Живот и творчество на М. Булгаков. Жанрови особености, основни теми.
Романът „Майсторът и Маргарита“
Михаил Булгаков (1981-1940): Роден в Киев. Баща му е преподавател в дух.
Семинария на Киев. Следва медицина в киевския у-т. Завършва в бурните събития
на гражданската война. Не заема страна. След края на войната братята му емигрират във Франция, но
той остава в Русия. За година и половина е лекар в село Николско, Смоленска
губерния, но през 1919 г. решава да се откаже от
медицината и да се заеме изцяло с литературна дейност. През 1920 г. живее във
Владикавказ, където работи в подотдела за изкуство. Там пише за местния театър
първите си пиеси. През 1921 г. се премества в Москва.
Значимо по обем и тематично, жанрово
разнообразно творчество: /20 пиеси, 2 сб. разкази, 4 повести, 4 романа/
Разкази и повести
|
Драми
|
Романи
|
1 повест „Записки по маншетите“
|
1 пиеса „Дните на
сем. Турбини“ (автобиогр. х-р)
|
„Бялата гвардия“
(автобиогр. х-р)
|
Сб. „Дяволиада“ (1925)
|
„Бяг“
|
(Посветени на
гражданската в-на.)
|
„Фаталните яйца“
|
„Преображенски“
|
„Животът на г-н дьо Молиер“
|
„Кучешко сърце“
|
„Пурпурният остров“
|
„Майсторът и Маргарита“ 65г.
|
|
„Последните дни“
„Батум“
|
„Театрален роман“ (последен, незавършен)
|
Нива на
творчество:
1 –
революция и гражданска война
2 –
фантасмагория
3 – св. с
историята, съдбата на човека
„Дните на сем. Турбини“:
традициите, майка му умира в навечерието на гражданската в-на. Полит. Ситуация
постоянно се променя – водовъртеж на събитията и в същото време да помнят
своята памет.
Най-високото послание, което Б.
Влага е трагизмът на едно време – на раздяла, край. Неговите персонажи са
изправени пред проблема за избора. Трагично се отразява времето върху човешката
съдба. Находчива, остроумна е неговата сатирична проза. Появява се образа на
неслучилия се човек.
„Дяволиада“ –
фантасмагоричното-небивалицата = ужасяващ лабиринт. Започва да полъхва вида на
дявола.
„Фаталните яйца“ – сатира, един
професор Пиерсиков по вр. На гр. В-на прави невероятни открития – открива
огромни яйца за рус. Колхоз (колективно стопанство). Сандъците са заменени с
яйца, от които се излюпват змии и гущери – плъзват по улиците. Големият
експеримент не се е случил.
„Преображенски“ – лекарското му
призвание се усеща. Преображенски взема хипофизата от умрелия пияница и я
присажда на кучето – Полиграф Полиграфович Бубев – арогантен, продължава да
пие, настанява се на работа в градска чистота – гони котки, сдружава се с дом
съвета, възмутен е от делата на този дом. Научава се да чете и първото, което
чете е Карл Маркс. Послание: не може толкова бързо да се създаде човек.
Преображенски вижда злината в делото си. Завежда в операционната Бубев и връща
всичко по местата си.
„Майсторът и Маргарита“: 1928г. Започва да мисли върху
романа. Работи 12 години. 1934г. Сменя заглавието му. Гледни точки към
семантиката на романа:
1) Първоначалната
версия на романа е „Копитото на инженера“ (копито-белег на дявола). Лексика,
свързана с машините, индустрията. Замисля го като роман-сатира на съвремието.
2) „Евангелие
от Воланд“ – атеизъм; звучи
революционно. Нов експеримент на съветската държава. Човек престава да бъде
безсмъртен; трябва да остане безсмъртен в паметта на хората –материализъм
(Маркс). Основна водеща линия на марксиско-ленинската(сталинска) философия е
материализмът.
Маршът е много важен – той е
бодрост, организираност, задава единен ритъм на поведение.
3)
1934г. Разговор на Сталин с Булгаков – Сталин задава
въпрос „Та нали той е майстор?“. Протообраз е Горки и неговата жена, а не
самият той.
Етапи от развитието на
възгледите на Булгаков и това, което той влага в романа: (трите пластта, които
са взаимно свързани):
1.
Представя съвремието в Москва, животът през 30те с ярки
картини:
-
Обединение МАССОЛИТ – съюз на съвременните писатели,
създ. 1934г. Представен чрез реализации на „послушанието“. Председател е Михаил
А. Берлиоз.
(Магарич –
озн. Бакшиш, той е доносник, приносител на злото)
-
Майсторът няма име в романа, живее в малка стая, приземен
етаж, докато не му я отнема Магарич.
