Балада
Баладата е белетристична поема, обикновено придружавана
от музикален фон; за това често представя история, която е изпята. Всякакви
теми могат да се използват в баладите – от исторически до приказни, стига да са в стихотворна
форма. Обикновено е съставена от кратки, редуващи се четиристишия и прости повтарящи се рими, често
придружавани от припев. Ако е базирана на политическа
или религиозна тема, тя може да е химн.
Х-ристика на романтичните балади:
-
народност
(присъствие на народа – селяни, народна символика)
-
присъствие на
приказни същества (нимфи, русалки, духове)
-
народни поговорки,
мъдрости, които оформят морално човека
-
природата като жив
герой
-
езикът е стилизиран
като „народен език” (елемнти на разговорния език, на диалекти)
-
автора е солидарен
с народа
-
има елементи на
епиката, лириката и драмата (синкретизъм)
Присъствието на природата:
-
фон на всички
събития
-
тайствена, опасна и
изумителна
-
сила предизвикваща
събитията
-
строг трибунал,
осъждащ човека
-
пазителка на
верността и лоялността, на честта и добродетелите...
-
свързана е със
света на хората
Първите
балади били напечатани само от едната страна на евтина хартия и били
разпространявани по английските улици през XVI. Те често били злободневни, хумористични или пък подривни – легендите за
Робин Худ и шегите на Пък били разпространени по този начин.
Нови балади били писани за актуални събития като
пожари, раждането на чудовищни животни и така нататък. Сатиристичните и
роялистките балади допринесли за политическата пропаганда от XVII.
Томас Пърси, Робърт Харли, Франсис Джеймс Чайлд,
сър Уолтър Скот и Джеймс Хог са ранни колекционери и издатели на балади.
Публикацията на Пърси "Литературно наследство от древните поеми" и
колекции на Харли като "Балади от Багфорд" спомагат много за
началното изучаване на баладите.
Литературни балади са тези, които са създадени и написани по тържествен
повод. Те стават известни с конотациите си към фолклорната автентичност и
добиват широка популярност по времето на Романтизма, в края на XVIII. Литературните балади
също могат да бъдат придружавани от музика, като например "Горски
цар" на Шуберт и "Затворникът" на Гьоте. В романтичната опера
използването на балада може да се използва за подчертаване или контрапункт на
театралния момент. Балади могат да се открият в оперите "Летящия
холандец" на Вебер и "Отело" на Верди.
Баладичната опера е типично
английска форма. Пример за такава е "Операта на просяка" на Джон Гей,
която е вдъхновила кабаретните опери от 20-ти век на Бертолт Брехт и Курт Вейл.
Баладните строфи обикновено са редуващи се ямб тетраметър и ямб пентаметър,
въпреки че това не е задължително.
През 20-ти век "балада"
приема значението на популярна песен с романтичен или сантиментален характер.
No comments:
Post a Comment