2. Артикулаторна фонетика (звукофизиология).
Говорни органи. Учленяване на звука: респирация, фонация, артикулация.
Артикулационна база на езика.
(По Д. Тилков, Т.
Бояджиев –„Българска фонетика” и Вл. Георгиев и Ив. Дуриданов-стр46-59 и slavici.blogspot.com)
I.
Говорна
верига: Актът на
говорната комуникация е сложен процес, който се осъществява при наличието на 3
страни: езикова,
физиологична(артикулационна и слухова) и акустична.
·
Звена
на говорната верига:
Езиково (1 )―>артикулационно(2)―>физическо(3)―>езиково
(4)
Липсата на едно звено прави говорната комуникация
невъзможна!
1.
Езикова страна (звена (1) и (4)):
За да се осъществи говорната комуникация е необходимо
както говорещият, така и слушащият да имат един и същ лингвистичен код(езикова система,
която да съдържа и за двамата един и същ набор фонеми, едни и същи граматични
правила за образуване на думи, изречения и т.н.)
ð
Езиковата
общност между говоррещия и слушащия- първото и най-важно условие за
осъществяване на лингвистична комуникация!
2. Физиологична
страна (звено 2):
·
При
говорещия-артикулационният механизъм, който произвежда говорните звукове.
·
При
слушащия – слуховият механизъм, който приема
звуковата вълна и я предава на главния мозък за лингвистичен анализ.
3.
Артикулационна страна (звено 3):
Обща за говорещия и слушащия.
Представлява въздушните трептения при говорене
(както при всяко звуково явление), които се разпространяват под формата на
звукови вълни с различна сила и честота.
II.
Говорен
апарат и неговата дейност:
1.
Човешката
реч- координирани
действия на всички органи, които участват в образуването на говорния звук.
2.
Говорен
апарат= дихателен апарат+ гласов апарат+ учленителен апарат:
·
дихателен апарат: бели дробове, бронхи, трахея( доставят въздушната струя за образуване на звуковете)
·
Гласов апарат:гръклян(larynx) с
гласилки (гласилките-вибриращият
орган)
·
Учеланителен апарат: гърлена/фарингална
кухина+носна/назална+ устна/орална (гърлената, устната и носната кухина-резонаторни кухини).
Трите кухини заедно образуват т.нар. надставна тръба.
*Първичната
биологична функция на тези органи НЕ Е била звукообразуването, а дишането и
храносмилането!
III.
Деление
на говорните органи според ролята, която изпълняват в звукообразуването:
1.
Дихателен
апарат:
·
Обхваща-белите дробове,
бронхите(двата главни канала на белите дробове) и трахеята
·
Основна
задача- да достави
«материал»-т.е. въздушна струя за образуването на звуковете.
ð
Белите дробове не участват пряко в образуването на
звуковете.
# В някои езици се образуват звукове и при вдишване на
въздуха. Тези звукове се наричат кликове. В българския ез-при
«цъкане» за изразяване на учудване или неодобрение («цъ-цъ-цъ»);
2.
Фонационен/гласов
апарат:
# фонация-озвучаването на издишаната
струя посредством действието на гласилките.
·
Обхваща- гръкляна и гласилките
·
Основно
предназначение- да озвучи
преминаващата въздушна струя.
·
Устройство:
-гръклянът(разширение в горния край на трахеята, където
се извършва фонацията с помощта на гласилките)- кутия от хрущяли, свързани
помежду си със сухожилия и мускули.
-гласилките- 2 гънки, които отпред са свързани
една с друга с гръкляна, а отзад- поотделно(напомнят
римската цифра V). Триъгълният
отвор, който се образува (>)
при фонацията или
дишането, се нарича гласова цепка или глотис(лат.-glottis)
* действие на гласилките: Гласилките се прилепват
една към друга и така образуват перграда на пътя на въздушната струя. Под
действието на нарастващото въздушно налягане гласилките се раздалечават и през
цепката преминава част от въздуха. Така въздушното налягане намалява и
гласилките се приближават =>
нарастване на въздушното налягане и раздалечаване на гласилките и т.н.
