Първи представител – Павич – „Вътрешната страна
на вятъра или роман за Херо Леандър“, нар. е „роман - клепсидра“
(клепсидра е воден часовник); книгата е с 2 лица; претворява и пренарежда
текста → нови значения; Имената в заглавието са от древногръцки мит; Смъртта,
любовта (единство и докосване) са ключови ядра; андроинен роман (андроини –
женското и мъжкото начало, т.е. съвършенство); Любов/единство/докосване;
Структурата има отношение към перцепцията – трябва да бъде прочетен романа от
единия и от другия край; Главни герои – Херо (Херонея) и Леандър; 2-те части в
кн. са различни като наративен модел; усещане за безвремие, въпреки множеството
дати и години; Идеята за това, дали душата може да има пол; Неразрешими
мистерии, които имат лесно разрешение в живота; Отказ от персонификация,
героите са идентифицирани с архиетипни модели и родови начала; Душата като
стара и древна, душата може да бъде женска и мъжка; Смъртта, свързана с
времето и с вечността и смъртта, осмислена като жив организъм и като нещо,
което може да живее преди и след човека при Павич; Книгата играе със
съзнанието и с читателя до такава степен, че предизвиква читателя да търси
връзки там, където ги няма; При Павич е характерно и смесването на жанровете.
„Другото тяло“ е последната книга на Милорад Павич, издадена 2006г:
паралелното
битие на академичното с романа като при Умберто Еко, Юлия Кръстева и др., но
това е типично за ПМ и не е белег на романа; самото академично писане се
разколебава в последно време – сюжетно писане със сюжетна логика
за живота в света и отвъд;
любовта, която в книгата трае 4 века;
богословска и любовна тема с привкус на мистерия;
Павич
често идентифицира романа с определена форма – клепсидра, карти „Таро“ и др.
Павич е енциклопедия на теми, сюжети,
образи, мотиви на постмодерния тип писане, един компедиум. Колекционерство на
постмодерни мотиви с известна ирония от позицията на писане – както авторът е
ерудиран и знае какво пише, така и читателят ще знае какво чете. Авторът, който
до безкрайност играе и това влия в/у възприятието на читателя. Предписания,
рецепти на четене и игри с формата. Въприемането на металитературна ирония.
Голямата тема на Павич е в убеглостта на категоричните събития, на
категоричните гледни точки. Огледален/ двойствен образ – типичен за Павич –
напр. близнаците, мъжа и жената, клепсидрата и др. (Херо и Леандър – 2
огледални образа, които се разминават във всичко);
словото
и паметта: словото, пораждащо и първоизточник и паметта, като основа на човешката
личност за човека, който помни себе си, но и тези преди него;
солта;
сънят като алтернативна реалност (герои, тълкуващи сънища);
библиотеката при Павич и при Борхес е образ на самия свят; тя е
неизбродна, лабиринт, символизира сложността на света, нейната подреденост е
неподреденост, тя е образът на знанието в неговата безкрайност;
речник, енциклопедия, каталог – жанрове, които опровергават това, че
всичко може да бъде събрано, напр. „Хазарски речник“ казва точно това – написва
се един речник, за да се покаже, че света го няма;
знанието при Павич е самият свят;
смъртта - във всякакви възможни варианти – която губи своята
категоричност и окончателност; смъртта се оказва раждане или прераждане;
времето, което е линейно (с начало и край) и циклично, митологично (без
край и начало);
архетипни образи – приказките, митовете и легендите, свързани с
цивилизационните представи на човека;
персонифицирани
герои – техните въплъщения, преобличане, преминаване от мъжко в женско;
No comments:
Post a Comment