Худ. л-ра и обществото. Начало на
социологическите наблюдения в/у л-рата към кр. XVIII
и тяхното съвременно състояние. Предмет и задачи на социологията
на л-рата.
Социология – наука за обществото, изучаваща
социалните правила и п-си, които свързват и
разделят хората не
само като индивиди, но и като членове на асоциации, групи и
институции. Резултатите от социологическите изследвания
намират приложение
в различни сфери, едно от които е л-рата.
- възниква през
Просвешението (XVIII) във Франция, като критична дисциплина, имаща широка
връзка м/у сатира и социология, а именно тя се състои в това, че сатирата
атакува цялата
социална с-ма.
- създател е Монтескьо с неговия знаменит труд "Духът на законите"
Създателка
на социологията на л-рата, Жермен дьо Стал, пише трактат за л-рата и
отношението ѝ към социалните институции. Привърженичка е на идеята за прогреса,
вярва в неговата линеарност. Има амбицията да направи в областта на л-рната
социология това, което Монтескьо е направил за общата. Поставя си за цел да
изследва какво е влиянието на религията, нравите и законите. Според нея всеки
следващ век стои по-високо в к-рно отношение от предходния.
Социологията на л-рата като отделна научна дисциплина се
развива през XIX и е свързана с подема на науките и естествознанието; тясно
свързана е с ф-фската с-ма "Позитивизъм",
чийто създател е Огюст Кант - "Курс
по позитивна философия". Позитивизмът си поставя задачата да промени
всички науки в духа на социологията. Засилен е интересът към опита, наблюдението
и експеримента.
Иполит Тен е този, който въвежда голямата тенденция
социологията да се свърже развитието на л-рата с нейните социални предпоставки
в обществото. Той следва своя учител Кант и ф-фите позитивисти. Работи с
няколко основни принципа. Негова е идеята, че л-рата е строго детерминиран
продукт:
=>
произведението на изкуството не е изолирано и следва да търсим съвкупността, от
която зависи и която го обяснява, а именно:
• другите произведения на автора
• автори от същото време
• социалната среда
Друга
важна идея на Тен е идеята за трите първични ф-ра, които обуславят изкуството:
• расата – смята, че съществуват национални х-ристики, които дават своите особености в/у творчеството
• расата – смята, че съществуват национални х-ристики, които дават своите особености в/у творчеството
• средата (социална и
физическа) – влиянието на климата върху изкуството е по-характерно за
по-ранното
развитие на културата и цивилизацията. Климатът съществува и като проява на
духовното
- духовен климат. Сред мекия климат изкуството се омекотява, губи потискащите
си
величави
измерения и става красиво, а в страните с по-суров климат архитектурата и
изкуството
също
стават по-сурови.
• моментът – важен е историческият момент, в който се ражда творецът, т.е. нивото на к-рата на дадена
• моментът – важен е историческият момент, в който се ражда творецът, т.е. нивото на к-рата на дадена
нация.
Духовният климат прави подбор между различните видове таланти, като позволява
да се
развива
само даден вид и повече или по-малко изключва останалите. Има една господстваща
насока
и това е насоката на века. Талантите, които биха искали да растат в друга
насока намират
изхода
затворен.
Тен – идеята за качествата и уменията на твореца като
резултат на една преобладаваща способност. "Главната способност на човек е тази, която води до равновесие всички
останали способности".
- Последователи на Тен са:
- Последователи на Тен са:
Франция – Гюстав Лансон, Вилхелм
Шердер;
Италия – Джузепе де
Санктис;
Дания – Георг Брандес;
България – М. Арнаудов, Ив.
Шишманов, Боян Пенев.
Социалният х-р
на самото изкуство и изследване на специфичния социален х-р на изкуството:
- Жан-Мари Гийо разглежда
изкуството от гледна точка на социологията
- изкуството е социално,
не само защото има социален х-р; то създава една по-висша социална солидарност, а
тази социалната солидарност е принципът на най-висшата и най-сложната
естетическа емоция, където произтича облагородяващият ефект на изкуството върху
обществото.
- изкуството се намесва там, където има най-голямо
разнообразие – в областта на чувствата, вкусовете;
- всяко изкуство е вид
социално съгласие.
Социологията
на л-рата като изследване отношенията между писател и читателска аудитория
- Ханс Норберт Фюген -
основен труд "Основни насоки на
социологията на литературата"
- Фюген – изкуството е
продукт на индивидуален акт, но то е социален акт на личността понеже е
предназначено за една публика. От друга страна обаче нагласата
на читателя като ответна
реакция към определен тип л-ра е не само продукт на
индивидуален вкус и предпочитание. Касае
се за една социална ситуация, която може и трябва да се
изследва социологически. Социология
на л-рата е дял от общата социология.
- Робер Ескарпи – "Социология на литературата".
-той разглежда три кръга проблеми:
•писателят във времето и обществото
• издателската интуиция и социални сфери на разпределение на литературни творби
•писателят във времето и обществото
• издателската интуиция и социални сфери на разпределение на литературни творби
-
какво се предлага на пазара
- кой към каква литература посяга
• усвояване на литературни текстове, творба и публика
- кой към каква литература посяга
• усвояване на литературни текстове, творба и публика
Социология на отделни л-рни жанрове – Жорж Гурвич – "Социология на театъра"
Обръща внимание на това, че самото общество е театър.
Негова е сентенцията, че животът много повече прилича на роман, отколкото романът
на живота. Дори и най-спонтанните прояви на обществения живот са силно
театрални, носят елементите на театъра, всеки индивид изпълнява няколко
социални роли, които обикновено не кореспондират една с друга. Театърът от своя
страна откликва на театралността в обществото. В резултат на това възниква
антитеатъра.
No comments:
Post a Comment