Теоретически проблеми на психологията на л-тното
творчество. Специфични методи. Индивидуална и обща психология на творчеството.
Психологията
на творчеството се развива в кр. XIX. Първоначално като по-обща идя за
въображението, но после се вижда, че има чувствителни отлики в мисленето от
художник до художник.
В метода
на работа участва не само въображението, но и редица други психически фактори.
Теодор Фехнер, "Първи основи на естетиката" (1886) - какви елементарни психически п-sи стоят в
основата
на естетическата наслада от изкуството и к-рата. Прилага методите на
експерименталната
психология при изследване на изобразителното изкуство. След 1880 г.
проблемът
е обхванат в цялата му сериозност.
Вилхелм Дилтай, "Въображението на поета" (1887) - въвежда спецификата на знанието в
Вилхелм Дилтай, "Въображението на поета" (1887) - въвежда спецификата на знанието в
хуманитарните
науки в сравнение с природонаучните. Отдава значение на психологията, смята
че тя
трябва да е в основата на цялото хуманитарно знание. Дилтай върви от
по-елементарното
към
по-сложното, изразява сложното чрез простото. Методологията му е приета от М.
Арнаудов.
Рихард Мюлер-Фрайнфелс, "Психология на изкуството" (1912)
Рихард Мюлер-Фрайнфелс, "Психология на изкуството" (1912)
Методи
1) Методи на общата психология - не бива да се прилагат директно
2) Сравнителна психография - психологически анкети, въпроси с обща формулировка, познанство,
1) Методи на общата психология - не бива да се прилагат директно
2) Сравнителна психография - психологически анкети, въпроси с обща формулировка, познанство,
първичен творец, самонаблюдение по спомен.
3) Метод на литературния анализ - елементите на човешкото познание личат в самия текст.
Дълбинна психология и психоанализа
Зигмунд Фройд - фундаметланото значение на несъзнателния сектор в духовния живот. Според него
3) Метод на литературния анализ - елементите на човешкото познание личат в самия текст.
Дълбинна психология и психоанализа
Зигмунд Фройд - фундаметланото значение на несъзнателния сектор в духовния живот. Според него
полето на човешкото съзнание е
ограничено, непрекъснато движение между съзнателно и
несъзнателно, актуално и
потенциално. Несъзнаваното е първиното, а върху него се
развива съзнаваното.
Ерих Фром - изследва патогенните социални фактори в политическите и религиозните идеологии.
Техника на психоанализата
Цел - постигане на максимална интеграция на съзнаваното и несъзнаваното в една цялостна личност.
Ерих Фром - изследва патогенните социални фактори в политическите и религиозните идеологии.
Техника на психоанализата
Цел - постигане на максимална интеграция на съзнаваното и несъзнаваното в една цялостна личност.
Фройд: „За откриване на болестта не е важно
преживяването на пациента, а още неизживяното от невротика, което настоява да
бъде отреагирано. Но всеки път настоява да бъде върнато със спазъм на волята,
която се противопоставя. Психоаналитикът няма намерение да вложи в човека нещо
ново- нито медикамент, нито вяра, а се опитва да извлече нещо, което е вече в него.
Онова, което невротикът показва и признава, е само симптом, който често пъти се
изявява в съпротива спрямо него. Тази съпротива е истински предател по
отношение на нежеланото признание. Самопознанието, само активното самопознание
носи изцеление. (в смисъл на психоанализата). А това изисква интензивно емоционално
отношение от страна на психоаналитика и висока проницателност на чувството.”
Човешкото съзнание има структура на 3 пласта: (според Фройд)
Super Ego (супер Аз) – отговаря за всички условности, с които личостта се съобразява (морални норми
Super Ego (супер Аз) – отговаря за всички условности, с които личостта се съобразява (морални норми
закони
на обществото, принципи и др. )
Ego (Аз/лично съзнавано) – съзнателен интелект, който се съобразява с дейсвтивелността и възспира
Ego (Аз/лично съзнавано) – съзнателен интелект, който се съобразява с дейсвтивелността и възспира
освобождаването,
когато то влиза в конфилкт с инстинкта за самосъхранение
(необходимостта
от самосъхранение) => Аз-ът е посредник м/у несъзнаваното и външната
действителност.
Id (подсъзнание, включващо комплекси и нагони) – сферата на несъзнателното, което вкл.едиповия
Id (подсъзнание, включващо комплекси и нагони) – сферата на несъзнателното, което вкл.едиповия
комплекс,
канибализма и др. Несъзнателното е
най-древната част от психичния апарат, но
запазва
влиянието си. Поражда напрежение, което изисква освобождаване и редуциране.
Зад тази психична конструкция на Фройд се крие една по-сложна представа за човещката
психика, свързана с предпочитания, потребности, конфликти, които се задоволяват
или не. Сложна структура, изтъкана от нагони, комплекси и системми за тяхното задържане.
сублимация – отклоняване на енергията на инстинктите към една възвишена социална цел. Този термин
е въведен в психоанализата от 3.
