Тема 8
Георги Раковски – рожд. име Сава или Съби (от гр. събота); Георги Мамарчев – вуйчо; взема
му името в знак на уважение. Учи в Котел, после в Цариград – Великата народна
школа (гр.), Коручешменската гимназия (бг). Живее в Стефан Боголиди (внук на
Софроний) – заемал от най-високите постове в тур. администрация. Георги Р. му е
племенник, подготвян е за наследник. Г.Р. искал да създаде тайна револ.
организация в Цариград и е заминал в тур. княжества; работи като учител. Начело
на браилските бунтове; румънците нападат четите, Раковски казва, че е началник
и да съдят него и там се подписва с името Георги Македон, нарекъл организацията
македонска дружина. Осъден на смърт, искал е гръцки паспорт – трябвало да бъде
екзекутиран в Г-я, скриват го в Маржилия. Научава отличен френски език и фр.
езиков. наука – отличен лингвист.
В една своя фраза той изповядва в синтезиран
вид смисъла на целия живот. „Любовта към отечеството превъзхожда всички
световни добрини”. Наистина се оказва, че патриотизмът вдъхновява Георги Раковски още от младежките
му години. Тогава в Цариград той организира тайно дружество за
освобождение на България. В град Браила (Румъния) той застава начело на
подготвения от Бг и гърци бунт срещу империята. Това води до мъченически 4-ри
години затвор, но не прекършва порива му да действа по-късно и като творец,
журналист, дипломат.
Книжовна дейност. Като личност с широки културни интереси
Раковски, че силата на словото не е по малка от тази на сабята. Това намира отражение
в неговата публицистика.
През 1860г. когато започва да издава в-к „Дунавски лебед” в програмната статия на брой 1-ви авторът
пише: „всеки който има БГ сърце усеща колко се нуждае днес от четивни
материали които да накарат да се гордее, че е българин”. И наистина по
страниците на изданието се публикуват, както литературни материали, така и
много статии, дискутират се проблемите на БГ черковния въпрос на просвета, култура
и пр. Вестникът често влиза в задочен спор с онези политически среди в западна
Европа, които се противопоставят на освободителните стремежи на поробените БГ.
Самият Раковски в своите дописки често предупреждава читателите си, че е наивно
да се разчита на благосклонно отношение от страна на западните Велики сили – за
свободата си БГ трябва да работят сами и да не се надяват на Европа. Издава
4 вестника, от които най-важни „Дунавски ледеб“ и „Българска дневница“ – в Белград, Сърбия.
Публицистичната
дейност на Раковски е тясно свързана и с неговото научноизследователско дело.
Той е истински ерудит в областта на философията, историята и етнографията сред
съвременниците си е спечелил име на безспорен авторитет. Научните му търсения
са в всички посоки. Но сред тях, се откроява преди всичко дейността на Раковски като фолклорист. В
това отношение е важна книгата му „Показалец” в която се дават подробни етнографски данни за народната култура и
творчеството по БГ земи. Филологическите търсения на Раковски от своя страна са
концентрирани около проблема за произхода на БГ език. В книгата си „Ключ за БГ език” той
прави допускане на (от днешна гледна точка наивно), че БГ произлизат от Индия.
Успоредно
с фолклористиката и филологията него го интересува също и историята. В това отношение
са важни двете му книги „Няколко
речи за Асен I” и „БГ хайдути”. Интересното, е че
когато се връща назад във вековете Раковски все намира начин да заговори на
своите съвременници. По-актуални проблеми и неуморно да ги призовава към революция.
Общото,
което свързва всички научни интереси на автора е стремежа да покаже БГ култура и история в
една по-романтична, красива страна и така да разпали родолюбието на читателите
си.
Поезия през 50-те години на 19 век когато Раковски създава поетическите
си творби БГ поезия е все още в началото на своето развитие – всъщност появили
са се само стихотворенията на
Чинтулов и ранните поетически опити на Славейков. Сравнен с тях двамата създава
по-различна лирика. В нея се
преплитат политически, социални, научни и фолкористични и революционни възгледи
в някои стихотворения като „Отлъчие
от България”, „Възпоменание Ст БГ”, „Спомен месторождения” поетът се връща към старото историческо минало
на народа, за да го противопостави на жалкото робско съществуване в настоящето.
Несъмнено
най-важната му творба е поемата
„Горски пътник” 1858 година.(описва тъмницата, в която е затворен с баща
си от турците- бащата 3, той 7г. лежат) Още след появата си тя придобива
изключителна популярност. В нея поетът си поставя за задача да разкаже в поетично героичен план за
пътуването на първата хайдушка чета по планините от Цариград до Котел. В
един хубав ден на брега на морето млад войвода очаква своята дружина и в
мислите си вече лети към своя роден край един след друг постепенно четниците се
събират и след полагане на клетва всеки един разказва какво го е довело там. В
техните разкази намират отражение на радостната участ на поробения народ,
мъченията по затворите, грабежите от богатите чорбаджии. Така разказите
създават пълноценна представа за живота под робство в поробена Б-я. Поемата се превръща в синтез на цялото
поетично творчество на Раковски. В нея поетът борец съчетава романтиката на изображението с публицистични
разсъждения по най-големите политически въпроси. Фактите, е че поемата
страда и от ред недостатъци: езикът е твърде архаичен стихът е
тромав, рими почти липсват, но преимуществата на „Горски пътник” трябва да се търсят другаде.
Те не са в формата а във въздействието
на съдържанието. В този смисъл поетът, публицистът идеологът и ученият
Г. Раковски представляват едно неделимо цяло и оформят личността на един от
най-ярките представители на БГ възраждане.
„Отлъчие от България“ – стих. в началото на крим. в-на, един млад българин се прощава с
майка си и отива да се бори за свобода. Езикът на поезията му е изкуствен. В
Г-я имало борба м/у традиционалистите и катаревусите. Побеждават
консервативните. В Б-я надделява говоримият език. В другите е на нормален език.
No comments:
Post a Comment