X. Пролетарска поезия и соцреализъм
Границата м/у
пролетарската поезия и авангарда е ангажираността на пролетарската поезия към
лявата (комун.) идея. При пролетарската ангажираността е редуцирана,
литературният експеримент също, за да бъде ясно социалното послание. За
пролетарската поезия е важно да стигне до колектива. Общностният образ доминира
в тази поезия. Колективът е социално „обоснован“ т.е. бедни срещу богати, а не
националност или етнос. В рази поезия доброто и злото са ясно разграничени.
Миналото, настоящето и бъдещето са разграничени от мита за революцията, който
ще промени света. Интересен е героят демиург (често
митологически образ) е водачът на революцията. Митологическите образи са със
социален патос, те са изпразнени от съдържанието. (Прометей, например)
Петър
Безруч
(1867-1958)– Владимир Вашек, роден в Опава. Голяма част от живота си е пощенски
чиновник в Бърно. Важен момент от живота му са посещенията в родината Силезия,
където събира впечатления за тежкия живот на чехите и за класовите противоречия
там и изучава силезийския чешки диалект. Обхожда пеш цяла Силезия и събира
мотивите за своите „Силезийски песни“1903г. – събрани стихотворения. Безруч е
лирически поет. Поезията си посвещата почти изключително на своя народ. През
целия си живот публикува само тази стихосбирка. По това време в Чехия е имало
много религии и националности. Чехите са били екплоатирани от евреи лихвали,
немци индустриалисти и поляци католици.
Пролетарската поезия е и
нещо като реакция срещу доминиращия времето модернизъм.
Отначало Безруч представя
самотника, несретника…Това са герои, които и приживе и след смъртта си не могат
да се наместят в об-вото. Постепенно в героите на Безруч възниква протест. След
края на ВСВ , когато се сменя обществения строй Безруч получава политически и
културни покани, но до края на живота си остава скромен труженик
Станислав
Костка Нойман (1875-1947)
– Започва като деец на анархизма. Издава списание. По-късно започва да се
приближава към социалистическото движение. Издава „Нови песни“. Към 1943г.
издава „Червени песни“, които възхваляват Ленин, Сталин, материализма,
диалектиката.
Нойман е чешки цивилист.
Цивилизмът започва от Футуризма в
италианската литература с идеолог Маринети и по-късно с еразпространява и в
руската литература. Типични са антитрадиционалистката нагласа и апологията на
техническото. Също основна черта е антропоморфизацията на неживя предмет или
одухотворяването му. Индустрията и промишлеността смилат природата и
одухотвореността. Пример: дъбът, който не присъства като природен образ, а като
дървена маса.
Иржи
Волкер (1900-1924)
– бил е много популярен; още приживе се издигат два лозунга: „Още Волкер“ и
„Стига толкова Волкер“. Опредметява поезията по един нежен начин. Произхожда от
Моравия – най-християнската област в Чехия, която е една доста атеистична
страна. През по-голямата част от живота си той е вярващ католик, но напуска
лоното на католицизма, за да премине в редиците на комунистическата партия.
Поезията на Волкер е нежна лирика, в която се възпява пролетариата.
„Гост вкъщи“ 1921г.
славянско-християнската поговорка „Гост вкъщи, Бог вкъщи“ – книга на светлата
дружба, на любовта; поетът вижда бедата на света и иска да я отстрани с помощта
на любовта.
1922г. „Тежък час“ –
поетът изживява криза,преживява тежък час, трябва да погребе своето умряло
юношеско сърце, да се раздели с нещата , „родени от любовта, светлината и
вярата“. Пред него е нов живот на мъж, не на юноша.
Със своите социални
балади Волкер осъществява изискването за народно изкуство, защото и сюжетно, и
формално стои близо до народа.
Владислав
Броневски (1897-1962) - Роден в Плоцк.Следва философския
факултет на Варшавския университет.Участва в кръга „Скамандър“, нежен лирик,
който пише пролетарска поезия. Участва в ПСВ и ВСВ, след това попада в СССР и
там мирогледът му се променя.
Първите му стихотворения
са събрани в стихосбирките „Вятърни мелници“ (1925), „Дим над града“ (1926).
Бруно
Яшенски (1901-1939)
- един от водещите футуристи в Полша; от 1929 се уста новява в СССР, където
въпреки първоначалния му радушен прием като комунист, бива осъден на смърт и
екзекутиран (истината за последните две години от живота му излиза наяве през
1992 г.) 1921г. публикува Nuż w bżuchu (умишлено с грешен правопис) – първа
футуристка творба. През същата година публикува редица други произведения,
включително и манифести, листовки, плакати и всички видове на новото изкуство.
Също така един том със стихове, озаглавен „Обувки в бутониера“, публ. във
Варшава.
Разликите
между пролетарска поезия и ранния авангард
Минава по линията на
ангажимент на литературата към различни неща, напр. за пролетарската поезия
литературата има ангажимент към дадена идея, а при ранния авангард обвързаност
на литературата със самата литература. При пролетарската : призивност, апелативност,
редуциране на литературния експеримент в полза на ясно изказано послание.
Авангардизмътне с етревожи за това до колко хора ще достигне неговото послание. Това е поезия на
колективната кауза, към колектива, това е една общност, която е социално обоснована
и обвързана(бедни и богати, а образът на Аз-а е на нейния водач – певеца
повежда). Има тесни връзки между Авангард и пролетарска поезия – в Чехия
тръгват от един литературен кръг. В част от пролетарската поезия се съдържат
следи от авангардната. Митологеми, обмислени в контекста на социалното за
пролетарската поезия – героят демиург (Прометей, спартак, Маликият Исус, Дева
Мария). Образи, изпразнени от характерното им съдържание и изпълнени с един
социален статут
No comments:
Post a Comment