-
Учереждения, бюрокрация. Воланд отива да живее в
кооперация, също с доносник. От пиковите моменти е сблъсъкът на В. с публиката. Воланд – дяволът тук не е
символ на злото. Има мото, където Воланд казва, че е силата, която желае зло и добро. В. идва, за да разкрива и
оповестява истината. Воланд знае
всичко, знае за какво си говорят Иван и Берлиоз.
Началото: Берлиоз и Иван
Бездомни спорят за Бог
„Няма щастие, но има покой и
светлина“. М и М са трагични образи – получават възможността да са заедно след
смъртта – изпиват отровата и са заедно в паметта като Р и Ж.
Роман в романа: Историята на
философа, мъдреца Иешуа ха Ноцри, който попада в Иершалаим, за да представи
своите възгледи. Романът за Пилат Понтийски – кой го пише? Цялата му структура
е изградена, за да покаже, че той е съществувал, че го има. Воланд започва да
разказва, чува го Иван Бездомни, след това разказва това, което е чул. Чува го
съседът по стая – Майсторът. Той също е научил – „Да, така беше“.
Глава 13 – появява се Майсторът
за първи път.
Глава 19 – появява се
Маргарита.
Маргарита се разкрива
ретроспективно. Тя е на една пейка за първи път, отчаяна, защото майсторът е
изчезнал и е била намерена, продава душата си на дявола, за да спаси
майстора. Маргарита изравя своите фетиши на любовта – 2ри път е спасител
– на текста. Изважда ги от огъня и зачита, ние четем заедно с нея. Занася
ги при Воланд и той казва: „Ръкописите не горят“ – това е словото, знанието.
Това е истината – в текста. Има много разказвачи, които го повтарят,
препредават. Проводникът на истината е Воланд, но истината е заложена в този
текст и той е нейният медиатор. Воланд по заръка ще освободи Майстора.
Защо Воланд кара Майстора да
освободи Пилат? Булгаков осмисля функцията на Майстора. До този момент е бил
болка, жертвата. Той е реабилитация на значението му. Булгаков, давайки на
майстора способността да решава, освобождава, той извежда фигурата на писателя.
Булгаков създава почит към текстам словото, знанието.
2.
Балът
при Сатаната също е противоречив момент. На гърдите на Маргарита –
медальон с глава на пудел, кракът ѝ – с нарисувана глава на пудел (върху
възглавница стъпил). Пуделът – препратка към немския фолклор и истината на
фауст – появява се като черен пудел. Двете семантики се различават.
Маргарита – прототип на Елена
Сергеевна (последната жена на Булгаков) – символ на верността, посвещава се на
паметта му. Записва всеки ден в дневника си.
-Из отникъде се появява
Маргарита, да разкрие една дълбока душевност. Характерът е тя, защото се
разгръща, развива. От една пейка, случайност се появява в романа и доказва, че
ще направи голямо посвещение. Отива на вещерското сборище, става домакинп на
бала... Изживява душевна драма (самоубийствени актове). Посвещава се на
майстора, за да го освободи чрез смъртта и да отиде във вечността с него. Тя
става и отмъстителна. Маргарита решава да бъде вещица, за да има силата и да
твори своите отмъщения. Няма друг отмъстител в текста. Воланд наказва, но тя
отмъщава с чиста злоба, материализира своя гняв. Тя носи страстта. Любовта в романа има няколко носителя:
- Иешуа Ха Ноцри (Булгаков
използва еврейските имена) и Пилат внасят важни митологеми, които са заложени в
съзнанието. Иешуа – образ на посвещението, символ на спасението.
Линията на палача – вината
и съвестта. Пилат Понтийски – прочутият ритуален жест – измива си
ръцете и казва, че няма нищо общо с тази история. Не може така да се освободи
от вината и е оставен 2000 години, намерен е след смъртта на М и М, измъчван от
главоболие заради вината (страда от безсъние) на една скала. Воланд казва на
майстора, че вече може да го освободи.
Воланд и неговата свита –
тримата пакостници, които внасят сатиричен х-р – Коровиев, Азазел, Бегемот и
вещицата Хела – всички с удоволствие извършват пакости, за да вдигнат на крак
цяла Москва.
Романът има кръгова композиция:
Воланд е в центъра, завършва с епилог – Иван Бездомни (Понирьов) се появява там
и става ясно, че е станал историк – поел „щафетата“ от майстора, продължава дълбаенето
в историята. Живее спокойно, но когато има пълнолуние е неспокоен. В сенките на
лунния диск му се струва, че вижда конниците – свитата на Воланд как отлитат.
Всичко ще бъде запомнено и отново препредавано.
No comments:
Post a Comment