Рене
Декарт – „Избрани философски
произведения”
Правила за
ръководство на ума
I.
Правило
Всички
науки не са нищо друго, освен човешката мъдрост, оставаща завинаги една и съща,
независимо колко са различни изследваните от нея обекти.
Не
е нужно да поставяме граници на ума. Познаването на една истина не ни пречи да
открием друга, а по-скоро ни помага.
ð
всички науки са тъй здраво
свързани пом/у си, че е по-лесно да изучим всички едновременно, отколкото една,
отделно от останалите.
ð
Ако някой иска да познае истината,
то не трябва да избере една, частна наука(...), а трябва да се грижи единствено
да увеличи естествената светлина на разума.
II. Правило
„...онзи,
който се съмнява в много неща, не е много по-учен от оня, който никога не е
мислил за тях.”
Трябва
да се занимаваме само с такива предмети, за които нашият ум изглежда способен
да придобие сигурно и несъмнено познание.
Единствените
точни и неоспорими дисциплини са аритметиката и геометрията.
До
познаването на нещата стигаме по два начина – чрез опит и чрез дедукция.
Всички
грешки, в които могат да изпаднат хората, никога не произтичат от лош извод, а
единствено от това, че приемаме известни зле разбрани данни на опита или че
изказваме прибързани и неосновани съждения.
Изследванията
трябва ад имат за цел ад насочват ума така, че да не му позволяват да изказва
сигурни истини и съждения за всичко, на което се натъкне.
III. Правило
Относно
предметите, които възнамеряваме да изследваме, трябва да търсим не какво други
са мислили за тях или ние самите предполагаме, а онова, за което можем да имаме
ясна и очевидна интуиция, или което можем да изведем със сигурност, защото
знанието не се придобива другояче.
Четейки
чужди трудове и трактати, ние не бихме могли да станем математици, философи
(...), ако нашият ум не е способен на свой ред да реши проблеми от всякакъв
род. По такъв начин не се получават знания, а исторически сведения.
Интуицията
и дедукцията са единствените възможни действия, чрез които бихме могли да
достигнем до познание за нещата, без да се страхуваме, че ще сгрешим.
IV. Правило
Методът
е необходим за издирване на истината.
Много
по-за предпочитане е никога да не търсим истината за каквото и да било,
отколкото да правим това без метод.
Метод:
сигурни и ясни правила, благодарение на които всички, които ги спазват строго,
никога да не сметнат за истина погрешното и без да се изтощаватв безполезни
усилия, да стигнат, увековечавайки знанието си, до истинното познание за
всичко, което могат да познаят.
V. Правило
Всеки
метод се състои в реда и разположението на нещата, към които трябва да насочим
погледа на ума, за да открием някакви истини. Ние го спазваме строго, ако
постепенно свеждаме сложните и неясни положения към по-прости и ако след това
се опитаме, тръгвайки от интуицията на най-простите, да се издигнем по същите
стъпала до познанието на всички останали.
VI. Правило
За да различи
най-простите неща от онези, които са сложни, и да ги издири методично,
необходимо е във всяка редица от неща, в които сме извели някакви истини, да
видим кое е най-простото нещо и дали останалите са повече, по-малко или еднакво
отдалечени от него.
Абсолютно: Най-простото и най-лесно, за да го използваме при решаването на
всякакви въпроси.
Относително: Онова, което участва в същата онази природа, или поне част от нея (...),
благодарение на която може да се постави във връзка с абсолютното и да бъде
изведено, следвайки известен ред.
Тайната на целия
метод се състои в това старателно да търсим във всички неща онова, което в тях
е абсолютно.
Въз основа на
познанието на най-лесните и най- елементарните неща оня, който разсъждава
внимателно и извършва задълбочени изследвания, ще може да открие много неща
също и в други науки.
VII. Правило
За да стигнем до завършено знание, необходимо
е да обгърнем с едно последователно и непрекъснато движение на мисълта всички
неща, отнасящи се към нашата цел, заедно и поотделно, а също и да ги обхванем в
едно достатъчно и методично изброяване.
VIII. Правило
Ако в редицата от
подлежащи на изследване неща се окаже някое, за което нашият разсъдък не може
да има достатъчно добра интуиция, трябва ад спрем на това място и да не
изследваме следващите, а да се въздържим от излишен труд.
Въображение,
сетива, разсъдък – средства на познанието.
Но за да не бъдем
несигурни относно възможностите на нашия ум, (...) необходимо е преди да
пристъпим към познанието на отделните неща, да сме проучили веднъж в живота си
грижливо какви познания са достатъчни за нашия (човешкия) ум. За да имаме успех
в това, необходимо е винаги сред еднакво лесни неща да изследваме най-напред
онези, които са най-полезни.