=> Издишаната
струя се накъсва на отделни импулси, които образуват първоначалното звучене на
говорния звук.
# При образуване на беззвучните
съгласни гласилките не се приближават и издишаната струя свободно преминава
през гласовата цепка/глотиса.
# при шепот
гласилките не са така напрегнати, както при фонацията => гласовата цепка не
е така силно стеснена. Издишаната струя преминава без да се озвучи и „притъркавият”
ѝ характер се възприема като шепот.
3.
Учленителен/артикулационен
апарат:
·
Обхваща- гърлена/фарингална
кухина+носна/назална+ устна/орална+ няколко специални говорни органа в устната
кухина;
·
Основно
предназначение-допълнително
обработва, дооформя издишаната озвучена(гръклянов
глас) или неозвучена (издих)
въздушна струя;
·
Устройство:
-Гърлената/фарингална
празнина (кухина):
# разположение и устройство -широка тръба,
разположена отвесно над грукляна.
# Основно предназначение -Служи преди всичко като проход, през който минава
издишаната въздушна струя, а освен това може да променя до известна степен
обема си благодарение на движението на езика и с това спомага за резонаторното
изменение на гръкляновия глас-засилва
го.
-Носната/назална
празнина:
# разположение и устройство- ограничена отзад-от
стената на гърлото; отгоре-от черепните
кости; отдолу-от костите на твърдото небце и е разделена отвесно от костна
пластинка на 2 половини. Има 2 отвора: преден (двете ноздри) и заден, чрез
който се свързва с гърлената кухина. Задният отвор може напълно или отчасти да
се затваря чрез издигане на мекото небце и движение на мускулите на задната
стена на гърлената празнина.
# Основно предназначение – Носната празнина изобщо
не може да променя обема и формата си и затова има второстепенно значение
за образуването на звуковете на речта. При спуснато меко небце тя служи като
резонатор, като придава носова
окраска(носов призвук) на някои звукове-носови.
-Устна/орална
празнина: най-голямо значение за учленяване на звуковете!
# разположение и устройство-Чрез движение на
устните може да се затваря напълно отпред и да променя формата и големината на
предния си отвор.Горната и долната челюст(само долната е подвижна) образузат костната рамка на устната празнина.
#включва: устните, зъбите, небцето, езика;
# Основно предназначение- двояка роля: 1) място, където се образуват множество
звукове; 2)резонатор, който мени обема и отвора
си.
а)
устните: Образуват изхода на гласовия канал.
Благодарение на подвижността си могат да се изтеглят напред, да се закръглят
или изтеглят встрани-променят дължината и формата на гласовия канал. Могат да
се приближават една към друга и да образуват преграда или проход. Устните са
единственият видим орган от артикулационния апарат-при шум слушащият следи движението
на устните, за да възприеме по-голяма част от информацията.
б)Зъбите: Дейни
са по-скоро долните зъби, защото са прикрепени към подвижната челюст.-спомагат
за оформянето на големината на изхода на гласовия канал. Някои от горните зъби
могат да служат като учленително място за някои съгласни, също и да спомагат за
образуването на специфичния шум на съскавите съгласни.
в)езикът: дейно участие при образуването на повечето
звукове. 3 главни части:
+връх на езика: най-предната и подвижна част.
+гръб/тяло на езика:горната плоскост на езика.
Дели се на преден език(под предното твърдо небце), среден език(под
задното твърдо небце) и заден език(под мекото небце);
+корен на езика: най-задната отвесна част на
езика. Чрез нея езикът се прикрепя към подезичната кост;
г)небцето:горната граница на устната кухина и граница между
устната и носната кухина.
+твърдо небце- започва от областта на първите
кътници и завършва в областта на последните. Съставено е от небна кост и
израстъци на горната челюст.Дели се на предно и задно твърдо небце.
+меко небце-подвижен орган. Може да се отпуска и издига и по този начин издишаната
въздушна струя да преминава едносвременно през устната и носната кухина или
само през една от тях. В зависимост от положението му се оформят оралните и назални звукове.
