12. Шекспир
като комедиограф. Видове комедии. Особености на Шекспировата комедия.
Шекспировите комедии са
създадени през периода 1595-1600 година. Сред тях най-известни са
„Сън в лятна нощ”, „Венецианският търговец”, „Както ви харесва”, „Много шум за
нищо”, „Укротяване на опърничавата”, „Дванадесета нощ”. Това са жизнерадостни и
живописни отражения на веселия живот в един измислен свят с реалистични герои,
наситени с много оптимизъм и лиризъм.
Единствената фарсова комедия
на Шекспир е "Укротяване на опърничевата", тя е сред най-прочутите му
комедии - веселата история за младата Катарина и желанието й да остане
свободна, никому неподчинена. Разбира се, това желание замира, когато тя среща
истинския мъж, човекът, успял да я покори във всяко отношение. Много романтика
блика и от другите Шекспирови комедии, например
„Сън в лятна нощ”, романтична комедия характерна със сложността на
фабулата си. Това са комедии, които и днес са поставяни и играни с успех по
световните сцени.
В тези комедии значителна
роля играят шутовете и слугите. Те са изразители на авторовото отношение към
света, носители на ведрия смях, на доброто, на чисто човешкото в отношенията
между хората. Слугите и шутовете са своеобразно развити герои - силни духом,
неуниващи, успяващи да победят всеки враг, да вдъхнат увереност в господарите
си, да изкажат техните скрити мисли, да помогнат в трудния житейски момент.
Това са образи, познати от италианската „комедия дел арте”, но оригинално
обрисувани, с психологически обосновани и художествено обогатени характери.
Дори в трагедията „Крал Лир” присъствието на такъв персонаж не е излишно, той
носи в себе си не само веселбата, а и вярата в човека, вярата в предаността към
определена идея или личност. Под маската на шегата тези шутове и слуги често
изказват дълбоки философски мисли за света и хората, за историята и правдата,
за хуманността и красотата.
Още една особеност в
Шекспировите комедии е наличието на „фатум", на съдбата. Нейната роля е
огромна, понякога дори невероятна. Героите се срещат случайно, случайно
научават тайни, случайно попадат на необходимото място в необходимия момент.
Особено ярко това прозира в „Сън в лятна нощ” и „Дванадесета нощ”. Но това не е
фатализъм, нито непреодолима намеса на божествени сили. Това е вяра в доброто,
в щастливия случай, в съпътстващия хората успех. Друга важна особеност в
Шекспировите комедии е, че има две
основни групи от персонажи – високи и ниски. Свързват се с фабулата и могат да
са паралелни и свързани. Според Шекспир, комедийните сцени имат пирамидална
структура. Основната структурна единица
е отделна структурна сцена, или начина по който нараства драматическото
напрежение. Основната градивна единица е отделната сцена. Това е паралела между
комедията и трагедията (пр. “Отело”- Яго и Отело).
Един от източниците на
комизмът е мотива с близнаците (често използван мотив), едно равнище подготвя
друго равнище (пр. „Дванадесета нощ” ).
Трагедията и комедията на
Шекспир представляват смесен жанр. Според Марко Минков в комедиите на Шекспир
се смесват три елемента: грубо-земното (вулгаризми, еротика, намеци и др.);
възвишената реч (поезия, романтика по своя характер); крилата фантазия
(представата и представянето на богатата фантазия).
Любовта може да се каже, че е
основнията мотив за драма,но не е задължително да бъде между двама влюбени.
Може да е и между приятелството (пр. Антонио и Себастиан от „Дванадесета нощ”
). В по- късните комедии на Шекспир
присъства и елементът характерен за трагедията,малките спорове внасящи
дисхармония, след което идва преходът от дисхармония към хармония. Характерно
за комедията е премахването на пречката и празненството като финал.
Имайки предвид комичното и
фарса, френският автор Анри Бергсон, пише за смехът (Есе относно значението на
комичното) 1996 год. Косвено за
комедията на Шекспир, разглежда комичните ефекти и разсъждава върху въпроса:
Какво поражда смях и какво поражда смехът ?! Той разсъждава, че по смисъл има
идея за автоматизъм свързан със случка, човек или нещо друго,или има наблюдение и идентифициране. Когато има
утъждествяване с определен герой (например Дон Кихот,защото определено му се
случват, не до там смешни неща), смехът със сигурност ще липсва. И от там идва
идеята ,че за да има смях, трябва да има отчуждаване. Симптомът, който
съпровожда смеха е „безчувствеността“. Гледайки отстрани, човекът не се поставя
на мястото на пострадалия и именно тогава идва моментът на автоматизъм
предизвикващ смях, което е нещо
неестествено в поведението.
Творчеството на Шекспир е
връх на хуманизма, носител на чисто човешките идеи на Ренесанса, на
философското мислене и възгледи на хората от този период. Притежава
изключителна широта на интересите и размах на фантазията, която си остава земна
и реалистична. Защото това фантастично богатство се базира на реалистични герои
и ситуации. Героите му са носители на различни черти. Специално за комедиите на
Шекспир може да се каже, че са едно пищно зрелище, съдейки по начина, по който
е заплетена самата историята.
Изключително интересни са
образите на героите в Шекспировите трагедии и комедии. Те са изградени плътно,
с психологическа аргументация на поведението и развитието им, не са застинали
във времето, а търсят своето място, колоритни са като характери, не оставят
безразлични читатели и зрители.
No comments:
Post a Comment