Фройд, за да означи защитен механизъм на Аза, чрез
който
някои несъзнавани нагони, отделени
от първоначалния си обект, биват интегрирани в личността,
като се инвестират в
еквивалентни постъпки с положителна социална значимост. Духът на
съревнование и призванието на
някои хора във военното поприще се обясняват със суб-лимирана
агресивност, алтруизмът с енергията
на сексуалния инстинкт. За да употребим познат образ,
можем да кажем, че сублимацията е
сравнима с действието на човека, който трансформира
рушителната сила на водопад в
източник за получаване на електроенергия. Сублимацията играе
много важна роля в адаптацията
на индивида към неговата среда, позволявайки неговото
социализиране, без това да
навреди на индивидуалното му развитие.
прагматическа - проявява се в науката, философията, отбранява се от живота чрез логика.
колективна - религия, отхвърляне на несъзнаваното.
индивидуална – изкуството
прагматическа - проявява се в науката, философията, отбранява се от живота чрез логика.
колективна - религия, отхвърляне на несъзнаваното.
индивидуална – изкуството
Според Фройд несъзнаваното е
индивидуално. При Юнг несъзнаваното не е продукт на лични опит и характера,
присъщо на всичко хора, т.нар. колективно несъзнавано. Под лично несъзнаваното
има пласт, който е вроден. Съдържанието на лично несъзнаваното, от което се
интересува Фройд, са емоционално оцветени комплекси, които съставят личната и
частната страна на психическия живот.
На колективно несъзнаваното
отговарят архетипове. Архетип - парафраза на понятието ейдос (идея). Този
термин показва, че това са архаични, примордиални (изконни, зачатъчни) типове,
т.е. универсални образи, които съществуват от най-древни времена. Според Юнг
митът и приказката са израз на архетиповете. Примитивният човек не прави
разлика между субект и обект, той е субективен - митовете съответстват на нещо
психично, психиката съдържа образите от митовете. Човекът проектира
субективните си състояния върху външния свят; митологизираните природни обекти
не са алегории, а проекции на психиката, на несъзнателната драма на човека,
който проектира своя смут върху света, който го заобикаля. Примитивният човек
не се интересува от обективните обяснения очевидното. Неговото познание за
природата е езикът и външната обвивка на несъзнавания психически процес.
Човекът не е знаел, че психиката съдържа всички образи, които са породили
митовете, че нашето несъзнавано е действащ и страдащ субект, със своя вътрешна
драма, която примитивният човек открива по пътя на аналогията в големите и малките
природни процеси.
Митологизираните природни явления
не са алегория на тези обективни факти, а символни изражения на вътрешната
несъзнавана драма на психиката, която става достъпна за човешкото съзнание чрез
проекцията, т.е. чрез отражението и в природните явления. Оттук и значението,
което Юнг отдава на символите на религията, които предизвикват у човека усещане
за божественото като го предпазват от непосредствено преживяване =>
критическото му отношение към протестантството, характерно с бедност на символите
и иконоборчество. Вакуумът се запълва с политически и социални идеи
характеризиращи се с духовна нищета => там, където е властвал духът идва
интелектът.
Фройд : „Всички душевни актове от начало са несъзнателни;
онези, които биват осъзнати, не представляват никакъв друг вид, още по-малко
по-висш вид, а тяхното преминаване в съзнателното е само средство, дошло отвън,
както светлината пада върху предмета. Задачата на дължочинната психология е да
проникне под равнището на съзнанието и да опипа не само повърхността на
душвените явления, но и да се освети тяхната най-дълбока основа. Защото
несъзнателното съвсем не е отпадък на душвения живот, но е самата праматерия,
от която една малка част е стигнала до съзнанието. Примитивната воля на
несъзнателното е да се възправи срещу светлината, да се превърне в съзнателно и
да се разтвори в дела. Нашият душевен живот представя патетична и никога
нестихваща борба между съзнателно и несъзнателно желание, между отговорно
действие и безотговорността на нагоните.”
Архетипална критика
Изучаване на изконните образи;
един от тях е водата.
Автори, които могат да се
изследват от архетипалната критика - Яворов, К. Павлов. У Яворов архетипален
образ на водата в "Нирвана".
Нортръп
Фрай, "Анатомия на критиката" – традицията на митотворчеството в литературата. В
аристофановите комедии се открива схемата на Дионисиевите тържества, която също
се съдържа в схемата на кукерския ритуал. Нортръп Фрай обръща внимание на
повторителността и разграничава няколко мита, в които се обединява цялата
европейска литература:
1) Митът за пролетта - комедията
2) Митът за лятото – приказната л-ра – приключение, героят – плодородие, енергия и пр.,
1) Митът за пролетта - комедията
2) Митът за лятото – приказната л-ра – приключение, героят – плодородие, енергия и пр.,
а врагът - зимата.
3) Митът за есента - трагедията,
която сваля илюзията от комедията и разкрива реалността на
екзистенцията.
4) Митът за зимата - ирония и сатира
4) Митът за зимата - ирония и сатира
No comments:
Post a Comment