УЧЕБНА
ПРОГРАМА ПО АНТРОПОЛОГИЯ НА СЛАВЯНИТЕ
1.
ИЗВАДКА ОТ УЧЕБНИЯ ПЛАН
Вид занятия и дейности
|
Семестър
|
Хорариум (часове)
|
Кредити
|
Вид на оценяването
|
|
седмично
|
общо
|
||||
Аудиторна заетост
|
І
|
|
120
|
|
|
а)
лекции
|
|
2
|
60
|
|
|
б)
семинарни упражнения
|
|
2
|
30
|
|
|
Общ кредит
|
|
|
|
8
|
|
Оценяване
|
|
|
|
|
Изпит
|
2.
АНОТАЦИЯ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА
Програмата на дисциплината Антропология на славяните се състои от две части с общ хорариум от
30 лекционни и 30 семинарни часа, провеждани в рамките на един семестър. В
учебната програма са включени 15 теми. Част от тях представят общите проблемни
полета на антропологията като наука, а друга е насочена към представяне на
основни въпроси, свързани с изучаването на славяните от антропологическа гледна
точка.
Блокът „История и теория на антропологията” включва
обзорни теми, които имат за цел да представят развитието на интереса към Другия, свързан с формирането на
антропологичното познание и създаването на антропологията като университетска дисциплина.
Вторият блок от лекционния курс – „Социална и културна антропология на славяните”,
включва въпроси, насочени към задълбочено изучаване на културата на славяните.
Основните акценти са поставени върху дискусиите за славянската прародина и
славянските езици, етническото им обособяване, формирането и развитието на
традиционните им култури. Важно място заемат въпросите за космологията и
религиите на славянските народи в контекста на историческото им развитие.
Обсъждат се процесите на създаване на славянските държави и изграждането на
модерните нации. Въпросът за панславизма и предизвикателствата пред славянските
народи в посткомунистическия период също са сред темите, застъпени в лекционния
курс.
В рамките на семинарните занятия се обсъждат избрани
текстове, свързани с темите в лекционния курс. Представят се предварително
подготвени реферати, обсъждат се дискусионни въпроси.
Дисциплината завършва с изпит, провеждан в края на
курса.
3.
СЪДЪРЖАНИЕ НА УЧЕБНАТА ПРОГРАМА
І.
ЛЕКЦИОНЕН КУРС
І.1.
ИСТОРИЯ И ТЕОРИЯ НА АНТРОПОЛОГИЯТА
Тема 1: Антропологията – наука за
човека и културата
Литература:
Основна: Ериксен,
Нилсен 2006; Крейпо 2000
Препоръчителна: Ловци
2001-2003
2 часа
Темата запознава студентите с основните понятия в
областта на антропологическото познание. Внимание се отделя на изследователския
инструментариум, използван при научните изследвания. Изяснява се характерът на
антропологията като холистична наука, положена в средоточието на
изследователския и интрепретативния дискурси. Представят се основните периоди в
историята на интереса към Другия и
неговото опознаване. Обсъждат се основните исторически, политически и културни
процеси, както и тяхната рефлексия в областта на идеите, довела до
обособяването на антропологията като наука.
Тема 2: От познание към
специализирано знание. Формиране на научните традиции в антропологията
Литература:
Основна: Ериксен,
Нилсен 2006; Крейпо 2000
Препоръчителна: Ловци
2001-2003
2 часа
Лекцията представя обособяването на антропологията
като научна дисциплина. Обект на дискусия са основните идеи, които оказват
влияние върху изграждането на теоретичния потенциал и специализирания
инструментариум в областта на антропологията. Важно място се отделя на школите,
формирани през ХІХ и ХХ век, както и на основните тематични полета и
изследователски направления, оформящи облика на антропологията като наука. Полагането
на антропологията сред други науки за човека, мястото му в обществото и културата,
също е сред основните въпроси в лекцията. Внимание се отделя на съвременните
предизвикателства, които стоят пред науката.
