Общ обзор на Ренесанса
·
През 966г. Карл Велики консoлидира Западна
Европа и се появява II Римска
империя à в
Средновековието се зараждат първите идеи за наднационално обединение.
·
Зараждането на панславизма започва още
през Ренесанса
·
Връщане към античната традиция. Изкуството се развива по
античен образец
·
Връща се формата на полиса. Полисът е обединение на
жителите, а не географско обединение. Той е мобилна структура. Urbis – това е римският град,
стационарен и затворен. Оттук идва и терминът урбанизация.
·
През 1543г.
Миколай Коперник заменя геоцентризма с хелиоцентризъм
·
Метафора за времето и неговото отброяване
·
Великите географски открития подлагат на съмнение Бог и
Библията
·
Появява се книгопечатането
·
Природата е човешка и е човешко да се греши
·
Човечеството е като един голям свръхорганизъм
·
Съревнованието, състезанието са движещи звена в Ренесанса
·
Метафората на огледалото – ако светът около теб е грозен,
то ти си направил нещо не както трябва
·
Джовани Макиавели – „Целта оправдава средствата”
·
Лириката често е в мерена реч по античен образец, а не
римувана
·
Алегория, сатира, пародия, травестия, карнавален поглед на
света
·
Алегория идва от
гръцкото αλλος
"друг" и αγορευειν -
‘говоря’) - една от формите на иносказание, широко
известна в художествената, философската и богослοвската литература. Тя заменя отвлечени
идеи и понятия с образи, картини и нагледни примери, в които всички (или
повечето) елементи предават съдържанието на идеята. Алегорията е родствена с метафората. Вид алегория
може да бъде притчата.
Особено широко алегорията се използва в изобразителното изкуство, старо и ново
(алегория на майчинството, мира, правосъдието и т.н.).Алегорията е израз, в който се говори
за един предмет или проява, а се подразбират други. Конкретизация на идея или
мисъл посредством образ, в който е вложен преносен смисъл. Алегорията се
основава на съпоставимостта между две прояви, от които едната има отвлечен
идеен смисъл, а другата – конкретен. В елементарната си форма алегорията се
изчерпва с разтълкуването на конкретния образ, а при по-сложните си форми на
преносен смисъл, вложен в разказаните или изобразените прояви, от които могат
да бъдат извлечени общозначими изводи. В такива случаи алегорията се съчетава с
нравоучителни и възпитателни внушения
·
Алесандро ди
Мариано ди Вани Филипепи (1445-1510),
по-известен като Сандро Ботичели, е италиански художник.
Наследява прякора си, който означава „Бъчвичката“, от пълния си по-голям брат.
Ботичели е един от най-големите италиански живописци от Флорентинската
школа, творил по времето на Ранния Ренесанс.
Създава картини по митологически и по християнски мотиви. По-късните
му произведения са мрачни и драматични.
-
Картината „Раждането
на Венера” представлява живопис с темперни бои върху платно с размери
172,5×278,5 см. В наше време е изложена в галерия Уфици, във Флоренция. Картината
представя мита
за раждането на Венера (гр. Афродита). Голата богиня се
носи към брега в отворена раковина, подухвана от вятъра. В лявата част на
картината е представен западният вятър Зефир в обятията на своята съпруга –
нимфата Хлорида (рим. Флора). Той духа върху раковината, създавайки вятър,
напълнен с цветя. Мидата – символ
на женското начало.
„Раждането на Венера”
·
Микеланджело
ди Лудовико Буонароти Симони, известен още само като Микеланджело, е
италиански ренесансов скулптор, художник, поет и архитект,
представител на Флорентинската
школа. Смятан е за един от тримата титани на Ренесансовото изкуство
заедно с Леонардо
да Винчи и Рафаело.
Творчеството на Микеланджело се отличава с патос и непрекъснато търсене на
идеала за красотата като отражение на идеалите на епохата за физическа и
духовна мощ и трагизъм. То оказва силно влияние върху Тициан и
венецианската живопис и се смята за основа на стила маниеризъм
-
Скулптурата „Давид”
е завършена през 1504г. и става една от най-известните му творби. Този
шедьовър, издялан от мраморен блок от кариерите в Карара, по който преди това е
работил друг скулптор, окончателно утвърждава репутацията на Микеланджело като
скулптор с изключителни технически умения и сила на символичното въображение.