Няма нищо
по-полезно от това да се изследва човешкото познание и докъде се простира то.
Всички други
въпроси са незначителни, ако първо не сме се попитали дали човешкият разум е
способен да открие тези неща.
IX. Правило
Трябва да насочим
всички сили на ума си към най-маловажните и най-лесните неща и дълго да се
задържим при тях, докато свикнем да имаме отчетлива и ясна интуиция за
истината.
Интуиция за всяко
нещо = прозорливост.
Прозорливост => умело
извеждане на нещата едни от други – дедукция.
Проницателност –
способност, придобита чрез съсредоточаване изцяло на мисълта към разглежданото
на най-простите и лесни неща.
Смъртните имат
общия недодстатък да смятат най-трудните неща за най-добри. И повечето от хората
мислят, че нищо не знаят, когато установят, че причината за нещо е съвсем ясна
и проста, а същевременно се възхищават на величествените и дълбокомислени
теории на философите, макар че те най-често почиват в/у основи, които никой все
още не е проучил напълно.
Няма съмнение, че
някои се раждат по-способни в проникването и обгръщането с мисълта едновременно
на малки и прости неща, но методът и упражнението могат да направят ума още
по-способен.
X. Правило
За да стане
прозорлив, умът трябва да се упражнява да изследва онова, което вече е било
намерено от други, и да разглежда методично всички човешки занаяти, дори
най-незначителните от тях, но особено онези, които обясняват реда или го
предполагат.
XI. Правило
След като сме
схванали интуитивно няколко прости положения, ако изведем от тях някое друго,
полезно е да обгърнем всички с едно последователно и непрекъснато движение на
мисълта, да размислим в/у техните взаимни отношения и по възможност да схванем
отчетливо много неща едновременно, защото именно по този начин нашето познание
придобива мн. по-голяма сигурност, а силата на нашия ум – по-широк обхват.
XII. Правило
Най-накрая, трябва
да използваме всяка подкрепа, която можем да извлечем от разсъдъка, от
въображението, от сетивата и паметта, било, за да имаме отчетлива интуиция за
простите положения, било за да сравняваме правилно нещата, които търсим, с
онези, които познаваме, за да можем да ги открием, било също за да намерим
нещата, които трябва да се сравняват пом/у им; по такъв начин няма да пренебрегнем
нито едно от средствата, които са във властта на човека.
Пред хората не се
откриват други пътища за достигане до сигурно познание, освен очевидната
интуиция и необходимата дедукция.
XIII.
Правило
Когато разбираме
напълно един въпрос, трябва да го освободим от всякакви излишни понятия,
колкото е възможно да го опростим и да го разделим посредством изброяване на
колкото се може по-малки части.
XIV. Правило
Същият въпрос
трябва да се отнесе и към реалната протяжност на телата, която трябва да се
представи изцяло на въображението чрез прости фигури, защото по такъв начин ще
бъде разбрана много по-отчетливо от разсъдъка.
XV. Правило
През по-голямата
част от времето полезно е също такатези фигури да се чертаят и да се показват
на външните сетива, за да можем по този начин да държим будна мисълта.
XVI. Правило
Що се отнася до до
нещата, които не изискват вниманието на ума в дадения момент, макар и да са
необходими за заключението, по-добре е да ги означим със съвсем опростени
знаци, отколкото с пълни фигури, защото по такъв начин паметта няма да сгреши,
а мисълта не ще бъде принудена все пак дасе раздвоява, за да ги запомня, докато
бъде заета с издирването на други.
XVII. Правило
Стоящата за
разрешение трудност трябва да се разгледа непосредствено, като се абстрахираме
от това, че някои от нейните термини са известни, а други – не, и като следваме
правия път и интуитивно схващаме тяхната взаимна зависимост.
XVIII. Правило
За това са
необходими само четири действия: събиране, изваждане, умножение и деление.
Често пъти последните две действия не трябва да се извършват, както за да не се
стигне до излишни усложнения, така и за да могат да се извършат по-лесно
впоследствие.
XIX. Правило
Именно с този метод
на разсъждение трябва да се издирят толкова величини, изразени по два различни
начина, колкото неизвестни термина предполагаме за известни, защото по такъв
начин ще получим също толкова сравнения м/у две равни величини.
XX. Правило
След като намерим
уравненията, необходимо е да завършим или действията, които сме отложили преди,
и никога да не си служим с умножение, щом е възможно деление.
XXI. Правило
Ако има много
такива уравнения, необходимо е всички те да се сведат до едно единствено, а
именно онова, чиито термини ще заемат най-малко степени в поредицата от
величини, намиращи се в непрекъсната пропорция, съобразно с която те трябва да
се подредят.
No comments:
Post a Comment