Тема 3: Народи и култури.
Развитие на антропологическите идеи в славянските страни
Литература:
Основна: Арнаудов
1996; Шишманов 1965; Хан 2007
Препоръчителна: Български
фолклор (№ 3-4/2006)
2 часа
Темата има за цел да представи основните идеи, които
формират облика на антропологическото познание в контекста на интереса към
проучването на собствената култура. Възникването на „народоуката”, както и
особеностите, които формира в областта на изследователското си поле, са сред
основните въпроси в лекцията. Обект на дискусия са различните традиции, които
изследването на културата и мястото на човека в нея изграждат в неколониалните
страни. Установяването на антропологията като научна дисциплина в отделните
страни през ХХ век, както и традициите, които наследява, също е сред основните
въпроси в лекцията.
Тема 4: Текст и смисъл. Механизми
на антропологичната интерпретация
Литература:
Основна: Лотман
1990; Николов, Даскалов 2000
Препоръчителна:
Халбвакс 1996; Барт 1999
2 часа
Лекцията дискутира проблемите, застъпени в темите от
първия блок на програмата, но се поставя акцент върху комуникативния аспект на
традиционната култура. Обсъжда се мястото на текста като основна смислоносеща и
организираща единица в традиционните култури, както и подходите за антропологично
интерпретиране на знаковия му характер и символна натовареност. Сред важните са
въпросите за механизмите, посредством които се формира колективна памет и
идентичност от гледна точка на начините на предаване на знанието във
фолклорната култура.
ІІ.1.
СОЦИАЛНА И КУЛТУРНА АНТРОПОЛОГИЯ НА СЛАВЯНИТЕ
Тема 5: Произход и единство на
славяните – въпросът за общата прародина
Литература:
Основна: Курта
2009; Романска 1977
Препоръчителна: Романски
1938
2 часа
Темата запознава студентите с основните дискусии,
свързани с проучването на проблема за славянската прародина. Обсъжда се
въпросът за етническото единство на славяните и изследователските хипотези за съществуването
и характера на „славянска етничност”.
Представят се водещите научни хипотези по отношение на територията, племенната
организация, взаимоотношенията със съседите и начинът на живот на славяните
преди процеса на разселването им. Представянето на образа на славяните чрез
запознаване с най-ранните исторически извори за бита и културата им са сред
акцентите в изложението.
Тема 6: Митологичният пантеон на
древните славяни
Литература:
Основна: Гейщор
1986, Панчовски 2000
Препоръчителна: Мифы
1980-1982; Мелетински 1999
2 часа
Лекцията има за цел да представи основните вярвания
за организацията и реда във вселената и човешкия свят на древните славяни.
Обсъждат се въпросите за праславянския пантеон, сакрализираното време и пространствата
за извършване на религиозни обреди. Дискутира се дуализмът в митологичните
разбирания на славяните като определящ цикличността в природата. Акцент в
лекцията се поставя върху характера и същността на космогоничните митове, които
организират реда във вселената. Антропогенезисът, вярванията за създаването на
човека и неговото място в природата също е сред важните въпроси, обсъждани в
лекцията.
Тема 7: Общество и социален ред
на славяните
Литература:
Основна: Романска
1977
Препоръчителна: Толстой
1999
2 часа
Лекцията има за цел да представи основните принципи
на социална организация на славянските племена. Важно място заема въпросът за
характера на формите на управление и самоуправление на общината, родовата,
семейната и селищната уредба на славяните. Нормативността на обичайната система
при регулирането на отношенията в селището и принципите на обединение на племената
в по-големи съюзи, са сред основните въпроси в лекцията. Дискутира се
обичайната система и нормативният й потенциал, свързан с регулирането на
общностните отношения.