Давид е пастир, избран за владетел - библейски образец; Давид и Голиат
-
През 1505 г. Микеланджело е повикан в
Рим, за да направи проект за грандиозен надгробен паметник за новоизбрания папа Юлий II, който
трябва да бъде разположен в базиликата „Сан Пиетро
ин Винколи“. Първоначалният проект, включващ 40 статуи, така
и не се осъществява. Днес гробницата
се намира в църквата в Рим и съдържа само една статуя на Микеланджело - „Моисей“. Моисей – водач, лидер от човешки
произход – централна фигура в Ренесанса. Моисей е личността, която извежда своя
народ през всички препядствия с божията помощ
Ренесанс = Възраждане (ново, повторно раждане). Хората започват
да възприемат света не само чрез вярата, но и чрез разума. Теолозите смекчават
отношението си спрямо древните автори и вместо отричането им ги
адаптират към християнската религия. Възстановен е античният
плурализъм. Вярващите преоткриват естествената красота на природата
и насладата от живота. Образът на Смъртта, представяна като скелет с
коса в ръката, се появява в изобразителните изкуства и литературата
все по-рядко или успоредно с античните й предходнички Персефона и
Прозерпина. Средновековното «Помни смъртта!» отстъпва пред жизнерадостното
«Човек съм и
нищо човешко не ми е чуждо».
През 1543 г. Миколай
Коперник заменя геоцентризма с хелеоцентризъм, а телескопът става символ на
научното познание. Знакови за епохата
стават компасът, огнестрелните оръжия и книгопечатането. Компасът и
огнестрелните оръжия спомагат за великите географски открия, а печатната преса
на Гутенберг разчупва църковния монопол за разпространение на знанията. През този
период хуманистичните и реформационни идеи съвместно подсилват
интереса към Библията. Не случайно първата отпечатана от Йохан Гутенберг
книга (1456г.) е латинският превод на Библията. Книгата на книгите се
възприема и като сакрален, и като художествен текст.
Бог продължава да бъде център за ренесансовия
свят – той вече е закономерен Бог,
поддържащ равновесието на Земята. Осъществяването на преход от теоцентризъм към
антропоцентризъм е твърдение, към което трябва да бъдем предпазливи и когато
говорим за него, винаги да отчитаме факта, че Бог продължава да бъде основа и
на ренесансовия свят, но вече човек определя своя бог, а вярата има нужда да се
материализира. Вярата е стремеж да имаш абсолютно обеждение в нещо, което не
може да бъде доказано емпирично. Вярата и знанието са едновременно опоненти и
не могат да съществуват едно без друго.
Ренесансът протича под
формата на хуманизъм и Реформация. Хуманизмът е светското лице на
Ренесанса, а Реформацията – религиозното. Техният
общ знаменател е индивидуализмът. Човекът и народите излизат от
средновековните християнски космополитизъм и анонимност. Настава
времето на
идентичността и индивидуализацията: личностна, религиозна
и национална. Налага се мнението, че хората сме не само човешки същества, но и
уникални индивиди. Първоначално хуманизмът реабилитира гръцкия и латинския
език. Освен като сакрални, те продължават да функционират и като езици
на науката и литературата. Възражда се и интересът към литературните
и философски ценности, сътворени на тях. Но интересът към античната
филология стимулира и създаването на художествени ценности на
народностни езици. Хуманистите пригаждат латинската азбука към
фонетичните особености на локалните говори и постепенно светската
литература на роден език започва да доминира над латинската. Утвърждават
се народностните литературни процеси. Авторите започват да се подписват
със собствените си имена, а творбите им, написани на роден език,
изобразяват герои с конкретна личностна и народностна идентичност.
