Иван Шишманов
„Задачи на литературата от психосоциологично гледище”
I.
Критика на миналото и връзката ѝ с психосоциологичните
процеси:
1. Абсолютизмът
в държавата дава отражение и върху изкуството и критиката:
„Иначе похватите и тактиките им /на Луи XIV и на Боало/
бяха едни и същи, присъдите им-безапелационни. L’état c’est moi /„държавата-това
съм аз”/ можеше да каже и Боало в литературното царство на XVII век.”
2. Абсолютизъм в
критиката:
- Характеристики:
*
”налага своя
мащаб като едничко мерило на прекрасното. Това явление има обаче очевидно и
своята социална подкладка”;
* предписва норми;
* критикът-абсолютист- „критик-гръмовержец, който с
жезъла си безцеремонно троши глави и репутации”;
- примери за критици-абсолютисти: Боало, Самюел Джонсън, Лесинг,
Белински, д-р Кръстев:
*Боало: „Боало има на душата си немалко литературни убийства.
Неговите жертви се броят с десетки. Неговата „Art poétique” /”поетично
изкуство”/ дори до революцията на романтиката продължи да предписва „вечни”
правила на поетите”;
* Самюел Джонсън:
принадлежи към тези личности „с много или малко абсолютистични наклонности, към
тия типове, които не еволюират лесно и затова правят впечатление на по-цялостни
хора, отколкото други по-богати натури, отразяващи по-чувствително в себе си
промените в околната среда. А тая стабилност, бих рекъл замръзналост на
принципите у един критик пречи прямо със своята тежка фигура на младите таланти
да проявят своята оригиналност. Той не им дава възможност да дишат, той ги
смазва със своя тежък критически боздуган”;
*Д-р Кръстев: „опита
се да играе ролята на диктатор в литературата”; има „безапелационни присъди”;
води „фанатичен кръстоносен поход против Вазова с цел да го свали от пиедестала
му и да издигне на негово място Пенча Славейкова”. „Кръстевата мечта да играе ролята на Лесинг в
България съвпада с политическата диктатура на Стамболова”.
II.
Съвременна критика. Необходимост от демократизация.
Социални фактори, влияещи върху критиката:
1. Социални
фактори, влияещи върху критиката:
-Отдавна няма тиранични критици. „Явлението изглежда е
във връзка сразрушението на вярата в абсолютната истина […] и
в тъй наречените вечни естетически
начала”.
-„С демократизацията на обществото обаче, не можеше да не
отслабне и деспотизмът в критиката”;
-„ критиката се разви и продължава още да се развива в
посока на една по-голяма свобода на личния вкус”
2. Характеристики на съвременната критика:
- свобода на личния вкус;
- отказва се да „предписва норми”, задоволява се да
„обяснява литературните явления с расата, физическата, социалната и
икономическата среда, с историческия момент, с личната или масовата психика”.
=>
не търси норми, а приблизителни
закономерности.
3. Примери за критици от нов тип:
- Сент-Бьов; -Брюнетиер;
-Хенекен;
- Тен; -Брандес;
-Гюйо
4. Въпрос: Коя критика-абсолютистичната или
релативистичната е по-полезна в нашите условия?
- привържениците на „силната
ръка” в критиката са жертви на измамата, че „ понеже Боало, Джонсън,Лесинг,
Белински предхождат една голяма
литературна епоха или са нейни съвременници, те са виновници за тази епоха”;
- съвременното
обществено развитие не върви в посоката на абсолютизма;
-„хора с по-свободни убеждения” предпочитат „критик с
тънко естетично чувство, но и с разумна и гъвкава воля, който да действува
много повече с разбиране на чуждите художествени индивидуалности и с правилно
схващане и на социалното развитие”. От такъв човек няма да „треперят млади и
стари […] но той ще има нещо по-силно от всеки жезъл /има се
предвид жезълът на „критика-гръмовержец”/: авторитета, който дава дълбоко
историческо схващане на естетичните проблеми. Такъв критик може да постави
всекиго на мястото му и без да има репутацията на литературен тиран”.
-„Англия, най-типичната страна на личната свобода и на
индивидуализма, и да иска, не може да създаде при днешните условия един втори деспот като Джонсъна”.
=> „Ето защо аз
мисля, че и от чисто практично становище една абсолютична критика à la /по
маниера на/ Джонсън и Боало у нас е нежелателна”!
III.
Задачи на критиката и изисквания към нея:
1.Задачи на критиката:
„I. да
открива таланта и да му разчиства пътя.
II. Да
подготвя публиката да оцени тоя талант без претенцията обаче на папска
непогрешимост”
2. Изисквания:
- да не се отрицава ползата от всякаква критика (както
често правят млади обидени писатели). Критиката
е необходима.
-критиката трябва „да се откаже да създава таланти и гении
и второ: да се откаже от манията да поставя естетични норми за вечни времена”
-за предпочитане е „критиката
на хубостите” пред „критиката на грешките, които трябва да
се изправят винаги с деликатна ръка, с истинско съчувствие и благожелателство
към автора.”
-критиката никога не трябва да бъде злобна!
„Право казва Гюйо […], че който
критикува много и несправедливо, е едно вредно социално животно и че простият
народ е много пъти по-добър съдия, защото се води непосредно от своите симпатии
и влиза в общение с писателя и поета без никакви задни цели”.
-Това съвсем не означава, че трябва да се изключи критиката на грешките, която е много
полезна (ако не е „идентична със злобната отрицателна критика”) „там, гдето се
касае особено да се предпази публиката от известни вредни увлечения”. „Трябва
винаги да се помни, че и тая критика трябва да се върши със симпатия към
истинския, беузловно искрения талант,
с голяма предпазливост и пълно съзнание за относителността на всичко човешко”.
No comments:
Post a Comment