Строфа. Видове.
Ритмичността, която е х-рна за стихотворното изграждане, намира израз и в строфичната с-ра.
Там има повтаряне на еднакви части, със съразмерност, пропорционалност,
хармонична завършеност.
Строфата е повтаряща се група от определен брой
стихове, свързани чрез рима, ритъм и интонация или само ритмично-интонационно.
Строфата е допълнително средство за ритмизация и организация на стихотворната
реч. Ако стихотворението не е разчленено на строфи, то се нарича астрофическо,
например “Борба” на Хр. Ботев.
Строфата може да обхваща различен брой стихове. Най-малката строфа е от два
стиха. В практиката строфата достига до шестнайсет стиха. По-нататъшното
увеличаване обема на строфата нарушава чувството за ритмично повторение на
еднакви ритмично-интонационни цялости и стихотворението не се възприема като
строфично. Според броя на стиховете се различават следните видове строфи:
1. Двустишие е познато още в древногръцката
поезия, където се употребява елегическият дистих (състоящ се от хекзаметър и
пентаметър).
2. Тристишие:
2.1. терцет – среща се рядко поради
неудобството за римуване, което се създава от нечетния брой
стихове. При
него или единичният стих остава неримуван, или се римуват и трите стиха.
Терцетът се
среща и в сонета. Много по-често е терцинното изграждане на тристишията.
2.2. терцина – изгражда се върху тройна кръстосана верижна рима. Средният стих на всяка терцина се
2.2. терцина – изгражда се върху тройна кръстосана верижна рима. Средният стих на всяка терцина се
римува с двата крайни стиха на следващата терцина по схемата аба бвб вгв
гдг…
3. Четиристишие:
3.1. катрен – най-разпространеният стихотворен размер, от една страна, поради своята симетричност и стегнатост, от друга – поради богатите възможности, които дава на поета, за да разкрие своите чувства. Обикновено четиристишието изразява завършена мисъл. По-редки са случаите, когато изречение от едно четиристишие завършва в следващото чрез анжамбман. В катрена са възможни различни случаи на римуване. Най-разпространени са четиристишията с кръстосана рима (абаб), с обхватна рима /абба/ и съседна рима (аабб).
3.2. рубаи – състои се от едно четиристишие с римуване на първия, втория и четвъртия стих /ааба/. Понякога след римуваната дума се повтаря дума или израз, който е своеобразен припев и се нарича редиф.
3.1. катрен – най-разпространеният стихотворен размер, от една страна, поради своята симетричност и стегнатост, от друга – поради богатите възможности, които дава на поета, за да разкрие своите чувства. Обикновено четиристишието изразява завършена мисъл. По-редки са случаите, когато изречение от едно четиристишие завършва в следващото чрез анжамбман. В катрена са възможни различни случаи на римуване. Най-разпространени са четиристишията с кръстосана рима (абаб), с обхватна рима /абба/ и съседна рима (аабб).
3.2. рубаи – състои се от едно четиристишие с римуване на първия, втория и четвъртия стих /ааба/. Понякога след римуваната дума се повтаря дума или израз, който е своеобразен припев и се нарича редиф.
4. Петстишие
5. Шестстишие /секстина/ - строфа от шест стиха с
кръстосана рима /абабаб/.
6. Седемстишие.
7. Осемстишие:
7.1. октава – строфа от осем стиха, римувани по схемата абабабвв. Големият брой стихове на октавата дават възможност на поета да изрази по-пълно своите чувства или да обрисува по-цялостна картина. В българската поезия октавата е застъпена сравнително слабо – известни са стихотворения на Д. Бояджиев, Т. Траянов, К. Христов.
7.2. сицилиана – вид октава с двойна рима в ред абабабаб или по-рядко в ред аббабааб. Тази строфа се нарича сицилиана, защото най-напред е използвана в старинната сицилианска поезия. Различава се от октавата по начина на римуване.
7.1. октава – строфа от осем стиха, римувани по схемата абабабвв. Големият брой стихове на октавата дават възможност на поета да изрази по-пълно своите чувства или да обрисува по-цялостна картина. В българската поезия октавата е застъпена сравнително слабо – известни са стихотворения на Д. Бояджиев, Т. Траянов, К. Христов.
7.2. сицилиана – вид октава с двойна рима в ред абабабаб или по-рядко в ред аббабааб. Тази строфа се нарича сицилиана, защото най-напред е използвана в старинната сицилианска поезия. Различава се от октавата по начина на римуване.
8. Деветстишие:
8.1.нона.
8.2. Спенсерова строфа – строфа, разработена от английския поет Е. Спенсер в края на ХVІ век, съставена от девет ямбически стиха (осем стиха петстъпни и последния шестстъпен) и римувани с кръстосани и съседни мъжки и женски рими по схемата абаббвбвв.
