„Един
литургичен паралел към апокрифа ‘Как Михаил победи Сатанаил’”
Доцент д-р
Климентина Иванова е един от най – големите познавачи и изследователи на българските
средновековни ръкописи. Тя е ерудит с енциклопедическа култура и медиавист с
международно признание.
Родена е на
13.02.1940г. в София. Завършва българска филология в Софийския университет ”Св.
Климент Охридски”. Следва докторантура в Института за литература към БАН,
където по – късно става литературен сътрудник. Присъжда й се общообразователна
научна степен Доктор след защита на дисертационен труд „Агиографската продукция
на Търновската книжовна школа”. През 1980г. става старши научен сътрудник 2ра степен в Българската академия
на науките. Защитава доцентура с хабилитационен труд „Bibliotheca Hagiographica Balcano – Slavica”. През
2003г. става професор в СУ като специалист по старобългаристика в Катедра
„Кирилометодиевистика” на Факултета по Славянски филологии. Климентина Иванова
получава Кирило – Методиевска награда на БАН. Тя участва в редакционния
колектив на „Кирило – Методиевска енцикллопедия” и е автор на редица научни
трудове. Притежава умението да претворява академичните си достижения в
завладяващи разкази. Това качество се проявява най – вече в едно от
произведенията й, което се оценява като изключително важно и показва приноса й в областта на
страобългарската литература – „В началото бе книгата. Разказ за старобългарската книга и нейната
съдба. ”
Статията
„Един литургичен паралел към апокрифа ‘Как Михаил победи Сатанаил’” е публикувана
в сборника „Civitas Divino – Humana”, издаден в
чест на проф. Георги Бакалов в София, 2004г. В нея проф. Климентина Иванова
засяга проблема за литургичните цитати в средновековната балканска литература,
фокусирайки се върху „Слово на Йоан Златоуст за това как Михаил победи
Сатанаил”.
Първоначално
авторката въвежда в темата, резюмирайки сюжета на апокрифа и запознавайки
читателя с неговите исторически и тълкувателни особености. Смята се, че
произведението най – вероятно се е появило под влиянието на богомилските
възгледи в някое българско книжовно средище около 12ти - 13ти век
и е било предназначено и достъпно за по – широка аудитория. Спада към
апокрифите за сътворението на света и представлява синтез на космогонични и
есхатологични мотиви. По този начин се въвежда типичният за богомилството
дуализъм, който тук е силно застъпен. Можем да съдим за него, разглеждайки
представения образ на Сатанаил – силите му са равни на божиите и може да бъде
победен единствено чрез измама и лукавост.
Проф. Климентина Иванова анализира проблема за
мястото на Литургията в творбата.
Известно е, че богомилите отричат целия чин на Литургията,
представляваща страданията, смъртта и възкресението на Христос. Според „Беседа
против богомилите” на Презвител Козма те хулят причастяването и твърдят, че
Литургията е установена от Йоан Златоуст, а не от апостолите. Трудно би било
тогава да се очаква в словото да съществува каквато и да било
връзка с литургични текстове. Но е факт, че освен паралел с неканонични,
богомилски и библейски мотиви, можем да открием инкомпорирани пасажи от най –
сакралната част на Литургията .
В статията
си проф. Климентина Иванова представя откритото
от нея родство между цитатите от апокрифа и елементи от Евхаристийния канон.
Две са местата, върху които тя акцентира.
Първият момент е, когато архангел Миахаил
стъпва върху камък на земята – „ А Михаил стъпи на камък, слезе на земята и
рече на земята: “Така говори господ: “Да застанем прилично, да стоим със
страх.” Тогава земята и всичко, що бе върху нея, се укроти.” Михаил
подготвя земята за благоговейно мълчание пред божиите сили, избавили я от
злото. Този цитат напомня на думите, които дяконът изрича след като оглашените
са поканени да излязат от храма, а верните са произнесли Символа на вярата: „Да
стоим пристойно, да стоим и да благоговеем, за да принесем в мир светото
възношение”.
Вторият
момент е, когато архангелът достига първо небе. Почитта
на безплътните небесни сили от творбата и тази на народа в момента на
евхаристийното чудо е изразена с думите: „Тебе възпяваме, Тебе благославяме,
Тебе благодарим, Господи, и молим ти се, Боже наш”.
Алюзията е
изградена и чрез жестови и вербални символи, сред които попадат и божествените
атрибути – одеждата, венецът и скиптърът на ангелските чинове.
В „Словото
на Йоан Златоусти за това как Михаил победи Сатанаил” е залегнала идеята, че
богомилите отричат земната Литургия, отслужвана от свещеник в присъствието на
вярващи, но небесната Литургия,отслужвана от Христос с безплътните сили, е
напълно приемлива.
В статията „Един литургичен паралел към апокрифа ‘Как Михаил победи
Сатанаил’” проф. Климентина Иванова
стига до изводите, че авторът на съчинението най – вероятно не е бил нито
осъзнат противник на църквата, нито съвършен богомил. Забелязва още значението на псевдоепиграфа. Приписването на
творбата на Йоан Златоуст показва, че средновековните преписвачи са осъзнавали
връзката й със Златоустовата литургия.
Научната статия на проф. Климентина Иванова дава един нов, оригинален
поглед за преплитането на средновековните схващания. Ясно се откроява
отношението между християнската догматика и назряващата ерес. Посредством паралелите читателят успява да се запознае с
проблематиката и да придобие представа в по – общ план за методите на излесдване
на различни явления от старобългарската литература. Статията е една своеобразна
подготвка за младия учен.
Апокрифът „Слово на Йоан Златоусти за това как Михаил победи Сатанаил” запознава съвременния човек с дуалистичните
вярвания на средновековните хора. Разпозанавано
като богомилски текст, съчинението представлява израз на идеята за
небесната Литургия. В статията си проф.
Климентина Иванова анализира този аспект и поставя въпроса за паралелния прочит
на по – високо равнище.
No comments:
Post a Comment