия
произход с латински и гръцки, Джоунс съзрява сходство на санскрита с готския,
както и с келтския език, което намира и отражение в неговата книга
излязла през 1786 г. „Санскритски език“.
Тези наблюдения на Джоунс се основават на сравнителния исторически
метод. В допълнение към откритията си, Джоунс пише статията "За боговете
на Гърция, Италия и Индия", поради която се и счита за един от пионерите
на сравнителната митология.
Джоунс не се има само за "филолог", ограничен
най-вече до изучаването на чужди езици. Едновременно с това си занимание, той
разбира необходимостта от по-строг подход към етимологията и отхвърля
аматьорското езиково строителство, много популярно по него време, и
практикувано от ентусиазирани любители налингвистиката.
Съвременният
сравнително-исторически метод в и за изучаване на езиците е въведен по-късно в
Европа и доста време след кончината на Джоунс. Информацията за
сравнително-езиковото място на санскрита в края на 18 и началото на 19 век е
получена в Европа главно от работите на Джоунс. Джоунс класифицира основния
индийски език комбинирайки наличните знания за класическите и други древни
езици в Европа. Първоначален център на санскритологията в Европа е Франция, а
по-късно - Германия. В родната му Великобритания, Джоунс не успява да преобърне
наложилата се обществена нагласа за индийците като за диваци, които трябва да
бъдат цивилизовани и в резултат на този предразсъдък индологията не намира
благодатна почва за развитие в родната му страна.
Франц
Миклош - Авторът на първата сравнителна граматика на славянските
езици – Франц Миклошич 1813-1891(словенец) – средата на XIX в. Трудът се състои от:
фонетика(1852г. на немски), морфология, словообразуване, синтаксис и първия
славянски етимологичен речник. Около 1850г. публикува критична рецензия на
труда на Франц Боп (баща на сравнително-историческия метод) – допълва труда на
Боп със статия „Санскритски и славянски“, защото той въобще не споменава
славянските езици. Повечето славянски езици по това време не са били познати,
причини – територията им е под чуждо влияние от една страна, а от друга –
пренебрежителното отношение на индоевропейските изследователи.
Младограматическа
школа – вт.пол. XIXв – представят модел на късния индоевропейски, който е
актуален и до сега. Представители: Август Лескин, Вартослав Ягич, фердинанд дьо
Сосюр(въвежда понятието езикова структура – поява и начало на структурализма),
Херман Гюнтер Грасман, Карл Вегнер, Херман Остхоф, Карл Брутман, Бертолд
Делбрюк.
No comments:
Post a Comment