Особености на Руския романтизъм от 20те и
30те г. на 19в. (Пушкин и Лермонтов)
Романтизъм –
ирационалното, емоцията, чувството. Романтизмът изнамира няколко равнища за
избягване на действителността – чрез психологическо дистанциране. Оформят се
две течения: бунтарско – чрез фигурата на свръхчовека (Байрон и Шели) Русия и
съзерцателно – във фр. романтизъм.
3 равнища на бягство от
действителността – западноевр. – бягство в миналото – света на детството –
ретроспективен свят – споменът-осн. фигура егото. Безгрижен, приятен свят,
който няма да се върне. – субективно начало. 2ро равнище е в света на историята
– също ретроспективно. Организ. център е обективното начало – мн. гл. точки и
екстериора. 3то: синхронно, паралелно на нашата действителност има друга.
Пушкин (1799-1837) е
най-каноничният автор на 19в. Внася игровото начало, погледа отрстрани,
иронията. Етапи в творчеството:
1) той
е преди всичко поет; 1820г. пише първата си поема(„Руслан и Людмила“), за която
Василий Жуковски казва, че „ученикът е надминал учителя си.
2) Романтически
период 1820-1824г. лириката му е свободолюбива; стихотв. му са се очаквали като
полит. отдушник.
1824г. е на заточение в
южна Русия. Там написва южните си поеми. „Цигани“ (поема) – подсказва
настъпвашите изменения в мирогледа на Пушкин, конфликтът се изгражда на
основата на противоречията в самия геой. Показателно е разширяването на кръга
от действащи лица – Алеко, Земфира, майката на Земфира-Мариула и стария
циганин. Пушкин противопоставя 2 общества, цивилизованото и първобитното
(циганското) общество. В цивилизованото общество е приета норма на поведение и
морал между хората, а циганското общество е първично, в него няма противоречие
между желание и действие, между думи и дела, между мисли и чувства. Алеко е
представител на цивилизованото общество, а Земфира на циганското. Алеко и
Земфира също изпитват неудовлетвореност от действителността, от пороците в
обществото. Пушкин внушава че различно устроените общества формират различни
характери. Героите не са идеализирани, условията в които живеят също. Поетът се
опитва обективно да изследва живота и изведе като внушение мисълта, че
несправедливо устроеното общество превръща в индивидуалисти най-прогресивните
хора.
С поемата „Цигани“ се
набелязва преминаването от романтизъм към реализъм.
3) 1825-1830
драми „Борис Годунов“, „Малки трагедии“:
3 4) 30те
г. прозаик (не страни от общия процес – масово прозаични творби). Никога не
престава да пише стихове.
През 30те години се вижда
настъпление на прозата, започва процес на омасовяване на л-рата. Поезията
постепенно става маргинална. Л-рата си поставя задачата да манипулира о-вото
(всички приемат инф. от нея, но тя не е достоверна. Пушкин се ориентира към
прозата, но не само , за да е актуален. Той издава анонимно своите повести на
Белкин – хвърлил е големи усилия в поезията , изградил авторитет, превърнал се
е в ориентир за о-вото. За него не е проблем да пише проза, но не е убеден, че
трябва да го прави. Освен 5те повести на Белкин, той пише 6та- „От издателя“
преди издаването им. Издателят разколебава фигурата на автора. – „Повести на
покойния Иван Петрович Белкин“.
„Повестите на Белкин“ са изключително кратки. ВЕСТН – водя
разказ за нещо – при руснаците се набляга на оралния аспект, така е залегнало в
руската л-ра – като устна традиция, устно повествование. Често се във. фигурата
на разказвача. Белкин не е оригинален автор, той ги е чул, при това от разл.
хора. Това се пояснява от „издателя“. Според издателя същинските автори са
назовани от Белкин с инициали. (Издателят се е подписал с инициали А.П.). В
повестите на Белкин има и герой с тези инициали. Пушкин създава няколко
конспирации и то доста умело. Във всяка повест има по една загадка. Пушкин е
виртуоз на езика.
Най-яркото произведение
на Пушкиновия романтизъм е поемата „Кавказки пленник“. Тя има за цел да
възпроизведе образа на свой съвременник, неудовлетворен от действителността и
живота, търсещ своето място в обществото. В поемата действат малко герои,
младият интелигент и черкезка девойка. И двамата герои търсят своето щастие,
единият стремейки се към свобода, а другият жадувайки за истинска любов. В
стремежа си за постигане на целта, те срещат много препятствия и преодоляват
много големи изпитания, но нито един от тях не постига мечтата си. Жадуващия
свобода става пленник, а девойката изпитва дълбоко разочарование. Поемата е
ярък пример на романтичната нагласа на Пушкин, не само с характерните герои, но
и с откъснатостта на тези герои от обичйната им среда, от близоста им,
емоционално до автора на поемата. Силно се проявява лирическия тон на повествованието
и монологичността на изказа. Постепенно в товрчеството на Пушкин се забелязват
признаци за преодоляване на романтизма.
Лермонтов - През 1828 започва да пише стихове, силно повлияни от стила на Джордж Байрон, много популярен в Русия по това време. През 1830 публикува първото си стихотворение „Весна“.
No comments:
Post a Comment