Тема 8: Материална култура и
организация на бита
Литература:
Основна: Романска
1977
Препоръчителна: Романски
1943
2 часа
Темата продължава разглежданите в предходната лекция
въпроси, като поставя акцент върху материалната култура на славяните преди
започването на преселническите процеси. Сред основните са въпросите за организацията
на бита и трудовия процес, технологиите и техниките на производство. Важно
място се отделя на организацията на пространството с акцент върху селищната
подредба и уредбата на дома. Въпросът за усвоено и опасно пространство е сред
важните в лекцията. Дискутира се характерът на социалните отношения, ритуалите
и погребалните практики, предметите от бита, облеклото и оръжието на славяните.
Тема 9: Държавна организация при
славяните
Литература:
Основна: Тъпкова-Заимова
1973; Романска 1977; Курта 2009
Препоръчителна: Романски
1938
2 часа
Лекцията има за цел да представи основните
исторически и културни предизвикателства при формирането на славянските държави
през средновековието. Преселението на славянските племена, завладяването и
усвояването на нови територии през ранното средновековие, племенните съюзи и характерът
на етноорганизиращите процеси са сред основните въпроси, застъпени в темата.
Срещата с другите и трансформациите в
културен, икономически и политически план също са обект на дискусия в контекста
на създаването на самостоятелни държавни формирования. Важен акцент в лекцията
е запознаването и дискутирането на исторически източници, разкриващи
представата за славяните в средновековието.
Тема 10: Представата за свят и
ред в традиционната култура
Литература:
Основна: Живков
2000; Бърк 1997; Иванова 1995
Препоръчителна: Бицилли
1993; Фосие 2009; Елчинова 1996
2 часа
Основното тематично ядро в лекцията е организирано
около проблема за измеренията на идеологическите програми, които формират
славянските култури в епохата на средновековието. Важно място заема въпроса за
организацията на бита, трудовия процес и средствата за производство, характерът
и същността на родствените и семейните отношения. Дискутира се характерът на
ежедневната и празничната култура, както и обичайната система, организираща
правата, нормите и задълженията в социалната общност. Етническите измерения при
разпознаването на другия, които
формират традиционните култури в епохата на средновековието са сред важните
въпроси, застъпени в лекцията.
Тема 11: Народностна и религиозна
идентичност
Литература:
Основна: Карагьозов
2006; Левин 1991
Препоръчителна: Филипова
1993; Павлова 2001; Парпулова 1998
2 часа
Темата представя основните въпроси, свързани с
приемането и утвърждаването на християнството в славянските държави. Важно
място в лекцията заема ролята на религията като фактор за консолидационните процеси
в средновековните общества. Постепенното заменяне на политеистичния пантеон и
трансформациите, настъпили в културно-идеологическите програми и социалната
организация са сред важните дискутирани въпроси. Обсъждат се разпространените
през средновековието библейски митове за произхода на славяните, както и идеята
за единство и различие, който той поражда. Дискутират се параметрите на религиозните
проекции на проблема за различието и идентитета.
Тема 12: Конфесионална история и културна
география
Литература:
Основна: Улф
2004; Тодорова 2004; Пикио 1993 (35-136); Кирова 2005
Препоръчителна: Василева-Карагьозова
2007
2 часа
Темата допълва разглежданите в предходната лекция
въпроси, като поставя акцент върху взаимоотношенията между славянските народи,
формирали три големи, с оглед на конфесионалната им принадлежност, географски
полоси – Slavia Orthodoxa, Slavia Romana и Slavia Islamica. Обсъждат се въпросите на трансформациите,
осъществявани в традиционните култури на отделните славянски народи. Загубеният
суверенитет, отношенията изток-запад,
представата за Европа и мястото на славяните в нея, формирана в епохата на
Просвещението, са сред важните обсъждани въпроси. Важно място се отделя на
разпространението на исляма и на трансформациите в традиционните културни
кодове, които настъпват под влияние на религията. Обособяването на Балканите
като различна в културно отношение зона както и стереотипните представи за
хората, живеещи на тези географски ширини, са сред водещите въпроси в лекцията.
Тема 13: Въобразени единства.
