23. Джонатан Суифт.
Пътешествията на Гъливер. Тенденции в развитието на повествованието. Пародийно
и сатирично начало в творбата. Ресурси на иронията. Суифт и традициите на
антиутопията.
Джонатан Суифт
(Jonathan Swift) е английско-ирландски писател и журналист. Роден е през 1667
г. Учи и завършва Тринити Колидж на Дъблинския университет (1682-1688 г.)
Работи като секретар и библиотекар на известния писател и дипломат Сър Уилиам
Темпъл. Суифт става свещеник през 1695 г., доктор по богословие и викарий в Ларакол
(Ирландия) през 1701 г.
Първото му произведение е памфлетът „Битката
на книгите“ (1697 г.) — жестоко разобличаване и осмиване на поборниците за
идейно и културно обновяване на буржоазната цивилизация. Връх в творчеството му
е сборникът „Пътешествията на Гъливер“ (1726 г.). Основният похват в сатирата
на Суифт е реалистичната пародия. В произведенията му е показана идейната
панорама на ранното английско Просвещение.(wikipedia)
Пътешествията
на Гъливер:
Романът е замислен
като своеобразна реплика към „Робинзон Крузо”, издаден в 1726г. и също, като
произведението на Дефо, добива голям успех. Това е и единственият роман на
Суифт. „П. на Г.” има литературна първооснова, защото може да се възприеме като
пародия на „Робинзон Крузо”. Сходства които откриваме: Суифт дава точни
координати и на 4-те пътувания на Гъливер. Жанровата принадлежност на романа
можем да определим като фантастична сатира. Макар и кратък по обем се състои от
4 части, описващи 4-те приключения на Гъливер. I
в Лилипутия, II Пътуване до Бробдингнаг, III Пътуване до Лапута, Балнибарби, Лъгнаг, Глъбдъбдриб и до Япония, IV Пътуване до страната на Хоинъмите. Интересен
факт свързан с повествованието е разпространената по това време теория на
световете, според която във Вселената съществуват множество светове с подобно
или различно от земното население. В „П.
на Г.” откриваме похвата остраностяване/остранение (по Шкловски)=Verfremdung
(Б. Брехт), в общи линии това е поглед към обект от различна гледна точка, друг
поглед към познат предмет и по този начин се преобръща наложената представа за
премета. Примери от романа: за лилипутите вещите на Г. изглеждат странни;
монетите са големи сребърни плочи; носната кърпичка – бял килим; всички тези
представи свързваме с фантастичната страна на романа.
Като сатирични моменти
можем да посочим: посещението на Г. в Балнибарби, където той отива в академията
на проектантите и открива учени, занимаващи се с напълно непотребни дейности;
също интеесен е и моментът със страната на говорещите коне ,с които Г. общува
много повече, защото хората (яху) са като маймуни, деградирали са до нивото на
животни. Този факт провокира зараждащата се у
Г. нетърпимост към себеподобните си(връзка с края на романа: връщайки се
удома Г. не допуска при себе си дори жена си и децата си, защото му напомнят на
яху, а стои близо до конете, които му напомнят хоините(говорещите коне)). Това
разкрива скептицизма на Суифт по
отношение на бъдещето на човешкия род . Интересен сатиричен момент е
установяването на съответствия между герои от романа и реални обществени
фигури. Претенцията на Британия за величие
е изразена с примери от романа като гръмкото име на владетеля на
Лилипутия(макар, че е дълга едва 12 мили) – „Радостта и ужаса на Вселената”,
също и постоянната ожесточена война на лилипутите със съседната им империя,
възникнала от въпроса : от коя страна трябва да се чупят варените яйца – от
тъпата или от острата.
Утопия и антиутопия в
романа на Суифт
Няколко думи за утопията:
u-topos – място, което не съществува;
В
„П. на Г.” описанието на страната на говорещите
коне е антиутопия, която превръща
Гъливер в мизантроп.
No comments:
Post a Comment