„Към теория на литературните родове”
М.Арнаудов
Когато в мирогледа или в запаса от знания на едно ново
поколение настъпи промяна, понятията, принципите и системите, приети в даден
исторически момен, са подложени на преоценка. Така „непоколебимата в един век
догма се оказва обикновено само относителна истина, ако не и несъстоятелно
заблуждение”.(М.Арнаудов)
Прогресивната преоценка –неизбежен момент в развоя на хуманитарните науки
Липсата на преоценка-не сигурност на научната метода, а липса на интерес или
проницателна мисъл.”
I.
Литературата
и другите науки:
-работи с трудно достъпни за експериментиране и точно
наблюдение явления (≠точните науки);
-най-младата от духовните науки- дълго е подчинявана ту
на историята, ту на естетиката.
II. Първи стъпки към една по-солидна теория за епос, лирика и
драма-немските класици от кр. на 18 в:
-Гьоте-„ Гьотевата мисъл е „предметна”, тя не се дели от
обектите; за нея предмет и рефлексия са неразривно свързани[…]той
третира отделния случай символически, взима го като образец, като тип за маса
подобни случаи, и извежда общия закон от единичен факт”.
-Шилер;
-Шлегел-романтическа страст да изучи продуктите на човешкия дух
във всички епохи и под всички хоризонти.
Проправя пътя
(„пътепроводник” е!), и в граматиката, и в литературната наука, на
историко-сравнителния метод.
-Хегел: Теорията ну за епос,
лирика и драма става класическа. Обединява идеите на класици и романтици.
* „Естетика” : Поезията заема най-високо място в системате на
изкуствата, зашото изобразява „развитата цялост на духовния свят”(Хегел)
1.Епосът(според Хегел): повтаря
принципа на образните изкуства
-обект на изображение- х-ри и събития, изобразени както
са обективно дадени
-негов носител- рапсодът –има механически,
равномерен и спокоен начин да разказва, а не певецът(който изнася собствените
си представи и страсти)
Вакернагел(последовател на идеите на Хегел, силно повлиян от
теорията му за епос, лир. и драма) : „Епикът заема своите съзерцания от
действителността на историята[…]В епиката обектът на съзерцанията е различен от
съзерцаващия субект и колкото по-малко тоя се забелязва, колкото по-чисто и
ясно изпъква само обектът, толкова по-съвършено ще бъде и произведението :х-р
на епиката е следователно обективността”
Потебня: „...спокойно съзерцание, обективност (отсъствието на друг
личен интерес към изобразяваните неща, освен ония, който е нужен за
възможността на самото изображение).В чистия епос повествователят не се вижда.
Той не излиза със свои размишления по повод на събития и чувства.
2.Лириката:
-Хегел:
*обект на изображение: субективното, вътрешният свят,
„съзерцателният, чувстващият дух, който, наместо да се прояви в дела, остава
при себе си, като вътрешна преживелица, и затова взима като едничка форма и
последна цел самоизказването на субекта.”
Вакернагел
: „В лириката субект
и обект са едно, субектът има себе си за обект; тя е сякаш рефлексивна поезия:
тук, значи, най-високата субективност е най-висока обективност и колкото по-субективно
е едно лирическо стихотворение, толкова то е по-лирическо; можем затова, в
противоположност към епоса, да означим субективността като същност на
лириката”.
Потебня: „Лириката е поетическо познание, което обективирайки
чувството, подчинявайки го на мисълта, успокоява това чувство, отдалечава го в
миналото, и по такъв начин дава възможност за издигане над него.” Бъдеще и
минало- доколкото вълнуват, тревожат, радват-оттам- недоизказаността и
краткостта на лириката.
Лириката: чисто субективен род (за Потебня):
1)субективност-личният душевен живот за
разлика от външния свят (неща и събития)
2)субективност-отличие на едно лице от другите; неговата
своеобразност
3.Драма:
Хегел: обективното се представя като присъщо на субекта.
„Най-високата степен както на поезия, така и на изкуство”, защото „съединява
обективността на епоса със субективния принцип на лириката”
Вакернагел:
драмата- „сливане
на лирика и епика, тъй като действието, нейният предмет именно, никне като се
разкрият вътрешните импулси на едно събитие”.