Нации и идентичности
Литература:
Основна: Цветков
2007 (53-80; 162-204); Андерсън 1998;
Раич 1993
Препоръчителна: Иванов
1902; Аретов 2007; Карагьозов 1997
2 часа
Темата има за цел да представи характера и същността
на процесите, в резултат на които се изграждат модерните нации. Обект на
дискусия са формираните различия в религиозен, лингвистичен, политически и
културен план между славяните като следствие от държавнотворческите процеси
през средновековието. Акцент в лекцията се поставя на идейното напрежение между
зараждащия се национализъм и панславизма, което възниква в интелектуалните и
политическите елити. Политическите и културните проекти, изграждащи сложен
конгломерат от визии за славянско единство, също са обект на дискусия в
лекцията. Важно място заема въпросът за изграждането на независими национални
държави, и процесите, формирали Пролетта
на народите.
Тема 14: Култури и идеологии.
Славяните в епохата на модерността
Литература:
Основна: Социализмът
2003; Тодоров 1994; Бауман 2002
Препоръчителна: Йоцов
1929; Хархордин 2004; Наумович 2009
2 часа
Лекцията има за цел да представи
предизвикателствата, пред които са поставени в епохата на модерността
традиционните култури на славянските народи. Важно място заема въпросът за националните
идеологически програми и политическите употреби на културните артефакти.
Основно място заема обсъждането на въпроса за трансформациите, които се
осъществяват в полето на традиционните култури в епохата на социализма.
Реорганизирането на националните култури съобразно идеологиите на управляващите
партии е сред важните проблеми в лекцията. Дискутира се отношението към религията
и изграждането на „социалистическа обредност”, създадена, за да замени
традиционната.
Тема 15: Култура и глобализация
Литература:
Основна: Всекидневната
2005; Пенчев 2001; Карагьозов 1997
Препоръчителна: Бокова
2003; Пенчев, Рашкова 2005; Григоров 2005
2 часа
Основната задача на лекцията е да представи
трансформациите, които се извършват в социалната публичност на славянските
страни в посткомунистическия период. Акцент се поставя върху промените, които
настъпват във всекидневната култура в условията на отсъстваща политическа
идеология. Преподреждането на пространството и неговото символно означаване,
новите знаци на общностна идентичност и измеренията на колективната памет са
разгледани в контекста на предизвикателствата, пред които са поставени, в епохата
на глобализацията. Мястото на града като част от новата публичност, интересът
към традиционната култура и представата за културна принадлежност в плана на
постколониалния мултикултурен диалог са сред водещите в лекцията.
ІІ.
СЕМИНАРНИ ЗАНЯТИЯ
4. ЛИТЕРАТУРА
4.1.
ОСНОВНА
Андерсън 1998:
Андерсън, Бенедикт. Въобразените общности. С.: ИК „Критика и хуманизъм”, 1998.
Арнаудов 1996:
Арнаудов, Михаил. Очерци по българския фолклор. (В 2 тома). С.: АИ „Проф. М. Дринов”,
1996.
Бауман 2002: Бауман,
Зигмунт. Модерност и холокост. С.: Лик, 2002.
Бърк 1997: Бърк,
Питър. Народната култура в зората на модерна Европа. С.: ИК „Кралица Маб”, 1997.
Всекидневната 2005:
Всекидневната култура на българите и сърбите в постсоциалистическия период.
Съст.: Радост Иванова. С.: ЕИМ при БАН, 2005
Гейщор 1986: Гейщор, Александър. Митология на славяните. С.: Български
художник, 1986.
Живков 2000: Живков,
Тодор. Увод в етнологията. Пловдив: ПУ „П. Хилендарски”, 2000.
Иванова 1995:
Иванова, Радост. Епос, обред, мит. С.: АИ „Проф. Марин Дринов”, 1995.
Карагьозов 1997: Карагьозов, Панайот. Някогашните славяни днес. С.: Славика, 1997.
