13. Уилиам
Шекспир. Анализ на комедия по избор на студента: “Укротяване на опърничавата”,
“Сън в лятна нощ” или “Дванайсета нощ”.
“Сън в лятна нощ” е романтична комедия, написана в
средата на 90-те години на 16 век. Не е известно кога точно е написана или
изиграна за пръв път пиесата „Сън в лятна нощ", но се предполага, че това
се е случило между 1594 и 1596.
Анализирайки комедията голямо впечатление прави сложността на фабулата,
или начина по който е заплетена историята. Има ги характерните за Шекспир
високи и ниски персонажи. Конфигурацията на персонажите са подредени в 4 групи:
1гр.-
Оберон и Титания
2гр.-
Тезей и Хиполита
3гр.-
Хермия, Елена; Лизандът, Деметрий
4гр.-
занаятчиите с прякори
Последната група ни свързва с едно представление , трагичният фарс. Това
са ниските комедийни персонажи.
Третата
група персонажи олицетворяват любовта и нейната сложност. Хермия е влюбена в
Лизандър и е вярна на чувствата си към него, готова е дори да се жертва в името
на любовта им. Решават да избяат от Атина, нещо което е извън закона, заради
Егей, бащата на Хермия, който е портив тяхната любов.
Разглеждайки тази група се появява въпроса за споделената и
несподелената любов. При следваща двойка нещата са по- сложни. Елена е влюбена
в Деметрий, но той обича Хермия. Преди е обичал Елена, но чувствата му са
истинали. Не е ясен мотивът за появата на противоположните чувства у Деметрий.
Във
втората група са Тезей, Княз на Атина – митичен цар и Хиполита, Кралица на
Амазонките, годеница на Тезей. Тяхната сватба е предстояща и зависи от
решенията на третата група герои. Тезей
изчаква решението на Хермия.
Първата
група са представители на приказната атмосфера. От тяхна страна е невидимото
присъствие. Шекспир внася елементи от митологията. Оберон, Крал на елфите и
Титания, Кралица на феите. Всеки от тях има своята свита. Имаме паралелна
фабулна линия между видимия и невидимия свят. При Оберон и Титания имаме
дублиране на проблема в любовта. Друг важен персонаж за пиесата е пакостливият
дух Пък, който е на разположение на Оберон. С негова помощ Оберон наказва
любимата му Титания, да се влюби в първият който види, а в случая това се
оказва един занаятчия омагьосан с магарешка глава на име Кросното. С този
глупав, като магаре човечец, Оберон унижава царицата на феите.
Действието се пренася от Атина в гората. Промени настъпват при намесата
на духът Пък в живота на младите влюбени. Пък изпълнявайки заповедите на своят
покровител,чрез магия прави грешка и така настъпват сюжетни обрати в комедията.
След неговата намеса двамата влюбени в Хермия се влюбват в Елена, която
подхожда към тях с голямо недоверие и обида. В случая всичко се обръща и Хермия
застава в началната позиция на Елена
(нежелана и необичана). Тук е засегнат въпроса, как приказното влияе върху
човешката съдба, смесването на двата паралелни свята. След създалата се бъркотя
Оберон възстановява редът , разбирателството, обичта, така че да има повод края
да се отпразнува. Всичко завърша щастливо, има три сватби, занаятчиите
организират забавлението. Типичното за Шекспир, пиеса в пиесата (пр. “Хамлет”)
и тук това е на лице,двамата влюбени , на които им е забранено да са заедно (занаятчията
е стената). За приказната атмосфера можем да направим паралел с “Крал Лир”
(подялбата на имуществото на краля).
Основното драматическо съдържание в комедията на Шекспир е любовта.
Важен е погледът, с който се гледа на любовта (влечението и чувствата са на
преден план, разумът го няма). Характерна е намесата на влияещи външни фактори
върху любовта. Героите не търсят тяхната помощ, но независимо от това
митологични персонажи сами се намесват.
“Дванайсета нощ” е късна Шекспирова комедия 1600год.
Съдържа високи персонажи, висока стилистика. Групата на високите комедийни
персонажи са Орсион, Виола и Оливия. Орсино е влюбен в Оливия. Виола
преобличайки се в мъжки дрехи сменя самоличността си (Цезарио) , мотивът за
това е да прикрие, че е жена. Оливия не може да преживее мъртвият си брат и не
е готова за любовни преживявания, в този момент Орсино използва Цезарио, за да
достигне до сърцето на Оливия. През това време Цезарио (Виола) се влюбва в
Орсино, а Оливия се влюбва с Цезарио. И тук има заплетена фабула. За да има
щастлив край за всички персонажи се появява използваният похват от Шекспир
мотивът с близнаците. Цезарио има брат близнак на име Себастиан и така се
намира съпруг за Оливия. Персонажите са романтични, говорейки в стихотворна
форма (възвишен стил). Използвани са сравнения, на любовта с морето, образът на
морето, показвайки колко необятна може да е тя. Наблюдава се любовта от
разстояние. Тя е по-скоро влюбеност в самата влюбеност. Наблюдава се странното
усещането от несподелената любов.
No comments:
Post a Comment