+мъжец-краят
на мекото небце.Може да вибрира над корена езика, като докосва задната част на
езиковия гръб. По този начин се образува т.нар. увуларно r във френския.
IV.
Дейни
и недейни органи
1.
Дейни-
самостоятелно движение при образуване на звуковете : гласни струни, устни,
език, меко небце, мъжец, долна челюст.
2.
Недейни-служат като опорни точки, с които взаимодействат дейните:зъби, алвеоли,
твърдо небце.
Учленяване на звука
За
процеса на звукообразуването е необходимо координирането на три елемента: въздушна
струя (респирация), фонация и артикулация.
1. Респирация:
Движението на въздушната струя се регулира от дейността
на дихателния апарат.
-фази: две фази: вдишване и издишване.
За образуване звуковете на речта се използва обикновено издишната (експирационната) въздушна струя ; вдишната
(инспирационна) струя служи много рядко като материал за звукове. Издишната
въздушна струя може да преминава, без да образува говор (ефонационно дишане). Но когато е
необходимо да се използва за говор (устна реч) по волята на говорителя, от
действието на говорните органи тя се озвучава, т. е. образува звук.
2. Фонация: озвучаването на издишаната струя в гръкляна:
-място на озвучаването:озвучаването може да стане
на две места: в гръкляна и в надгръклянните празнини. Озвучаването на издишната
въздушна струя в гръкляна се нарича фонация и се осъществява
благодарение на дейността на гласните струни.
- Гръкляновият глас, получен от вибрирането на гласните струни, се нарича
още основен тон. От акустично гледище
гръкляновият глас не е прост звук, защото съдържа и редица допълнителни тонове,
наречени хармонични. Той служи, от една страна като материал за образуване на
звукове в надгръклянните празнини (главно устната), от друга — играе важна роля
за оформяването на редица особености на речта, като ударение и интонация
(мелодика на изречението), именно като се мени по сила и височина. Гръкляновият
глас обикновено звучи при гласните и при звучните съгласни, но не и при
беззвучните съгласни.
3. Артикулация: озвучаване на въздушната струя в надгръклянните
празнини, главно в устната:
-Обработка на издишната въздушна струя (озвучена
или неозвучена) с цел да се получи богата гама от акустично диференцирани
звукове- в надгръклянните празнини, главно в устната. Те са второто място,
където издишната въздушна струя може да се озвучи, което наричаме артикулация
(учленение)(термин, който се употребява и в по-широк смисъл за означаване
дейността на всички говорни органи, включително гласните струни, при
образуването на отделните звукове на речта.)
-Надгръклянните празнини- служат преди всичко за засилване на гръкляновия глас, а му
придават и различна окраска. Без тяхното участие той би звучал слабо и
безцветно.
* устната празнина- играе главна роля. Може да
изменя своя обем и формата си вследствие на движенията на долната челюст,
езика, мекото небце и устните. Устната празнина действува следователно като
променлив резонатор, в нея гръкляновият
глас се засилва и се променя резонаторно. По тоя начин се образуват чисти
тонове, представящи гласните в речта. Наред с това различните говорни органи,
които се намират в устата, чрез движенията си създават пречка по пътя на
издишната въздушна струя и от преодоляването на тая пречка се получават ясно
диференцирани шумове, от които са съставени съгласните.
4. Фази
в учленяване на звука на речта:
- (1) пристъп-
съответните говорни органи от индиферентно състояние преминават към ново
положение, необходимо за учленяване на звука;
- (2) задръжка
- фазата на учленяването на звука, при което говорните органи се установяват на
новото си положение. Може да има различна трайност, в зависимост от което
звуковете могат да бъдат мигови и трайни;
- (3) отстъп
- говорните органи се възвръщат към неутралното си положение
*
коартикулация- звуковете на
речта обикновено не се учленяват изолирано, а в съчетания с други звукове,
последната фаза от учленяването на даден звук може да съвпадне с началната фаза
на образуването на следващия звук, така че звуковете в потока на речта
представляват непрекъсната верига по отношение на началната и последната фаза
от учленяването им. Това съвместно учленение на звуковете се нарича коартикулация. То се
отразява до известна степен върху учленителните и слуховите особености на
звуковете на речта.
