Иржи Кратохвил е чешки автор, познат на
източноевропейските литератури, много превеждан, в исторически план той носи
този опит на прелома; В началото н 90-те разгръща творчеството си, но на една
недебютантска възраст. Творбата „Мечи
роман“ – преработвана от него и приспособявана с цел публикуване, но не
успява. По-късно е преименуван на „Прамечка“; От нач. на 90-те год. До сега
издава около 10-тина романа (2-3 сборника с разкази, както и сборници с есета);
създава собствена авторска визия за писането и за творчеството (създава
интерпретаторска реплика към художествения си свят) → възможност да бъде
разбран/ интерпретиран човешкият свят; (такъв автор е Кундера). От тук той
извежда тези като: 1) отказ от миметичното изкуство, 2) дистанция от реализма
(езикът на реализма не е в състояние да изрази тази метаморфоза на човешкото),
напр. архетипите, които съвременната л-ра пренаписва по нов начин. Той е автор
преди всичко на проза – романи. Създава много оригинална версия на
постмодернизма, който отразява чешкия л-ен опит от един контекст към друг, в
последните 20 години. В основата на писането му е интересът към идентичността,
която никога не е стабилна – героите му непрекъснато се променят – външно, но и
като самосъзнание, като памет (паметта като носител на човешката идентичност –
личностна, родова, културна, човешка, цивилизационна); Оригиналността му е
свързана със специфичния исторически опит на източноевропееца – напр.
възможността л-рата да бъде осмислена от опита на тоталитаризма. Представата за
тоталитарната власт като натиск над личността/ идентичността. Разказ за властта
като разрушаване на човешката личност. Преображението като трансформация в
творчеството му (преобличането; външната промяна на героя, както и смяната на
пространствата напр. в „Любов моя, постмодерна“); конкретни, реални
пространства той превръща в литературни пространства (Париж, Прага, Краков –
силна линия в чешката традиция, която започва още от 19-ти век). Охудожествяването
на разпознаваеми пространства – Бърно в текстовете на Иржи Кратохвил е сложно
л-но пространство, което е флуидно и непрекъснато преминава от една форма в
друга. Често го свързват с Борхес (темата за съня, темата за езика, дълбинната
интертекстуалност на техните произведения). Разликата м/у фикционално и реално
и накрая се оказва, че сънят е по-реален, той казва – „Възможно е ние да сме
нечий сън“. Езикът в ПМ като пораждащ фактор, свят, който ражда действително
със силата на назоваването. Автономията на худ. Свят, защото езикът е всесилен.
Всеки текст на Кратохвил има препратки към цели типове худ. Светове, към
различни възможности на пренаписване.
No comments:
Post a Comment