Съвременна
руска проза. Основни представители. Виктор Пелевин
Виктор
Пелевин – роден 1962г.Виктор Пелевин завършва
институа по енергетика на Московския технически
универстиет, специалност електромеханика. След
уволнението си от армията, завършва Литературен институт
„Максим Горки“. Сътрудничи няколко години на списание „Наука и
религия“, където пише статии за източен
мистицизъм. Първият му роман излиза през 1989 г.
Пише разкази, романи, повести, но прибягва и към баснята, параболата,
гротеската, дори вица, едновременно с това е подчертано вниманието му към
новите форми на словесност, като компютърните игри („Принцът на Госплан“),
рекламните сценарии и слогани. В изкуството му има мит, приказка, фантастика,
политика, публицистика, философия, езотерика, история, автобиография.
Произведенията на Пелевин почти без изключение са алегорични разкази за
транзитивните състояния на личността и на света; занимава го основно
нестабилността на границите между нещата, преминаването от едно състояние в
друго. Пример за превъплъщения има във всеки текст на Пелевин: история-вечност
(„Чапаев и Пустота“), човек-животно („Ника“ – метаморфоза на нивото на езика –
говоренето за любимата се оказва говорене за любимата котка).В книгите му често светът и реалността са
представени като променливи, напълно податливи на човешкото съзнание, воля и
интуиция. Пелевин оставя читателя сам да реши какво точно се случва. В сюжетите
разкрива характерни черти на руския народ в прехода след разпада на СССР, като умело впримчва и нишка от ученията и
разбиранията на Далечния Изток.
„Чапаев и Пустота“ 1996 –Авторът
описва работата си като "първият продукт в световната литература, който се
провежда в абсолютен вакуум".Романът обхваща два периода - Русия през 1918-1919 и средата на 1990-те години (след октомврийската революция и модерна Русия).Действието се развива през 1919. Чапаев се увлича в
разговори с Пьотър Пустота, които отвеждат в паралелни светове от бъдещето.
Често умело се губи нишката, коя действителност е действителната, като героите
се срещат със северния войнствен бог Один, с Шварценегер и др. Всяка нощ
Пустота има кошмари, че е затворен в психиатрична клиника, заради вярата му, че
е поет от началото на века. Той дели стаята в клиниката с други трима, всеки
със своя индивидуална форма на фалшива идентичност.До края на книгата не е ясно
коя от идентичностите на Пьотр е истинска и дали изобщо има такава.
Пелевин постоянно е зает с диалектиката
на видимото и същностното, на външното и вътрешното, именувано ту Вътрешна
Монголия, ту торно топче, ту вътрешен космос, явяващи се цел на фантазните
пътувания на Пьотр Пустота, на императора в „Долната тундра“, който след
странстването си из времената осъзнава, че е знаел истината за небесната
музика, че я е носил в себе си, а пътуването всъщност е недостигане, защото „в
този свят има много пътища и всички те водят никъде“ (Пелевин цитира Кастанеда
в есето си „Икстлан – Петушки“).
Георги Котовски играе ролята на демиург.
Според митологията на романа, той е отговорен за съдбата на съвременна Русия.
Към финала, в диалог с водача П. Пустота говори за „злоупотреба на Котовски с
кокаин“ и очевидните последици от тази зависимост.
Чапаев е историч. личност, Фурманов – първият писал за Чапаев. Остап Бендер
– „великият комбинатор“ – др. велик герой в рус. л-ра; концепцията за него
принадлежи на Валентин Катаев
(„Дванадесетте стола“).
Млад литератор среща случайно свой
съученик в Москва, не са се виждали от години и събитието е вълнуващо. Онзи го
кани в канцеларията си - някакъв бивш луксозен апартамент, разказвачът му
споделя скорошното си приключение с гонитба и стрелба по улиците. Изневиделица
приятелчето му заповядва да си вдигне ръцете и да предаде пищова си. И човекът
инстинктивно се нахвърля, стрелба, стискане за гушата и онзи издъхва. Героят завлича
трупа в съседната стая, там има роял, той сяда и свири Моцарт. Но на вратата се
тропа, влизат двама матроси, търсят началника и човекът се представя за него. И
влиза в новата си самоличност... Пелевин
сервира лавина от гротеска и фарс. Намесва всички литературни величия от
епохата, разбърква и епохите. Що се отнася до Чапаев: след време убиецът се
връща на местопрестъплението, трупът си е на място, а на рояла - мъж в черна
гимнастьорка - свири Моцарт и разсъждава колко по-добре би било Христос да бе измислен
като музика, а не в човешки образ: "Фамилията ми е Чапаев" - още една
фарсова линия в сюжета... Пелевин не оставя камък върху камък в известната
история, срива всичко, прави го майсторски, а внушението почва едва оттам.
"Чапаев и Пустота" е първият
дзен-будистки роман в Русия. Повечето литературни критици обаче обвиняват
неговия автор Виктор Пелевин, че се гаври с руската култура и история, което не
е съвсем лъжа.Всъщност най-популярният съвременен руски писател не може да бъде
уловен в рамките на някой жанр. Затова Пелевин, поставян някъде в териториите
на сюрреализма, литературния агностицизъм и будизъм и дори на киберпънка и
черния хумор. В руския, а оттам и в българския фолклор, Чапаев и Петка са
анекдотични герои. В книгата на Пелевин командирът от Червената армия е
представен като мистичен Учител, който разкрива на своя ученик Петка Пустота
истинската природа на света. Така в самия край на романа поетът декадент Петка
постига просветление, за да се влее в УРАЛ - "условната река на абсолютната
любов", и за да постигне "вътрешната си Монголия".Всъщност Петка
Пустота е пациент на Московската психиатрия, който си въобразява, че живее в
дните след Октомврийската революция.
No comments:
Post a Comment