АРТИКУЛАЦИОННА БАЗА НА ЕЗИКА
1.
Артикулационна база: Основната постановка (уклад) на говорните органи и
съвкупността на учленителните навици, типични за даден език, представляват
неговта артикулационна база (учленителна основа).
Устройството на говорните органи и техните
възможности за учленяване на звукове са еднакви у всички народи, говорещи на
различни езици. Въпреки това всеки език има свои особености при образуване на
отделните гласни и съгласни, има своя звукова система, малко или много различна
от звуковите системи на останалите езици. Тези типични особености в изговора на
звуковете и на фразата създават и по-общо акустично впечатление, за което в
обикновената реч се употребява неточното название акцент (например, когато кажат
за някого, че говори български с френски или немски акцент). Това синтетично
слухово впечатление от устната реч на даден народ се обяснява със свойствените
му, изработени в продължение на векове учленителни навици, с трайната му
привичка към известни основни движения на говорните органи при определена
степен на тяхната напрегнатост.
Езикът на всеки народ се отличава не само с
определени произносителни навици, но и с определено модулациоино оформяне на
свързаната реч (особености в мелодиката и ритъма на фразата, темпа на речта и
т. н.), които зависят от разпределението на напрежението на говорните органи
при изговора на един или друг тип изречения или словосъчетания, от навика за
използване на по-слаба или по-силна издишна въздушна струя и т. н. Поради това
някои фонетици (проф. Б. Хала) предпочитат да говоря не за артикулационна
(учленителна) база, а за фонична база, един термин с по-широко съдържание.
2. Артикулационната база на българския в сравнение с други езици:
2. Артикулационната база на българския в сравнение с други езици:
- с френски:
* главните белези на артикулационната база на френския
език- Езикът е издаден изцяло винаги напред, с което се обяснява
преобладаването на предноезичните гласни в звуковата система на френски език.
Върхът на езика лежи винаги при долните зъби, а предната част се подгъва
надолу, така че езикът получава леко изпъкнала (конвексна) форма. По-енергична
и по-напрегната е средната езикова част, която се стреми да се движи напред и
нагоре. Устните заемат напрегнато положение, като са издадени напред и
артикулират енергично. => артикулацията във френски език - напрегната и твърде отчетлива.
Сравнително равномерно движение на гласа, който се
повишава само на ударените срички (както е приблизително в български). Преходът
от една ритмична група (отделна дума или съчетание от думи, обединени от едно
ударение) към следваща става постепенно и плавно, а не чрез рязко спадане на
тона. Краят на изречението се характеризира с рязко понижение на тона на
последната сричка на ритмичната група, с която то завършва. Ако изречението се
състои от две части, смислово противопоставени една на друга, последната сричка
от последната ритмична група на първата част се повишава силно, а втората част
започва с рязък преход към нисък тон на първата си сричка.
*български- умерено енергична дейност на езиковите и устнените мускули, поради което в звуковата му система не срещаме нито силно закръглени, нито напрегнати гласни от типа ни френските.
*български- умерено енергична дейност на езиковите и устнените мускули, поради което в звуковата му система не срещаме нито силно закръглени, нито напрегнати гласни от типа ни френските.
-с английски:
различието по артикулационната база - ясно забележимо.
*В български (и руски) език при образуване на
звуковете устните са меки, отпуснати, издадени напред, краищата им —
ненапрегнати, а езикът е напрегнат, сплеснат и лежи ниско, краят му е заострен
и изтеглен към долните зъби. Главната учленителна работа се извършва от
предната част на езика => по-силно развити са среднонебните гласни
*английски- устните са събрани, напрегнати,
разтеглени и краищата им са приповдигнати нагоре; езикът не е напрегнат, а
надебелен и изтеглен назад, краят му е притъпен и издигнат отчасти нагоре към
алвеолите.
Главната учленителна работа се извършва от задната част
на езика => по-силно развити са заднонебните гласни.
No comments:
Post a Comment