Тема 10
Григор Пърличев
(1830-1893)
Той е роден и израснал край Охридското езеро
и в ранните си години е ученик на Димитър Миладинов, а по-късно продължава
образованието си в Гърция. В зрелия си етап е учител в БГ Македонски земи като
се изявява не само като просветител и книжовник, но и като обществен деятел.
Забележителното е, че макар сам да е възпитаник на гръцката просветителска
школа и да пише част от творбите си на гръцки език, Пърличев е носител на ярко
изразено БГ самосъзнание и е изкл.активен поборник срещу фанариотското (гръцки
духовници) влияние върху БГ.
Докато учи медицина в Атина П. не само
разширява културния си кръгозор, но и укрепва националното си самосъзнание. Там
през 1860г. постига и най-големия си успех. На ежегодно провеждания поетически конкурс (най-голямото културно
събитие в Гърция по онова време) неговата поема “Сердарят” печели лавровия венец, т.е.
най-високото литературно отличие. В печата се появяват възторжени критически
отзиви за творбата, а младият даровит автор е сравняван със самия Омир. Поемата
е свидетелство за ярък поетически талант. Нейният сюжет е зает от нар.песни за капитан Кузман, който
бил особено популярна личност в Македония. Произведението на П. е написано в
духа на стария БГ юнашки епос. То възхвалява нар.закрилник като го рисува в
един подчертано романтически план. Чрез ефекта на хиперболизацията се засилва
героичният елемент в образа на героя.
В същото време обаче откриваме и елементи на психологизъм: опити да се вникне в сложния свят от
емоционални преживявания на персонажа. Този психологизъм е нещо
съвсем ново за литературата ни и доказва, че тя търси не само връзка с
традицията на миналото, но и се обогатява чрез модерното влияние на западната
лит-ра.
Другат много известна творба на Пърличев – “Скендербей”, е поема за героичната борба на
албанския народ срещу турските завоеватели.
Всъщност и в 2-те поеми поетът извежда на
преден план образа на ярката
личност с борбен характер. Това е идеализираната представа за
народния защитник, който трябва да стане водач и да поведе масата в
драматичната битка за националната свобода.
No comments:
Post a Comment