Tuesday, 19 August 2014

8. Климент Охридски. Творчество.

8. Климент Охридски. Творчество.

КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ
(около 840 - 916)
            Климент Охридски е един от учениците на Кирил и Методий, който е спомогнал много за развитието в частност на българската и в по-общ план на славянската писменост и култура и поради тази причина е  канонизиран след смъртта си за светец. Важно е да се отбележи, че той е не само велик учител и просветител, но и даровит писател.  Голяма част от сведенията свързани с неговата личност имаме благодарение на „Пространно житие на свети Климент Охридски” от Теофилакт Охридски и „Краткото житие на Климент Охридски”(„Охридска легенда”) от Димитрий Хоматиан.(и двамата са ученици на Климент Охридски).
! Важно за епохата:
§  Поставят се основите на славянската култура;
§  Книжнината се явява мощен лост за обществения напредък;
§  Обществената и просветителска дейност е неразривно свързана с литературната;

             Голяма част от данните свързани с родното място на Климент охридски за спорни; счита се, че е със славянски произход, че Климент не е истинското му име,  вероятно е роден на Балканския полуостров, където прекарва детството и младостта си и това един от най-приближените помощници на Светите първоучители Кирил и Методий. Климент участва заедно с тях в  моравската мисия. Придружава своите учители в Рим, където е ръкоположен в свещенически сан от римския папа Адриан ІІ. Въпреки, че няма точни писмени данни, Климент Охридски прекарва близо двадесет години сред западните славяни, където със сигурност е повлиял за създаващата се културна традиция в Моравия, Панония и Хърватска. След смъртта на св. Методий, архиепископ Моравски (†885 г.), немското духовенство прогонва от Моравия апостолите на славянската реч.  Тогава св. Климент с някои свои събратя(според източници Наум и Ангеларий и част от техните по-млади съмишленици, вероятно става въпрос за Константин Преславски) намира добър прием в България(тук той прекарва близо тридесет години), която вече официално е приела християнството и има нужда от учители на славянски език. Отначало център на книжовната му дейност е Плиска, но в последствие е изпратен от Цар Борис–Михаил (886 г.) в югозападната половина на България, в ново присъединената област област Кутмичевица с главни градове Девол и Охрид. Там той работи с голяма между новопокръстените българи като учител и свещеник.
            След възцаряването на Симеон и обявяването на славянския език за официален език на църквата и държавата, през 893 на събора в Преслав г., Климент Охридски е ръкоположен за пръв епископ на „Долната земя” или „пръв епископ на българския език“, т.е. на епархията, обемаща значителна територия от днешна Македония, България, Гърция и Албания. По титул той е епископ Велички (на Великия, Велика), чиито граници все още остават неясни, а разсъжденията върху тях — хипотетични. 23 години от ръкополагането до смъртта си Климент Охридски развива богата културна и книжовна дейност, укрепва славянската писменост и българската църква, обучава деца и юноши, пише: превежда книги от гръцки на български език; съставя проповеди за празници. Климент Охридски опростява глаголицата и съставя буквите на тъй наречената славянска азбука „кирилица“. Само в западната половина на тогавашна България св. Климент има около 3500 ученици, които приемат свещен сан и постепенно изместват от България гръцкото духовенство с неговия непонятен за простия народ гръцки език. Св. Климент умира на 27 юли 916 г. и е погребан в основания от него манастир „Св. Пантелеймон”
             Служба и жития на св. Климент са съставени от негови непосредствени ученици или от далечни наследници на епископската му катедра, като знаменитите охридски архиепископи: Теофилакт (1094-1107 г.) и известният канонист Димитрий Хоматиян (1216-1234 г.). (****Българската православна църква е възприела да празнува неговата памет и именния му ден – 25 ноември, а в деня на неговата смърт – 27 юли, тя чества паметта на всичките свети Седмочисленици: Кирил, Методий, Климент, Наум, Сава, Горазд и Ангеларий.)
            ! Краткото житие на Климент Охридски е известно в науката още с името Охридска легенда. Названието Охридска легенда е създадено от руския славист В. А. Билбасов, който е взел под внимание, че житието е на светец, известен със своята дейност в Охрид и в неговите околности. Най-старото издание на Краткото Климентово житие е от 1746 г., отпечатано в служба на св. Седмочисленици в град Москопол. В. И. Григорович, който е посетил през 1845 г. гр. Охрид, намерил там две жития на Климент: едното е Пространното житие, което сега се пази в Москва, а другото е Краткото житие на Климент. За намирането на ръкописа Григорович съобщава: „Житие на св. Климент намерих в Охрид в гръцки пергаментен ръкопис с жития на светии за месеците юни, юли и август…”. Както повечето жития, и Краткото Климентово житие е анонимно.

