Saturday, 13 September 2014

„Разговор на майстор Поликарп със Смъртта”


Разглеждане на „Разговор на майстор Поликарп със Смъртта”

- да се извадят епитетите, свързани с майстора, смъртта, живота, хората и Бога;
- отговор на въпроса какво определя текста като средновековен.

Текстът е написан на полски език. В началото говорещото лице е самият автор. Натрупване на епитети към Бога, който е от всички и всичко по-голям (всемогъщи, сътворител). С негова помощ авторът ще изложи добре разказа си, а целта е да умножи Неговото влияние и да „подобри” човешкото състояние. Обръщение тип молитва[OГ1] . Човекът е говорител/медиатор, а само Бог може да бъде и е действителният творец. След като има божията благословия и помощ, авторът се обръща със „слушайте[OГ2]  какво ви казвам” – той има какво да каже, това е самото божие слово. Ще им говори за смъртта, на която е подвластен всеки един от тях. Смъртта е поредният урок на Господ. Изброяването, натрупването на епитети, отнасящи се до хората създава всеобхватност – смъртта не подминава никого, независимо от социално положение, физическо състояние, местоживеене...

Смъртта е женски род неслучайно. (Всички понятия, свързани със Земята от Античността са в женски род.) От онова време водят началото си много важни дихотомии:
+
-
живот
смърт
дясно[1]
ляво
горе
долу
небе
земя
ефир
подземие
метафизика
физика
култура
натура
мъжко
женско

култура – от лат. colo – ора, обработвам
                              cultus ораното, обработеното
Най-важното, което мъжът прави е да оре земята и да опложда жената. Тя пък ражда, което я свързва с плътта. Има силата както да вдъхне живот, така и да освободи хаоса; да роди добро, но и да роди лошо. Поради това, няма каква друга да бъде Смъртта, освен жена.
Дихотомията Бог (като сътворител) – Смърт (унищожител) е условна, тъй като Бог е абсолютен творец, а Смъртта може да убие единствено плътта.

Идеалът по онова време са били пищните мадони, които имат силата да дадат живот; Смъртта е бледа, жълта, слаба, „края на носа го няма” (намек за проказа, носи конотации за грях), „няма по устата устни” (наказание). Явява се пред човека, защото милостивият Бог, който изпълнява всички молби, я е известил за неговото желание. Заявява, че ще му се открие и ще отговори на всичките му въпроси. Тогава, обаче, майсторът проявява присъщия за човека страх от смъртта. От него произхождат всички останали страхове.
Събуденото любопитство[OГ3]  му помага да преодолее в известна степен този страх. Каноничният текст за грехопадението е изменен. Смъртта е представена като болест, зараза, скрита в ябълката. Текстът прилича на договор между две страни. В описанието на акта на грехопадение са вплетени всички смъртни грехове. При неизпълнение на тази договорка, следва наказание. Човекът става смъртен; „Господа обиди тежко,/ племе зарази човешко”. Ще трябва с труд да оре земята (орането – акт на насилие, на порене на земята), а жената ще ражда в мъки децата си.
През Средновековието, когато хората са боледували от нещо необяснимо или непознато, то те са пекли питки, които намазани с мед, се оставяли пред вратата, за да се насити болестта с този сладък хляб и да не прекрачва прага на дома. В текста също имаме опит за „подкуп” на Смъртта. (Подобни вярвания се срещат при много народи. Например древните гърци поставяли две монети върху очите на покойника – таксата на лодкаря, който ще го отведе в царството на мъртвите.) Тя остава непреклонна; всекиго ще покоси, щом удари часът му. Силата да мори, обаче, тя не притежава изначално, а я е заела: „на вселената Твореца/ даде ми такава мощ”. Затова, когато опира до Иисус, косата й се строшава.
За първи път в този светски текст се появява някакво чувство за хумор, дори самоирония, показана през страха на майстора. Единствено монахът остава спокоен пред Смъртта: „мирското несъвършенство/ сменя с райското блаженство”.


[1] Дясното е добро – отдясно на Бог стои Иисус. За справка дясно на полски/ руско е право, т.е. правилно

 [OГ1]Средновековен похват
 [OГ2]Типична средновековна формула
 [OГ3]От тези две характеристики може да започне да се изгражда стереотипен портрет на човека: страхлив, слаб, любопител (любознанието му дава сила да превъзмогне страха: ренесансов мотив!)

No comments:

Post a Comment