Карагьозов 2006:
Карагьозов, Панайот. Славянските свети мъченици. С.: УИ „Св. Климент Охридски”,
2006.
Кирова 2005: Кирова,
Милена. Библейската жена. Механизми на конструиране, политики на изобразяване в
Стария завет. С.: Стигмати, УИ „Св. Климент Охридски”, 2005.
Левин 1991: Левин,
Ив. Секс и общество на православните славяни. С.:
УИ „Св. Климент Охридски”, 1991.
Лотман 1990: Лотман, Юрий. Поетика и типология на културата.Съст.: И. Знеполски. С.: Народна култура, 1990.
Панчовски 2000:
Панчовски, Иван. Пантеонът на древните славяни и
митологията им. Пловдив: Булвест,
2000.
Пенчев 2001: Пенчев,
Владимир. Паралакс
в огледалото, или за миграционните общности в чуждоетнична среда (чехи и
словаци в България, българи в Чехия). С.: Херон Прес, 2001.
Пикио 1993: Пикио,
Рикардо. Православното славянство и старобългарската културна традиция. С.: УИ
„Св. Климент Охридски”, 1993.
Раич 1993: Раич,
Йован. История на всички славянски народи и най-паче болгари, хорвати и сърби.
Съст.: Надежда Драгова. С.: Наука и идкуство, 1993.
Романска 1977:
Романска, Цветана. Славянските народи. Етнографска характеристика. С.: Наука и изкуство, 1977.
Социализмът 2003:
Социализмът – реалност и илюзии. Етнологични аспекти на всекидневната култура.
С.: ЕИМ – БАН, 2003.
Тодоров 1994:
Тодоров, Цветан. На предела. С.: Народна култура, 1994.
Тодорова 2004: Тодорова, Мария . Балкани – балканизъм. С.: УИ „Св. Кл. Охридски”,
2004.
Тъпкова-Заимова, Василка. Възникването на южнославянските държави и Византия. // Славянска
филология, 1973, Т. 14.
Улф 2004: Улф,
Лари. Изобретяването на Източна Европа. Картата на цивилизацията в съзнанието
на Просвещението. С.: Кралица Маб, 2004.
Хан 2007: Хан,
Крис. Хронологическите ориентации на антропологията и нейното бъдеще в Източна
и Централна Европа. //
Българска етнология, № 2-3, 2007, с. 125-136.
Цветков 2007:
Цветков, Пламен.Народностно потекло и национално самосъзнание. С.: НБУ, 2007.
Шишманов 1965:
Шишманов, Иван. Избрани съчинения в 2 тома. С.: БАН, 1965.
4.2.
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА
Аретов 2007: Аретов,
Николай. Славянско versus балканско. // Под знака на европейските
културни диалози (В памет на проф. Боян Ничев). Ред.: Хр. Балабанова, Б.
Минков, Д. Григоров, С.: УИ „Св. Климент Охридски”, 2007, стр. 62-71.
Барт 1999: Барт,
Ролан. Митът е слово. // ABC на етнологията.Т. ІІ. Съст.: И. Георгиева. С.: УИ „Св. Климент
Охридски”, 1999, стр. 388-442.
Бицилли 1993:
Бицилли, Петър. Основни насоки в историческото развитие на Европа. От началото
на християнската ера до наше време. С.: Наука и изкуство, 1993.
Бокова
2003:
Бокова, Ирена. Мултикултурализъм versus интеркултурeн диалог:
реконструиране на идентичности в „пост-комунистически” контекст. // Български
фолклор, 2003, № 4, стр. 106-121.
Василева-Карагьозова 2007:
Василева-Карагьозова, Светлана. Двете лица на контрареформацията при славяните.
// Под знака на европейските културни диалози (В памет на проф. Боян Ничев).
Ред.: Хр. Балабанова, Б. Минков, Д. Григоров, С.: УИ „Св. Климент Охридски”,
2007, стр. 255-267.