Драмата е „дотолкова епическа, доколкото ония случки са
станали наистина някога или се смятат за станали някога: тя е обаче лирическа,
доколкото ония случки се онаглеждат момент след момент в съпровождащите ги
вътрешни състояния”.
III.
Други
деления на литературните родове:
1.Вилхем Шерер : „Поетика”: два рода-епос и
драма, лириката няма самостоятелно място.
-епос:
разказ за миналото от името на автора;
-драмата:
разказ в настоящето, представен в роли, при което авторът е напълно скрит.
=>лириката-откъм начин на изказване не образува трети
род- тя е или епическа, или драматическа
2.Лакомб: лирика и драма
-лириката-субективна;
-драмата-обективна;
-епосът-смесен, несамостоятелен род!
!!!
Общо за всички класификации (и за тези на
немските класици, вкл): за критерий, разграничаващ родовете, взимат отношението
на автора към предмета на изображението-държат сметка само дали личността на
поета или нещо друго (събития, х-ри, сцени от природата) са тема на
изображението. Според това може да има
само 2 основни литературни рода, а третият е смесица от тях.
IV.
Проблеми при опита да се класифицира едно произведение:
1.
„Субективното” и „обективното” като способ за разграничаване на родовете:
-баладите на Гьоте :рисуват епическа ситуация, но
изтъкват и вътрешни състояния =>имат лироепически характер. По традиционното
схващане сливането на обективно и субективно е драматическото (не
лироепическото);
-не може да имаме чист епос там, където се изобразяват
хора с техния вътрешен свят;
-всяка поезия е субективна.
-в модерния епос(Балзак-романи; „Евгени
Онегин”-Пушкин)-личното, субективното присъства постоянно, без да вреди на
пластиката и достоверността на образите.
-лирическото се стреми към обективност дотолкова,
доколкото настроението, идеята не биха могли да ни „заразят” „не само, ако не
отговарят на исканията на артистическия ни вкус, но и ако не са достатъчно
типични, достатъчно общочовешки, за да бъдат почувствани и разбрани като наши”.
„Същинската лирика е тъй обективна, както е същинският епос субективен”
=>Що се отнася
до ролята на личния елемент, между лирика и епос няма разлика по същество, а
само по степен!
2. Разделяне на родовете според
това от чие име се говори:
-ако приемем, че разказ от свое име за себе со е лирика,
разказ, воден от други е драма, а разказ от свое име за други е епос, то
разбираме, че този формален подход не е в състояние да послужи за
разграничение:
*пр.-лична изповед често е вложена в устата на някой
герой
=>Абсолютно
невъзможно е да се прокара строга разграничителна линия между родовете!
V.
Решение на проблемите при класификация на произведенията. Характеристики на
епоса, лириката и драмата:
Няма висш и нисш род! Висотата на рода е исторически
обусловена (през Класицизма
първо място държи драмата, през Романтизма-небивал разцвет на лириката, през
Реализма- романът)
„Творческата индивидуалност на поета не стои по-долу
или по-горе според това, в кой род се проявява тя” (М.Арнаудов)
„Родовите различия се коренят не в естеството на
материята, а в начина, по който тази материя се третира, в това , кои нейни
страни и какви технически приеми изпъкват като естествени”.
-Съдържание/теми:
можем само да допуснем, че определен кръг от сюжети са предпочитани в епос,
лирика и драма и да приемем, че „между тях и принципите на съответната родова
композиция има по-тясна връзка”.
ЛИРИКА:
-предмет на
лириката: чувството в своите най-различни прояви- най-често е очистено от
придружаващите или мотивиращите го състояния.
-третиране
на чувството в лириката.Композиция :
Лирическият
поет подхожда към чувството като:
·
„нахвърля”
импресионистически само повода за
чувства и мисли, само възприятието, достъпно за окото, като оставя на читателя
да отгадае вътрешния рефлекс.
·
Често
поетът обрисува и вътрешния рефлекс и така двете половини на вътрешния образ се
допълват. (пр.-„Теменуги”-Яворов)
·
Поетът
може да подходи и по обратния на първия начин-произведението да съдържа само
чисти емоции и съвсем бегло загатване за техния житейски повод (пр.- „Ще да
замине”-П.Славейков).
