15 Тема
Райко
Жинзифов
Роден в македонския край в гр. Велес той е
ученик на 1 от братята Миладинови – Димитър. По-късно сам става учител по тези
места, като в даскалската си практика упорито настоява обучението да се
провежда на БГ, не на гръцки език. По-късно заминава за Русия и през 60-те
год.завършва Историко-филологическия факултет на Московския университет. Там
следването го сближава с Л. Каравелов, Нешо Бончев и Константин Миладинов.
Заедно с тях участва в списването на сп. “Братски труд”, а през 1863г. излиза и
книгата му “Новобългарска сбирка”. Съдържанието й включва както оригинални
авторски, така и преводни стихотворения.
Наричат Жинзифов “поетът на майка България”.
Това определение има своите основания. Както повечето възрожденски интелигенти
и той прекарва значителна част от живота си в емигрантство, далеч от бащиния
край.
Това е причината непрестанно да го преследва
носталгията. Нещо повече – до края на дните си той се терзае не само от любов
към далечното отечество, но и от чувство за вина, че не му е достатъчно
полезен. Така можем да си обясним защо цялата му лирика е доминирана от
елегичните настроения. Скръбта се засилва още повече, когато в творбите е
залегнал мотивът за сравнението между някогашната славна ист. на България и
настоящото й робско положение. Често в стиховете му се припомня славното минало
на Симеон и К.Охридски, красотата на прекрасната южна земя, раждаща най-руйното
вино, най-хубавите песни и има най-синьото небе. Тези образи се срещат в
стих.”Питала е България” и “На чуждина”. Във финансово несредническия си живот
в Москва единственото, което топли душата на Жинзифов е идеализираният спомен
за бащиния край.
Малко по-бодри интонации в поезията му
откриваме, когато се засяга мотивът за всенародната борба, която трябва да
мобилизира всеки българин. Самият автор много добре познава славянските л-ри и
е под силното влияние на романтизма, което довежда до образа на бунтовника,
призоваващ хората да се вдигнат срещу робството. Този образ е централен в
поемата “Гусляр в събор”. Тук романтичният образ на нар.певец и музикант се
доближава до представата за античния и средновековния странстващ творец,
красотата на чието творчество повдига духа на хората.
Все пак най-популярната творба на Жинзифов
остава поемата “Кървавата кошуля”. (кошуля = риза)
Тя е отпечатана през 1870г. и в сюжета й е
залегнала реална трагична житейска ист-я от времето на робството – за младия
Божан, пребит след истезания, чиято майка показва на съгражданите кървавата
риза на чедото си като свидетелство за преживените ужаси. Творбата е написана
изцяло в духа на Романтизма. За да се
засили тягостната атмосфера са използвани х-ни романтически похвати: натрупване
едно след др.на много картини на ужас и насилие, усещане за безнадеждност и
обреченост у хората.
Най-покъртителен е епизодът, описващ как една стара, обезумяла
от мъка жена, седи в църковния двор
посред тъмна нощ, прегръща кървавата риза на детето си и го оплаква.
Женският образ е нарисуван в много трагичен план, за което допринася редуването
на обръщения както към Божан, така и към слушателите. Сякаш майката говори
както на детето, така и на аудиторията от възприематели – похват, който познаваме
от Античната гръцка драматургия.
No comments:
Post a Comment