Започва наподобяването
на античните художествени образци. Хората на изкуството
и науката стъпват отново на земята и започват да се интересуват повече
от живота «тук и сега», отколкото от «царството небесно». Средновековното
отшелничество и аскетизъм губят своите последователи. Развива се естественият
човешки стремеж към пълноценно общуване и удоволствия. Лоренцо Вала
(1407г.-1457г.) актуализира идеите на Епикур. Вала изтъква, че е човешко
да се изпитват удоволствия. Те отличават хората от останалите живи
твари в природата. Следователно насладата е висше благо. Изпитването на
наслада се възприема като божествено благоволение.
Разширяват се параметрите на
любовта. Нейните амплитуди са ренесансово широки – от възвишеното чувство до откровената еротика.
«Фрашки» на Ян Кохановски показват многобройните превъплъщения на
любовта.
Митологията се осмисля
от нови, предимно филологически позиции. Ренесансовите автори много
често използват
митически фигури и митологически сюжети, за да изтъкнат
настоящето. Езическите ценности се приспособяват за нуждите на новата
религия и заедно с християнството стават основа на единния общоевропейски
културен и литературен процес.
Антична митология
Олимпийските богове в древногръцката митология са
основните богове в гръцкия пантеон, обитавали планината Олимп. Има общо четиринадесет
различни богове, определени като олимпийски, но никога не са били повече от 12
по едно и също време. Зевс, Хера, Посейдон, Арес, Хермес, Хефест, Афродита,
Атина, Аполон и Артемида винаги са били причислявани към олимпийските богове.
Хестия, Деметра, Дионис и Хадес са другите богове, считани за част от
дванадесетте олимпийци в определени периоди. Олимпийските богове са трето
поколение богове (след стихиите и титаните). Те стават владетели на света след
победата им над титаните в титаномахията. Зевс, Хера, Посейдон, Деметра, Хестия
и Хадес са братя и сестри, а останалите (с изключение на родената от пяната
Афродита) обикновено се смятат за деца на Зевс от различни майки (освен Атина,
за която се счита, че е родена от самия Зевс). Възможно е и Хефест да е роден
от Хера (без намесата на Зевс) като отмъщение за раждането на Атина.
АПОЛОН - най-популярният бог в
античността. Бог на светлината, пазач на стадата, изобретател на лъка,
покровител на земеделието, на лечението, на музиката и песента, будител на
свещеното поетическо и пророческо вдъхновение. Син на Зевс и Лето, брат близнак
на Артемида. Баща на бога-лечител Асклепий, на прочутия певец Орфей и на много
гадатели и герои. Чрез оракулите си бил водач на целия гръцки народ. Имало
негови оракули в Делфи (главното му светилище).
ДИОНИС - първоначално бил тракийско
божество, но постепенно проникнал в Гърция. Бог на плодородието, на виното,
веселието и лозарството, на музиката и на драматичната поезия, на мистичната
насока в религията. Син на Зевс и Кадмовата дъщеря Семела. Оженил се за Ариадна
- дъщеря на критския цар Минос, която намерил изоставена от Тезей на о-в
Наксос. Преди да се роди, ревнивата Хера, предрешена като
бавачка на Семела, я подучила да поиска от Зевс да се яви пред нея в пълното си божествено величие. Блясъкът
на мълнията му я поразил, защото била смъртна. Детето било спасено от майчината
утроба, но понеже било недоносено, Зевс го вшил в бедрото си и го държал там, докато настъпил
момента на раждането му. Затова Дионис е "двуроден"
·
Посейдон, заедно с Хадес, е следващ по ранг. Той владее океаните
и водите.
·
Хадес се грижи за душите на умрелите. Владетел е на подземното
царство.
·
Атина е богиня на мъдростта, изкуствата, обучението
и войната.
·
Арес е бог на войната и героите.
·
Артемида е богиня на лова, животните,
плодородието и целомъдрието.
·
Хефест е бог на огъня, занаятите и оръжията.
·
Хермес е бог на пастирите и пътешествениците
и вестител на боговете.
·
Афродита е богиня на любовта и външната
красота.
·
Хера е съпруга на Зевс, богиня на брака и верността.
·
Хестия е богиня на дома, семейството и
домашното огнище.
·
Деметра е богиня на земята, цветята и
растенията, храната, запазването на брака.
No comments:
Post a Comment