Прозата на А. Пушкин – измерения
на художествеността (творба по избор)
Дама Пика – Лит. текстове имат голяма худ. абстрактност, която помага
преодоляването на време, граници и езици. Асоциации на дама пика – смугла
лейди, смърт, вещица, зла тайнственост, свърхестествено. Графинята –
московската венера; намигва – едно зрящо око – символ на светата троица. Херман
може да влезе в къщата само чрез любовна история с прислужницата Лиза – тя го
вижда за първи път през прозореца – рамка с чов. тяло до кръста като карта за
игра.
Социално-философска
повест, написана през 1833г., съставена от 6 глави и заключение. Сюжетът е
изграден върху анекдотичен и фантастичен разказ, като верига от случайности, в
които се преплитат монтажно, паралелно и контрастно миналото и настоящето –
70те на 18.век до 30те на 19.век. Поставен е проблемът за съдбата на човешките
страсти в контекста на масовото увлечение по играта на карти в средите на
петербургската аристокрация през 30те години.
Персонажи:
Херман
– самотна, загадъчна, честолюбива и авантюристична натура, с профил на
Наполеон, а душа на Мефистофел. Най-целеустремената и демонична личност в
Пушкиновата проза. Потаен, безмълвен и енергичен, социално малоценен, герой без
истинска биография, с двойствена природа, индивидуалист, жадува богатство и
могъщество, лично преуспяване и самоутвърждаване. Иска да покори света чрез
проникване в тайната на трите ‘магически карти’ (3, 7, А). Мистериозен образ,
тайнствен, загадъчен. Става жертва на маниакалната си амбиция и безгранични
егоистични страсти.
Ана
Фьодоровна – 87-годишна графиня, груба, егоистична, суетна, жестока и
бездушевна жена, въплъщение на старинния руски аристократизъм.
Лизавета
Ивановна – сантиментална натура от Карамзинов тип.
Павел
Томски – ‘авторът’ на анекдота за трите верни карти.
Смъртта
на графинята, любовната драма на Лиза и полудяването на Херман формират
представата за трагичната сюжетна развръзка. Финалът на повестта смислово и
структурно е затворен от лаконичното и информативно ‘Заключение’.
Строеж:
Концептиран
върху анекдотичен сюжет и занимателна романтична фабула, върху съчетанието на
реално и фантастично, високо и низко, сегашно и минало, върху точност,
лаконизъм и простота на изложението. Композицията е с по-голяма линейност,
хронотопната система – върху топоса на града (Петербург). Сюжетното време е
проектирано към настоящето, а не към миналото. Фантастиката е мотивирана от
душевното състояние на Херман. Ако се изключи фантастичната предистория,
фантастични са само насмешливото намигане на мъртвата графиня от ковчега на
погребението, появата й в стаята на Херман и фаталното намигане на дама пика
върху картата в последната глава. И в двата случая на намигане авторът
уточнява, че на Херман се е сторило, т.е. фантастичното е въображаемо, в другия
случай авторът пояснява, че Херман е бил превъзбуден и изпил много вино. Така
границата между реално и фантастично остава неясна разколебана – авторът нито отрича, нито
потвърждава тайната.
Повествованието
е гъвкаво, равномерно, немногословно, лишено от патетика и дидактизъм, изящно в
своята простота и сдържаност, без отклонения, с много тънка и добре маскирана
ирония.
No comments:
Post a Comment