Творчество

            „Когато говорим за книжовното дело на Климент Охридски, най-напред трябва да изтъкнем два момента: то е свързано с най-стария период от историята на славянската и българската литература и най-тясно се преплита с дейността на Кирил и Методий... Твърде обширният пасаж за книжовната дейност на Климент в Теофилактовото житие се предхожда от следната интересна бележка: „Той си поставил за цел образец на своя живот великия Методий и се грижел и се молел да не се измами, когато му подражава. И поставяйки за основа на собственото си поведение неговия живот и дела като някаква картина от опитен в изкуството животописец, той усърдно се стараел да изрисува себе си според него. ”...”[1].

            Климент Охридски можем да определим като плодовит книжовник. Няма съмнение, че е започнал книжовната си дейност още преди да пристигне в България, тъй като създаденото от него в последствие го представя като опитен писател, но няма запазени преки сведения от този период Първата голяма заслуга на Климент в историята на българската литература е ролята му на организатор на литературния живот. Създател е на Охридската книжовна школа, подготвя духовници лично с цел да постави основите на книжовна традиция. Литературните паметници, които произхождат от Охридската школа, показват здравата връзка с Кирило-Методиевите традиции, пренесени от Климент и Наум (съотв. в Охрид – западна част и Преслав - Източна ).
            Освен организатор и учител, Климент е преди всичко писател и творец, спомогнал за бързото развитие на л-рата през 9 век. Той създава поучителни и похвални слова, на множество химнографски творби (съдържат акростих с името на книжовника), служби и др. Според гръцкия му житиеписец архиепископ Теофилакт, Св. Климент Охридски: „изнамери и други образи на буквите, по-ясни в сравнение с онези, които изнамери премъдрият Кирил“. Това дава основание на мнозина учени да смятат, че Св. Климент е истинският автор на „по-ясната“ кирилица, докато глаголицата се приписва на неговия учител Константин-Кирил Философ, но съобщението на Теофилакт „мъчно може да се приеме в буквалния смисъл на думата, то носи отгласие на  някаква важна дейност, която Климент е извършил. Дали тя засяга изнамирането на кирилицата, това е трудно да се реши. По-скоро трябва да се приеме, че става дума за нейното въвеждане и разпространение в западните предели на българската държава.”[2]
            В житието написано от Теофилакт Охридски се споменава също, че Климент превежда част от химнографския „Триод”(цветния „Триод” редом с оригинални песнопения). Част от книжовното му дело са и реторически творби в две жанрови разновидности: похвални и поучителни слова като те са предназначени предимно за устна употреба (винаги започват с обръщение). Климент Охридски се отличава със собствен специфичен стил, които в последствие става обект на подражание. Негова заслуга е адаптирането на византийския модел, като се отнася изключително творчески към този тип дейност и поради тази причина моделът е наречен Климантоиден.
            Климент Охридски може да се нарече пръв ритор на славянската реч. Той не само усвоява до съвършенство византийските изобразителни принципи (особено в похвалните си слова), но и изгражда свои насоки на композиция и стилистика, разбира се в рамките на задължителния норматив. Като проповедник Климент Охридски е изключително продуктивен. 9 похвални слова и 7 поучения са надписани с неговото име, а десетки други му се приписват с по-голяма или по-малка вероятност. Възможно е една част от словата, в които изследователите виждат Климентово авторство, да са дело на многобройните му ученици, работили под негово ръководство. В този смисъл Климент Охридски е създател на истинска школа за проповедници Съчиненията на св. Климент са издавани нееднократно, но най-пълно е последното издание:  К л и м е н т  О х р и д с к и. Събрани съчинения. Т. 1, С., 1971, Т. 2, С., 1977, Т. 3, С., 1973. Преводите на сигурните и предположителните слова на Климент Охридски са издадени най-пълно у: Б о н ч е в, А. Климент Охридски. Слова и Поучения. С., 1966. За обемистата литература върху Климент Охридски вж. и Климент Охридски. Библиография. (1878-1944). С., 1966; Климент Охридски. Библиография. (1945-1980). С., 1980.
             Според Г. Попов (откривател и изследовател на Климентовото поетично творчество) Климент Охридски със сигурност е автор на цикъл предпразнични трипеснеци за Рождество Христово; канон за св. Евтимий Велики с незапазен изцяло акростих (чете се: „пустинна светлина” и „Клим”); Канон за полагане на ризата и пояса на Богородица в Константинополския храм Влахерна, запазил също в акростих името на Климент; цикъл „общи служби”, т.е. служби за определен тип светец, които с прибавяне на името могат да се използват, когато няма специално написан текст (тези служби също съдържат името на Климент 8 акростиха, въпреки че са по-скоро преработка на византийски общи служби, пригодени така, че да се получи акростих). Г. Попов предполага, че има и други песнопения от св. Климент, които предстои да бъдат изучени и обнародвани. (С т а н ч е в, К р., П о п о в, Г. Климент Охридски. Живот и творчество. С., 1988, 112-219.)
