Saturday 13 September 2014

Совизджалска литература

                                                       Совизджалска литература

Совизджалската литература е вторична, не е типично явление за полската литература. Stanisław Grzeszczuk - „Błazeńskie zwierczadło” - светът е представен през криво огледало. Полският литератор не обича хумора, сатирата е острата форма на хумора. Чехите са по-близки до това явление чрез Реформацията и хусизма, отколкото поляците.
Tadeusz Zieleński Boy – професор, лекар, преводач (от френски), разпространител на френската култура. Бой чрез фигурата си на скандалджия успява да привлече общественото внимание към теми, които са важни за цялото общество. Много добър публицист с темите, които поставя на всеослушание.
Кохановски е патрон на совизджалите. Защо именно той?
Има много празноти в биографията му. Роден е около 1530г. в Сицин, Радомско, в Средна Полша. Неизвестна ни е неговата младост (с какво се е занимавал). 1544г. учи в Краковския университет. Не се знае колко дълго учи там. Няколко пъти посещава Италия, учи в университета в Падуа. Посетил Рим и Неапол – места на изтъкнати романтици (Мицкевич, Словацки и др.) Прави няколко месечно пътешествие във Франция. Получава огромна ерудиция в областта на класическите езици, поетика, реторика и философия. Първата творба на Кохановски, която може точно да се датира, е латинска епитафия, посветена на Еразъм Кретковски, гравирана върху надгробния му камък в падуанската базилика. През 60-те години се появява поемата „Сузана“, която се основава на библейски разкази. „Czego chcesz od nas, Panie, za twe hojne dary“ – полага човека в някаква позиция да може и той да даде нещо на Господ, да се отблагодари. Друго самочувствие на новата ренесансова епоха. Написва прозаична творба „O Czechu i Lechu“. 1564г. героико-комичната творба „Шах“. В края на 50-те Кохановски се установява трайно в Чернолас, късайки връзките си с двора. Образът на черноласката липа е важен символ за неговото творчество. 1575г. се жени за Дорота Подлодовска. 1578г. се поставя за пръв път „Отпращане на гръцките пратеници“. 1579г. излиза първото издание на Давидовия Псалтир. 1580г. публикува Трените, заедно със сборника латински оди. 1586г. след смъртта му, неговият приятел, Ян Анушовски публикува Песните му. През август 1584г. в Люблин внезапно умира Кохановски. Причината вероятно е била инсулт. Съвременниците са били наясно, че със смътта на Кохановски се слага край на една ера в полската литература от Ренесанса. Оплакват го много автори: Sebastian Fabian Klonowic, Andrzej Trzecieski и Kasper Miaskowski. Това до голяма степен е свързано с появата на пресата, печата.
Националната черта на борбеност и отстояването на правата започва да се развива в прехода от ренесанс към барок. Средният процент на аристокрацията в дадена държава е между 3-4%, докато в Полша достига 10%. Тя е голяма сила и се бори за своите свободи и привилегии.

Тил Ойленшпигел (патрон) – шутовски генерал (от Германия се пренася в Полша). Преведено на полски като совизджал. Совизджалите са образовани хора, ненамиращи удовлетворение със собствените си аспирации. Позоваване на средновековната легенда, а не утопия. Ойленшпигел в качеството си на шут, пътува много. В тази си роля има една невероятна свобода – да се шегува, да изкаже много пошли и интересни истини. Бидейки въплъщение на тази траверсия (дрехи и грим) престава да бъде от този свят, неговата цел е да разсмива чрез смешки и вулгаризми – има правото на всичко, има правото да преобърне света, а това е една много голяма сила, която не е за подценяване. Той е хитрец като Хитър Петър – важни сюжети. Днес е известно, че не е реално съществувала личност.
Полските совизджали са масово плебеи. Те са преводачи, компилатори, адаптатори, творци, от различна социална среда. Някои изследователи добавят и хора от градското съсловие, дребна шляхта, светски и духовни лица, дори от магнатерията. Творчеството остава в сферата на една висока култура. Характерни особености: пародиране, травестия („светът-наопаки“).

На 76стр. в „Зубър, видра и паун“ на Камен Рикев има фрагменти от Ян от Кошички. Надиграването като карнавално, традиционно. Травестия на високия жанр и сблъсъка между двете съсловия. (Пародия) Той е един от първите совизджали.
1521г. „Разговори, които водел мъдрият цар Соломон с Мархолт груб и прост“ – има обръщение към поляците.

Ян от Киани вече попада в епохата на Барока. Стига се до гротескови измерения.

No comments:

Post a Comment