-
Съществена
родова характеристика е, че сюжетът
се третира винаги с известна бързина:картини, чувства, идеи,
ситуации се очертават само в своите контури и своите най-общи характеристики.
Лирическият поет не се стреми да изчерпи сюжета! Нищо не е детайлирано, но
силата на внушението е огромна. „По малкото линии ние съдим за нещо по-сложно и
богато, тъй като фантазия и чувство у нас са дълбоко затрогнати […] в
недоизказаното лежи някаква приятна мистерия, която дразни любопитството и
ражда продуктивни настроения у читателя.”
За моментните преживявания е характерно единство на
вълненията и композицията се старае да запази това единство, като не
задълбочава и не разширява кръга на основната тема ! В
противоположност на лириката, епосът и драмата са „поезия на развитията”
* Поиска ли поетът да мотивира чувството,
да разнообрази картините, да изясни етапите на събитието, то той вече е усвоил
метода на епика или драматика.
-Теми на лириката: лирическият поет е
напълно свободен в избора на тема. Може да се занимава с някоя обща идея (напр.
за Бога, отечеството, свободата...), да обрисува природни картини или да ни
въведе в сферата на своите лични преживявания („които ни карат да познаем и
него, и себе си в моменти на всевъзможни афекти”).
-Форма- Лириката клони към стиха. Той издига съдържанието над
тривиалното
ЕПОС И ДРАМА:
-най-важната разлика е начинът на въздействие. „Епикът е рапсод, драматикът е мимус”:
-епосът е литература за
четене, а драмата-литература
за гледане.”Тая практическа страна на
тяхното съществуване обуславя обема, обуславя композицията, обуславя
съдържанието”
-Епикът клони към широта, а драматикът- към концентрация;
ЕПОС:
-Теми:
* „Епикът, подобно на лирика, може да си постави за цел
да изобрази едно индивидуално или социално, или морално, или интелектуално чувство.
Ала това чувство той взима не в неговата типична форма или в моменталната му
проява; наопаки, той следи еволюцията му, сир. изучава всички етапи на неговата
история, от момента, когато то се заражда или оформя, до момента, когато то се
изживява окончателно”
-Композиция:
дело на постоянен компромис между две сили :”една, която постоянно отвлича
фантазията на твореца от центъра в посока към периферията, за да очертае среда,
епоха, обстановка и всичко, що служи за основа на вътрешните движения и друга,
която събира разединените нишки на разказа и връща погледа ни към началото и
края на всяка художествена илюзия: чувствата на героите. Да улучи средната
линия на тези две развнодействуващи сили е голямото изкуство на епика.
-характеристики:
*„по-реалистически, отколкото лириката […],
която не се корени тъй яко в опита, в действителността, както епоса”;
*клони към проза-като език на обикновеното го доближава до
делничното и „правдивото”
ДРАМА:
литература за театъра, изкуство на диалога
Поетът пише, за да бъде слушан и гледан. Той знае, че
„публиката би била безучастна към просто разказване или дълго дисертиране, че
всичко на сцената, което не свидетелствува за дълбоки емоции и не води към
дела, докарва скука.”
-Обем:
НЕ може да бъде произволен. Като последица от това се явява по-строгото
единство на фабулата. „Дали действието се извършва в 24 часа, или в три
дни, или в три години, това е почти безразлично на теорията. Думата есамо, че
не могат да се прекрачат известни предели на вероятността, така щото да се
спази единство на фабулата.”
-Драматикът концентрира всичко около един единствен
психологически проблем. „Ето защо той избира определен дял от заобикалящата
го действителност, решителните моменти на преживелицата, събитията, които водят
към развръзката или катастрофата”
- Диалогът в
драмата варира „до най-големи контрасти”
* у класиците (17-18в)-диалогът е патетическа
декламация, изповед-анализа, при което имаме работа по-скоро с хлабаво вързани
монолози, а не с истински разговор
* у реалистите и символистите- доведено до
съвършенство подражание на ежедневната беседа, „което само за това не отразява
житейската правда, защото е много по-логично и концентрирано.” Избягва се всяко
самоизлияние на героите, всяка пряка психологическа анализа от страна на
автора.
No comments:
Post a Comment