8.1.нона.
8.2. Спенсерова строфа – строфа, разработена от английския поет Е. Спенсер в края на ХVІ век, съставена от девет ямбически стиха (осем стиха петстъпни и последния шестстъпен) и римувани с кръстосани и съседни мъжки и женски рими по схемата абаббвбвв.
9. Десетстишие – одическа строфа и децима.
10. Многостишия – повече от десет стиха:
10.1. онегинска строфа – съставна строфа, която Пушкин създава при написването на романа “Евгений Онегин”. Съдържа три катрена, римувани по различни начини – първият с кръстосана рима (абаб), вторият със съседна рима (ввгг), третият – с обхватна (деед) и завършва с римувано двустишие (съседна рима). Онегинската строфа представлява органическа цялост. Тя дава възможност на великия руски поет да разкрие по най-пълноценен начин идейно-образното съдържание на романа, да води непринудено разказа, да прави лирически отстъпления, да изрази различни отенъци на чувството.
10.2. рондо – популярна стихотворна форма в средновековната френска поезия, която се изгражда в/у повторението на един и същ стих или думи на определено място в строфите, като се използват само една двойка рими. Има три вида рондо според броя на стиховете – осемстишие, тринайсетстишие и петнайсетстишие.
10.1. онегинска строфа – съставна строфа, която Пушкин създава при написването на романа “Евгений Онегин”. Съдържа три катрена, римувани по различни начини – първият с кръстосана рима (абаб), вторият със съседна рима (ввгг), третият – с обхватна (деед) и завършва с римувано двустишие (съседна рима). Онегинската строфа представлява органическа цялост. Тя дава възможност на великия руски поет да разкрие по най-пълноценен начин идейно-образното съдържание на романа, да води непринудено разказа, да прави лирически отстъпления, да изрази различни отенъци на чувството.
10.2. рондо – популярна стихотворна форма в средновековната френска поезия, която се изгражда в/у повторението на един и същ стих или думи на определено място в строфите, като се използват само една двойка рими. Има три вида рондо според броя на стиховете – осемстишие, тринайсетстишие и петнайсетстишие.
В миналото е употребявана и формата станси – това
са строфи от четири или осем стиха, всяка от които е по-самостоятелна в
смислово отношение, изразява цялостна мисъл.
Стихотворна с-ра без ясно очертани строфи се нарича
астрофическа (често в подобни случаи обаче има някакво разделяне на
приблизително или напълно еднакви стихотворни групи).
Своеобразно строфично изграждане наблюдаваме в
поезията на източните народи, традиционно утвърдено в миналото и съществуващо
до наши дни. В това отношение х-рни са такива лирически видове, като газела,
касида и рубаи. Газелата се изгражда чрез двустишия, наричани бейт, с монорима
по схемата аа, ба, ва, га и пр. – до дванайсет като максимално проявление.
Същата строфично-римова схема има и касидата, която е с тържествен, одичен,
дидактичен или философски х-р. При рубаи строфата е четиристишна с еднаква рима
в първи, втори и четвърти стих (ааба).
Стихове без рими се наричат бели. Липсата на рими в
преобладаващите случаи не означава художествена непълноценност. В белите
стихове се обръща по-голямо внимание на фонетичните съчетания. Използуват се
компенсиращи елементи със засилена звукописна оркестрация, с отчетливост на
паузите и акцентите.
Условно строфите се делят още на строги и свободни.
Строги форми са онегинската строфа, октавата, Спенсеровата строфа и др., които
се изграждат точно по определен начин.
Ако в строфата се използват различни стъпки, тя се
нарича хетерометрична, а ако стъпката е една и съща – изометрична.
Постоянната и устойчива комбинация от строфи,
придружена с определена с-ма на римуване, създава т.нар. постоянни форми или
съставни сложни строфи: рондо, триолет, сонет и др.
Триолетът е вид стихотворение от осем
стиха. Възниква през средните векове. Задължително четвъртият и седмият стих са еднакви с първия,
а също осмият – с втория (аб-а--аб). В повтарящите се стихове се изразява основната мисъл. В триолета има само
две рими по схемата абааабаб. Сонетът
е стихотворение от четиринадесет стиха; състои се от два катрена и два терцета,
римувани по определен начин. Двете
четиристишия се римуват с обхватна или кръстосана рима, а терцетите – различно. Схемата на класическия,
“канонически” сонет е: абба, абба, ввг, дгд. Изисква се също така определена последователност в
разкриване на поетичното съдържание в съответствие със строфичната организация. В първия катрен трябва да се
постави темата, във втория – да се развие.
В първия терцет се рисува контрастен образ, а вторият терцет (последната строфа
на сонета) е синтез, израз на
поетичната идея или на основното чувство (например ”Пловдив” от Д. Дебелянов).
дайте пример!! ! !
ReplyDelete