Худ.
л-ра и природата. Принципът на подражанието на природата и принципът на
вероятността. Разпадането и преодоляването им в ист. На л-рната наука. Натурфилософия.
Първи етап – за проблема дали изкуството и в
частност л-рата е подражание на природата :
- според Платон:
- изкуството е просто подражание на природата
- подражателното изкуство е далеч от
действителността
-
=> поетите (като хора на изкуството) са далеч от истината; те създават
призрачни и
недайствителни
образи; поетът не разполага с необходимото знание, за да бъде подражанието му
истинско
- според Аристотел:
-
всяко изкуство е подражание, но стремежът за подражание е вроден у човека и
наблюдението
на
подражанието носи удоволствие.
-идеите за изкуството като подражание (Платон и Аристотел) се
запазват до втората половина на XVIII
Втори етап – края на XVIII
започва разпадането на теорията (на Платон и Аристотел)
- Йохан Елиас
Шлегел – заменя термина подражание с "подобие"
- Йохан Адолф
Шлегел – обръща внимание на това, че действителността на изкуството представя
премперамента на художника - внася
елемента на субективизма на твореца
1770-1780
г. се наблюдава прелом в изкуството, времето на гениите, Хердер "Бурни
пориви".
През
този период акцентът пада върху творчески продуктивното, върху самия п-с на
подражание, на творене. Природата
вече е образец и символ на творчеството.
Художественото подражание не е механично подражание на природата, а
спонтанно действие, дълбоко родствено с творческото в самата природа. На немски
се появява терминът съревнование с природата.
Трети етап на развитие е
по време на Немското просвещение
- главни фигури – Гьоте,
Кант, Хегел, Шилер
- най-дълбоко изложени са
в статията на Гьоте "Просто подражание на природата". В нея той
посочва 3
етапа в отношението на изкуството към
природата:
1. просто подражание - художникът се старае максимално да представи предмета - обект на своето
1. просто подражание - художникът се старае максимално да представи предмета - обект на своето
изкуство.
2. маниер - това е индивидуалното възприятие и лично тълкуване; авторът се стреми да 'учуди'
2. маниер - това е индивидуалното възприятие и лично тълкуване; авторът се стреми да 'учуди'
света със своята оригиналност.
3. стил - това е висшата степен, оригиналност на художника, която се ражда в процеса на дълбокото
3. стил - това е висшата степен, оригиналност на художника, която се ражда в процеса на дълбокото
познание за света и не се губи в създаваните от нея
картини на света;в понятието стил се
съдържат качествата на самата индивидуалност т.е. за
Гьоте, според него стилът е хармонично
единство на субективното и обективното.
Четвърти етап –немския
романтизъм.
- Фридрих Шлегел казва, че
изкуството трябва да стане мяра на живота и природата
- XIX, Русия, Чернишевски: "Естетическо отношение на изкуството към действителността".
- XIX, Русия, Чернишевски: "Естетическо отношение на изкуството към действителността".
Човек не може абсолютно да
догони природата със средствата на изкуството. Изкуството е едно
жалко подражание на
природата. Природата не може да се съпостави с изкуството.
- Иван Александрович Гончаров – „Природата е твърде силна и своеобразна за да я вземем така да се каже изцяло, да премерим с нея силата си и непосредствено да застанем редом с нея. От нейната непосредствена снимка ще излезе жалко, безсилно копие. Тя позволява да се приближим до нея само по пътя на творческото въображение. Ученият нищо не създава, а открива готовата и скрита в природата истина, а художникът създава подобие на истината, т.е. наблюдаваната от него истина се отразява в неговата фантазия и той пренася тези отражения в своето произведение. Това ще бъде художествената истина. Художествената истина и истината за действителността не са едно и също нещо. Явлението пренесено изцяло от живота в произведението на изкуството ще загуби истината на действителността и не ще стане художествена истина. Това е така, защото художникът рисува непряко природата и живота, създава тяхното правдоподобие.”
- Иван Александрович Гончаров – „Природата е твърде силна и своеобразна за да я вземем така да се каже изцяло, да премерим с нея силата си и непосредствено да застанем редом с нея. От нейната непосредствена снимка ще излезе жалко, безсилно копие. Тя позволява да се приближим до нея само по пътя на творческото въображение. Ученият нищо не създава, а открива готовата и скрита в природата истина, а художникът създава подобие на истината, т.е. наблюдаваната от него истина се отразява в неговата фантазия и той пренася тези отражения в своето произведение. Това ще бъде художествената истина. Художествената истина и истината за действителността не са едно и също нещо. Явлението пренесено изцяло от живота в произведението на изкуството ще загуби истината на действителността и не ще стане художествена истина. Това е така, защото художникът рисува непряко природата и живота, създава тяхното правдоподобие.”
- защо съвършеното
произведение на изкуството не изглежда произведение на природата?
•1. Изкуството не е природа
•2. Изкуството е природа
•3. Изкуството стои над природата като духовна дейност
- това са трите принципа, които Гьоте поставя в статията си "За истината и правдоподобието в произведенията на изкуството":
•1. Изкуството не е природа
•2. Изкуството е природа
•3. Изкуството стои над природата като духовна дейност
- това са трите принципа, които Гьоте поставя в статията си "За истината и правдоподобието в произведенията на изкуството":
-
съвършеното произведение на изкуството е произведение на човешкия дух и в този смисъл
е
произведение на природата
- то се поддава на възприятие само на духа заченат и
развит в хармония
-
истинският любител вижда не само правдата на изобразеното, но и превъзходството
на
художествения
отбор, духовната ценност на възсъздаденото, надземното на малкия свят на
изкуството.
ИЗКУСТВОТО И НАТУРФИЛОСОФИЯ
(идеалистическо
философско учение, за развитието на природата като цяло въз основа на
метафизически предпоставки.)
Има два типа ф-фски с-ми:
• гениална – ф-фът ни
поставя в един свят, който се подчинява на човешката мисъл и е контролиран от
нея
• натурфилософска – нарича
предния тип ф-фия външна спрямо природата. Този светоглед на натурф-фа
тръгва от природата, не разделя човека от
природата, а ни насочва да търсим мястото си
сред нея. Според Барух Спиноза всичко, което съществува
в безкрайното битие може да
бъде наречено както Бог, така и природа. То се
проявява в 2 форми на битието: като дух и
като материя. Смисълът на живота на човека е
да разбере все по-ясно собственото си
отношение
към Вселената. Човек е щастлив тогава, когато принадлежи на Вселената не
само като природа, а когато и се отдаде
съзнателно и се слее духовно с нея.
No comments:
Post a Comment