1.3
Ролята на
библейските цитати в Средновековния текст.
Веднъж
включени в границите на литературния текст, библейските цитати изпълняват
различни функции:
1. Влизат
в ролята на доказателство за достоверност на литературните факти
- от гледна точка на вярващия християнин всичко,
записано в Библията, е „Слово Божие”, т.е. абсолютна истина = > чрез
уподобяването между литературните герои и събитията и библейския прототип се
постига по-висока „автентичност” на художествения текст.( това не е
истинска автентичност и реалистичност, а автентичност от гледна точка на
средновековното мислене)
2. Библейските цитати служат като ключ за преавилно тълкуване на
литературата, за постигане на вложение в нея смисъл; т.е. те правят възможна литературната
комуникация(=взаимовръзка, размяна на информация, разбиране,
общуване чрез литературни средства)
Вярващият християнин е достатъчно компетентен по
отношение на съдържанието и смисъла на библейския разказ => всеки градивен
елемент от Библията му е познат ( всеки герой, случка, притча, метафора,
сравнение). Особено важно е, че чрез постоянните публични проповеди, тълкувания
и проучвания християнскиете свещенослужители са успели да обяснят дори на
неграмотните и неуките най-същественото от вложения в този свещен текст смисъл.
По този начин библейският цитат, поставен в началото на литературната творба,
веднага подсеща слушателите за темата и идеята на това, което им предстои да
чуят.
Пример:
Климент Охридски започва похвалата си за
Константин-Кирил така:
„Христолюбци, ето възсия за нас светозарната
памет на нашия преблажен отец Кирил, новия апостол
и учител на всички страни...”
Чувайки думата „апостол”, присъстващите в храма са
готови да възприемат по-нататъшния разказ именно като разказ за апостол; те си
припомнят всичко, което знаят от Евангелието аз апостолите и техните деяния. По
този начин библейският цитат, изпълнява ролята на код, общ за читателя и
писателя на литературната творба, който улеснява достигането до вложения в
текста скрит смисъл.
3.Стилистична функция на библейските цитати.
В този случай Библията служи като всеобщ
естетически модел за творчество. В нея писателите откриват и заемат
наготово жанрове, сюжети, персонажи, метафори, епитети, сравнения, т.е. всички
елементи, изграждащи художествената цялост на литературния текст.
Така
всяко житие има за свой жанров образец евангелията; всяка молитва се създава по
”модела” на псалмите. Това непрекъснато възпроизвеждане на библейски жанрови и
стилистични образци не е белег за творческо безсилие на средновековните
писатели. Принципът на отъждествяване (въпрос
3.1/ моя 2-ра точка) изисква всяко човешко творение да се доближи и уподоби
на божественото. => Стремежът на писателя през онази епоха е не да обнови и
преодолее традицията, а най-точно да се впише в нея, най-стриктно да се
съобрази с образците.
Не
случайно се говори за канона като за
„основен инструмент” на средновековното творчество. Независимо от
ограниченията, които той налага, не лишава писателя от възможността да прояви
своята творческа самобитност.
No comments:
Post a Comment