Тема 16
ЛЮБЕН КАРАВЕЛОВ
роден в Копривщица (Каблешков, Н. Геров).
Дядо Либен – образ на дядо му Либен. Писателят до кр. на живота си описва с
героите си себе си. (Първите буквални и реални, после се научава и си съчинява)
Това е най-плодовитият и значим възрожденски
белетрист, едновременно с това и идеолог на БГ възр. В личността му се
преплитат теоретикът, лит. критик, писателят, журналистът и общественикът.
Подобно на повечето възр.дейци и Л.К. преживява дългогодишно отдалечаване от
отечеството в чужбина, за да се завръща към скъпата земя чрез своите
произведения. Копривщица, където се ражда му открива красотата на родната
природа. Там получава и първите си уроци по родолюбие – учител му е бащата на
Найден Геров – даскал Геро Добревич, който в последствие ще е окаже прототип на
лит. герой Хаджи Генчо от повестта “БГ от старо време”. По-късно Л.К. учи в Пловдив в гръцко
училище, където на гърба си изпитва опитите на гр.владици да промият нац.му
съзнание. Безкрайно разочарован младежът търси съдействието на Н.Геров и негова
помощ заминава за Москва. Там се записва в Историко-филологически факултет на
УНИТО. Така започва първият емигрантски етап от Каравеловото битие – руският. Авторът е активен участник в
обществения живот. Непрекъснато сътрудничи на издаваното там списание “Братски труд” със свои
стихотворения и статии, занимава се и с етнографски проучвания върху БГ
фолклор. Създава кръжец българи – той, Райко Жинзифов, Конст. Миладинов и др.
българи започват да учат там като стипендианти на славянофилите – рус. имперска
идеология, че вс. слав. реки тр. да се влеят в руското море. 63,74 –
политбюрото взема решение Б-я да се присъедини към Русия. Тази идея не успява,
българите не се вкл. в тази идея. Л. Каравелов е първият, който се отказва от
тази стипендия. Райко е беден и остава до край с тази стипендия. Не продължава
образованието си, самообразова се като Ботев. Започва да сътрудничи на руския
периодичен печат, пише разкази, повести. 1860г. излиза разказът му “Войвода”, написан на
руски, и този текст му печели почитатели не само от средите на местната БГ
емиграция, но и от професионални руски критици. Издава в книгата „Страници от
книгата на страданията на българското племе“ („БГ от старо време“ е там). В
своята проза коментира това, за което пише. По този начин по-пряко кара
читателите да разберат какво иска да им каже (стил на Възраждането)- по същия
тип пишат Вазов, Алеко К. Той си създава чисто револ. пропагандни задачи да се
освоб. българина. В-к „Глас“/“Голос“ – кореспондент.
От
същия период са и двата разказа “Турски паша” и “Неда”, които разработват общ мотив – народното страдание.
Интересно е, че този мотив се носи и в двете творби от женски образи: героините
разказват мъката си за унищожените семейства и погубените родове. Контрапункт
на тази тема е идеята за мъжката борбеност, която се разработва от др.разказ “Дончо”.
Най-ярката творба от руския период е повестта
“Българи от старо време”.
В нея темата за страданието е изместена от предпочитанието към една по-битова
проблематика. С любов и преклонение авторът се вглежда в старовремските нрави,
регулиращи от векове нормите на живот в БГ село. Героите му Хаджи Генчо и дядо
Либен са описани колоритно със всички свои странности и чрез манталитета им
читателят успява да проникне в бита и битието на някогашното БГ общество. Дори
когато то изглежда консервативно, авторът не прибързва с лека ръка да го
отрича, а по-скоро със синовно разбиране правдиво го описва. Тази синовна любов
личи особено в прочутия пасаж, който представлява обръщение към отечеството.
Повестта е представителна в много отношения. В нейния сюжет присъстват няколко
типологизирани образа:
1) На юнака (дядо Либен)
2) На учителя ( Хаджи Генчо)
3) на БГ мома (Лила)
4) на момъка (Павлин)
5) срещат се също типологизираните образи на
черквата, дома, на БГ жена стопанка, даже и на местните клюкари.
Взети заедно всички тези типологизирани
персонажи създават цялостния образ на БГ живот от 2-та половина на века.
Вторият период се нар. “Сръбски” – Л.К. отива в Сърбия като кореспондент на руски вестници.
Там той активно се свързва с местните обществени дейци и участва местния
културен живот. По това време създава творбите си “Сока”, “Крива ли е съдбата”, “Наказал я Бог”. В
тези разкази се отразява сръбския живот с неговите специфични социални
проблеми. В тях обаче се долавя нещо, което по-отчетливо ще се открои в третият
етап: стремежът на К. към философско-нравствени оценки на житейските явления. В
С-я поставя началото на ср. критически реализъм.
Третият етап е най-плодотворният в живота му.
Той е свързан с пребиваването на твореца в Румъния.
Тук вече К. се изявява не само като писател, но и като редактор и обществен
деец. Създава печатница и издава с Ботев в. “Свобода” и “Независимост”, а също и сп. “Знание”. Негов пръв помощник
е младият Ботев. Тези печатни органи стават трибуна на най-смелите революционни
идеи на местните БГ емигранти. Едновременно с тях Л.К. отпечатва и много свои лит.творби, сред които сп. “Хаджи Генчо”, “Богатият
сиромах”, “Децата ни приличат на бащите си”, “Извънреден родолюбец”, “Мамино
детенце”. Личи претенцията авторът да се насочва към по-крупни
белетристични текстове, които му помагат по-пълноценно да разкрие
повествователната си дарба при изграждане на пълнокръвни човешки х-ри.
Обществената ангажираност на Л.К. към
революцията личи от статиите и фейлетоните му, в които се разкрива цялата му
нравствена безкомпромисност към всички прояви на гражданска пасивност и лъже
патриотизъм. Тази морална неподкупност и творческа всеотдайност на автора след
време ще предизвикат високата оценка на един друг голям български писател –
Захари Стоянов, който ще каже, че за времето на живота си Л.К. е направил за
България това, което може да се направи за цял век.
No comments:
Post a Comment