            Основен жанр, в който твори Климент Охридски е този на похвалните и поучителните слова. Причината вероятно можем да открием във факта, че грамотното население е бил изключително малък процент и вероятно осъзнавайки това, книжовникът се насочва към жанр, който естествено се налага туй като има сходства с устната проповед. В началните десетилетия на старата българска литература, които съвпадат с условно с началото на християнството в България, логично проповедта се  разпространява широко. Налице е стремеж към превод на сборници с поучителни слова и беседи на най-значимите християнски проповедници. Според Теофилакт Охридски най-напред в творчеството на Св. Климент място заемат поучителните слова като те са „прости и ясни”, „не съдържат нищо дълбоко и много мъдро”, но „са понятни дори за най-простия българин”. В тях се разясняват основни принципи на християнското учение, като липсват отвлечени разсъждения, но присъстват библейски образи, а също така и конкретен материал от евангелски събития и празници. Някои от тях представляват прости практически наставления, а има и слова с общ характер. Структурно повечето от тях се разделят на композиционни части(4-5) като голяма роля имат уводът и заключението, които съдържат преки обръщения и наставления свързани с християнския живот и морала. Централно място се заема от образът на черковния деятел или събитието, за което се говори. Има слова, в които се набляга и на значението на просветата и книжнината(„Поучение за възкресението”).
            Похвалните слова са по-обширни, имат по-богата образност и по-сложни изразни средства. В тях проличава влиянието на византийската панагирична литература, някои от тях напомнят на църковните химни. Вероятно са били предназначени за по-издигнати и образовани читатели. Имат по отвлечен смисъл; авторът си постава по-сложни задачи при оформянето на образите(често са силно идеализирани); налице е и по-сложна композиция: имат увод: в него се излагат сведения за даден празник или биографични сведения, след него има част, която се явява своеобразен преход(авторовият изказ е в 3л., срещат се реторични въпроси), следван от същинската възхвала – добре организирана ритмически(състои се от реторическа триада – синтактично идентични единици), а в края на похвалното слово има заключение. В края на словата често се включва цитат- библейски тематичен ключ; конкретно и по-общо назоваване на писанието. Изреченията в похвалите започват с анафорични повторения, като се изграждат по един и същ начин, а след тях следва заключение. Основните семантични ядра са свързани с особеностите на епохата.
! Новото в стилът на Климент Охридски е, че използва метафори, епитети, обръщения, сравнения, повторения, синтактичен паралелизъм, въпроси и отговори ;образите винаги „светят”; „блестят”. Следователно като особеност може да се посочи и светлинната образност. (Прфесор Динеков нарича Климент Охридски: „писател художник”, защото в неговото творчество деловата функция се съчетава неизменно с естетическата.)
            Житията: (Изхождаме за тях главно по написаните от него жития на светите първоучители) Близост с византийската житийна традиция; личи си че се пишат от съвременник, следователно има отделено много малко място за легендарни елементи, а е налице по-голяма жизнена правдивост на изображението. Не са абстрактно религиозни, или нравствено поучителни, което е характерно за християнската агиографска традиция. Основните образи са очертани в смисъла на утвърждаването на една нова култура и звучат категорично(свързани са  със защитата на славянската писменост).

            „Цялата културно обществена и книжовна дейност на Климент се явява като част от великия духовен преврат, които се извършва в България през последните две десетилетия на 9 век. В тоя преврат първостепенна роля играят Кирило-Методиевите традиции. Климент е от ония, които пренасят и затвърждават тези традиции в България.”[3]


ПРОИЗВЕДЕНИЯ:
§  Житие на нашия блажен отец и учител Методий
§  Похвала за нашия блажен отец и славянски учител Кирил Философ
§  Из живота на Методий
§  Из живота на Кирил
§  Из трипесници на Рождество Христово
§  Похвално слово за свети Димитър
§  Похвално слово за свети Четиридесет Мъченици
§  Похвално слово за възкресение Лазарово
§  Похвално слово за Михаил и Гавриил
§  Наставления за празници
§  Поучение за Преображение Господне
§  Молитва преди изповед
§  Пространно житие на Константин - Кирил
§  Пространно житие на архиепископ Методий



[1] Динеков П. Похвала на старата българска литература. С. 1988г. стр. 117

[2] Динеков П. Похвала на старата българска литература. С. 1988г. стр. 131

[3] Динеков П. Похвала на старата българска литература. С. 1988г. стр. 131-132


No comments:

Post a Comment