Борис Пастернак – „Доктор Живаго“
Централна за романа е темата за
творчеството и заедно с това – за традициите, приемствеността, връзките, чието
нарушаване е пагубно за културата, визира се и руската национална специфика,
осмисляна в произведенията на Пушкин, Толстой, Чехов – писатели, които създават
литературата на на „последните въпроси“ – морални, социални, религиозни. В
детските си години Пастернак се среща с Л. Толстой и определя тази среща като
предзнаменование и предопределение. Имат много сходства между романите си:
широта на историческата картина, близост до земята, патриархален живот; преходи
в повествованието от личния живот към историческите събития, фикционални герои,
участващи в реалните събития, опит за създаване на авторска историография.
Романът „Д.Ж.“ е замислен като повествование на една епоха на войни и революции
и за съдбата на едно поколение, но също за еволюцията на идеите за историята и
цивилизацията и за мястото на личността в тях, за жизненото крушение и
съпътстващото го творческо възвисяване.Романът е многоаспектен и могат да се
различат няколко нива на интерпретирането му:
- Като
философски роман, отразяващ научния опит и интереси на Пастернак и главно
противопоставянето в рамките на художествения текст на утопични и антиутопични идеи,
актуални за началните десетилетия на 20в.
- Като
историческо повествование за съдбините на Русия, вземащо за модел „Война и мир“
на Л. Толстой, и следователно като опит за създаване на епопея.
- Като
роман за творчеството и текст-концепт спрямо стихотворната глава
- Като
поле на среща на различни дискурси и на проследими междутекстови влияния
- Като
специфично жанрово образувание – „лирическа епопея“, „духовна автобиография“,
метароман, „роман на тайните“ от Дикенсов тип и други.
Романът е завършен през1956г. Пастернак е удостоен с Нобелова награда през
1958г., но той е принуден да се откаже от нея, заплашен е с изгонване от
Съветския съюз. Сп. "Новы мир" отказва да публикува „Доктор
Живаго“, защото романът не приема социалистическата революция. Първо излиза в
италиански превод. На руски излиза 1988г. в "Новы мир".
В
романа „Д.Ж“ могат да се обособят три основни смислови зони/тематични центъра,
около които се гради повествованието: актуалната история, личната съдба,
християнството като прозаичните глави изчерпват първия кръг, а стихотворната
глава осмисля личната съдба чрез символите на европейската култура и
евангелските духовни повели. Разказът е детайлизиран, обхващащ събития от почти
пет десетилетия. Героинята на романа – Лариса символизира Русия, въплътила милосърдието,
гордостта и страданието. Това страдание е възприето като нуждаещо се от
възмездие, като оправдание за революционния взрив. Лара или Русия е
предназначена за поета. Той не може да я приюти, но може да я разбере. Поетът
не получава Русия – между тях са или властността (Комаровски) на стария свят
или идеологията на новия (Стрелников).
Живаго- жизнена активност, философско-съзерцателно
отношение към живота.
Стрелников – активен, опитва се да преустрои живота без
да се съобразява със средствата, които използва.
Антипов – радикален деец, революционер
Комаровски
– образ на властта и богатството
Варикинo– селото, Юриятин, Владивосток
Повествованието
се гради не на постъпките на героите, а по-скоро на монолозите и размишленията
им.
Чувствителността
и идеализмът на Живаго граничат с мистицизма. Разсейва се от
красотата на ледените кристали по стъклото на прозорец. В медицинското училище
един от професорите му напомня, че бактерията може и да изглежда красива,
когато се гледа под микроскоп, но в живота върши ужасни неща на хората.
Идеализмът на Юрий Живаго ярко контрастира на ужасите на Руската революция. Той
става свидетел на канибализъм, осакатяване; вижда как един млад мъж е
застрелян, защото иска да види своето семейство. Дори Лара, любовта на неговия
живот, му е отнета.
Романът започва със погребението на Мария Живаго и свършва със смъртта на
Юрий Живаго. Между тези два епизода е пътят на ознанието, описанието на една
съдба с нестандартни последици, с неочаквани резултати.
No comments:
Post a Comment