Григоров 2005:
Григоров, Добромир. Средна Европа: „защо сме такива”. // Юбилеен славистичен
сборник. Съст.: М. Вълчанова, М. Кузмова, М. Михайлова. Благоевград: УИ „Н.
Рилски”, 2005, стр. 753-762.
Елчинова 1996: Елчинова,
Магдалена. Конструиране на свещеното пространство. // Свети места на Балканите.
Благоевград: МУС за балканистични проучвания и специализации, 1996, стр. 51-59.
Йоцов 1929: Йоцов, Борис. Славянските литератури и славянското съзнание в
България. // Български преглед, 1929, № 1, стр. 39-79. http://www.libsu.uni-sofia.bg/slavica/Jocov_Slav.html
Карагьозов 1997:
Карагьозов, Панайот. Хърватските предтечи на визии и утопии за славяните. //
Предци и предтечи. Митове и утопии на Балканите. Благоевград: МУС за
балканистични проучвания и специализации, 1997, с. 222-232.
Ловци 2001-2003: Ловци
на умове. Лекции по антропология. С.: НБУ, 2001-2003.
Мелетински 1999:
Мелетински, Елеазар. Общи свойства на митологичното мислене. // ABC
на етнологията.Т. ІІ. Съст.: И.
Георгиева. С.: УИ „Св. Климент Охридски”, 1999, стр. 445-462.
Мифы 1980-82: Мифы
народов мира. Москва, Т. 1 (1980), Т. 2 (1982)
Наумович 2009:
Наумович, Слободан. За „Нас” като „Тях”: опит за разбиране на историческата
основа и политическите употреби на народните разкази за сръбската разединеност.
// Подвижните Балкани. Изследвания на проекта NEXUS (2000 –
2003). Съст.: А. Кьосев. С.: Просвета, 2009, стр. 147 – 175.
Николов, Даскалов 2000:
Николов, Б. и Р. Даскалов (съст.). В паяжината на смисъла. Текстове по символна
антропология. С.: Лик, 2000.
Павлова 2001:
Павлова, Румяна. Култът към източнославянските светци и православните южни
славяни. // Старобългарска литература, 2001, стр. 45-62.
Парпулова
1998: Парпулова,
Любомира. Към реконструкцията на отношенията между фолклор и религия на
Балканите през средните векове (Въз основа на баладата „Вградена невеста”). //
Българска етнография, 1998, № 3-4.
Пенчев, Рашкова 2005: Пенчев,
Владимир и Наталия Рашкова (съст.
и ред.). Българи в Словакия. Етнокултурни характеристики и взаимодействия.
Теренни изследвания. С.: АИ „Марин Дринов”, 2005.
Романски 1938:
Романски, Стоян. Прародина и разселяне на
славяните. // През вековете.
Исторически, народописни и археологически статии. Ред.: К. Миятев. С.:
Българска историческа библиотека, 1938, 1-32.
Романски 1943:
Славянска етнография (По лекциите на Стоян Романски). С., 1943.
Толстой 1999:
Толстой, Никита. Из „Граматиката” на славянските обреди. // ABC
на етнологията.Т. ІІ. Съст.: И.
Георгиева. С.: УИ „Св. Климент Охридски”, 1999, стр. 465-483.
Филипова 1993:
Филипова, Галина. Библията в средновековната култура на православните славяни.
// Старобългаристика, 1993, № 4, с. 139-143.
Фосие 2009: Фосие,
Робер. Обикновеният човек през средновековието. С.: Рива, 2009.
Халбвакс 1996: Халбвакс, Морис. Колективната памет. С.: „Критика и хуманизъм”,
1996.
Хархордин 2004:
Хархордин, Олег. Съветският индивид: генеалогия на дисимулиращото животно. //
Глобални модерности. М. Федърстоун, С. Лаш, Р. Робертсън (съст.). С.: ИК
„Критика и хуманизъм”, 2004.
No comments:
Post a Comment