Monday 8 September 2014

16. Френски класицизъм. Харалтеристики на калсицизма като естетическо и литературно явление. Картезианството като философска парадигма на класицизма. Нормативната естетика на класицизма и поетиката на “трите единства”.

16. Френски класицизъм. Харалтеристики на калсицизма като естетическо и литературно явление. Картезианството като философска парадигма на класицизма. Нормативната естетика на класицизма и поетиката на “трите единства”.

Учебник

Утвърждаването на това направление съвпада с укрепваенто и възхода на абсолютичната феодална държава.  Несъмнено е преди всичко духовен и художествен израз на абсолютическите тенденций в политиката. Рационализмът, който ги вадее, има едни и същи корени и преследва едни и същи цели :  утвърждаване на френската държавност и култура като водещи в Европа. Основна фигура е кардинал дьо Ришельо. Освен бележит държавен галава е и мащабен строител нанационалната култура. Смятал, че художествената интелигенциш тршбва да подкрепя подетата от него национална политика. Поради тази причина създава Фреснакат академия (1635). Обогатява Кралската библиотека и по-късно я превръща в Народна.
Реално усилията за утвърждаване на абсолютическа фодална държава са принципно сходни с модела на тоталитарните държави. Девизът на Кралят слънце – “Държавата – това съм аз” – не е израз само на тщеславието му, колкото на съзнанеитому, че в конкретния исторически момент особата му е най-концентриран израз на държавните тенденциии на достиженията и величието на нацията.
При опита на валстта да подчини духовния и кулутурен живот се легитимира тъй наречената  норамтивна (предписателна) естетика – учи творците как да дасъздават произведения, съзвучни с духа на времето и носители на вискои естетически достойнства. Предпочитат се добре шлифожани естетически  съчинения као учена поема.
Естеическия рационализъм в “Поетическото изкуство” на Боало има определен паралел въвфилософската докртина на Декарт “Расъждения за метода”. Този картезиански дух [1]  е дал отражение и при Боало.  За него всяко отклоненеи от “зрадвия разум” носи непредвидими рискове за творбата.
Френската предразположеност към ред, яснота, прегледност се смята за етно-психологическа даденост, идеща по линия на предците им – галите. Тази черта от народния патримониум е прието да се обозначава като галски дух (L'esprit Gaulois)[2]. Следователно картезианският дух е актуализация на галския сух в епохата на Класицизма. Картезианство и Класицизъм са в състояние на огледално отражение и допълване – разционализма на Декарт проблематизира идеята за авторитетите, при Класицизма рационалното заляга в основата на инструментариума, чиятокрайна цел е утвърждаване на авторитетите.
Рене Декарт (1596 - 1650)
Прокарва необходимия мост между двата типа науки , които нарича физика (природо-математически) и метафизика (хуманитарни). Използва математически похвати при определяне на характеристикета на своя метод. Фундаметална чета на метода му е съмнението в авторитетите – нищо не може да се приеме като абсоютна истина, докато истинността му не се доакже по най-прост и очевиден начин (принцип на очевидността). 
Вторият принцип на метода е анализът- разлага и подрежда трудностите при решаването на даден проблем. Следва го синтезът, който тръгва от най-простите очевидни полоьения. Четвъртият принцип също сапада къмсинтеза и е наречен ”пълно изборяване”.
Служейки си с изобретенеия от самия него метод на методическосъмнение, Декарт формулира основополагащия принцип на философията си – “Cogito ergo sum” .
Съчинението си написав и посвещава на всички, които имат “здрав разум”. Всички класицисти единодушно приемат върховенството на разума над емоциите, чувствителността и въображението.  Дори талантът е възприеман като дарование на ума – ако има начетен и опитен наставник и спазваправилата, няма принципна пречка пред твореца да достигне високи художествени резултати.

Класицизмът се налааг първо във драмата и театъра – прословутото драматическо тиединство (време, място, действие). В края на 20-те години възникват благоприятни условия за нова театрална ситуация, чрез която да бъде утвърден Класицизмът: 1) навлизане на младо поколение драматурзи, 2) създаване на нов парижки театър “Маре” (1629)  и 3) активната намеса на кардинал   Дьо Ришельо.
Утвърждаването на прочутото триединство става в началото на 30-те години в условията на оьесточена конкуренция между младия Корней и Мере. Мере твърди, че времето не трябва да е повече от 24 часа, за да се постигне правдоподобие. Единството на време от своя страна довежда до единство на мястото.

Друго основно положение на Класицизма е йерархизация на жанровете. Боало следва примера на Хораций, който съветва да не бъдат смесвани комичното и трагичното. Разделението на жанровете на нисши и висши представлява своеобразна естетическа и философска травестия на строеьа на тогавашното общество – висши класи (кралска институция, аристокрация ивисше духовенство) и нисши (всички разновидности на третото съсловие, т.е. буржоазия,занаятчийство, селячество). Висшите жанрове (епос, ода, трагедия) са по-стройни, защото са тематично свързни с живота на висшите слоеве, а нисшите (комедия, фрас, пасторал, роман, развлекателна поезия) са свързани с третото съсловие. В това отношение Боало е категоричен: дворът представлява интерес за трагедиографите, градът – за комедиографите. Тъкмо поради това теоритиците на Класицизмавъзстават срещу неопределеността на жанровете в ренесансовата драма. Най-популярните и жанрове трагикомедията и фарсът са неприемливи.
Привидно Класицизмът продължавадухът на преклонение пред античността, присъщо на Ренесанса. Но докато през Р става въпрос за възражданетона калокагатията, активен процес на отхвърляне на аскетизма на Средновековието и преоткриване на пълнокръвното битие, то при Класицизма е преоткриване на авторитетите с пряк призив да се подраьава не надуха, а анбуквата на античността. Да се подражава на древните в драмаат например значи точно да се възпроизвеьдат сюжети на Есхил,Софокъл, Еврипид.
Творците са съветвани да търсят съответствие между характера на героя и езика, както и между жанра и стила. Да се отбягват вулгаризмите. Един от водещите принципи е този за благоприличността -  например убийството да не е показано на сцената пряко. Благопристойността е изведена в голяма степен ма езиково и стилово равнище – в трагедията стилът трябва да е възвишен и благороде, нерядко – патетичен. Това е предпоставка и за спецификаат на акт. изпълнение, оличващо се с голяма преекспонираност на чувството.
Ваьна особеност на Френския класицизъм е съзнанието за голямата възпитателна роля на изкуството. Дидактичността, моралната назидателност е едва ли не задължителна черта на калсицистичното изкуство, която в произведенията напосредствените писатели води до схематичност и повърхностност.
Подреьдането на героите също е станало задъльително  - на една линия, главните персонажи са най-близо до центъра, мъжете в лявата, а жените в дясната половина на сцената.

Лекции
Калсицизмът е по-локален в сравнение с Ренесанса.
Дели се на :
1.      Ранен – 1610-1660
2.      Зрял – 1661 -1715
Преполага силно нормативна естетика. Подражава на античността, важни са образците.
1635 – Френска академия –грижи се за чистототата на езика и прокарва нормативната естетика. Една от важните фигури е Жан Шаплен –автор на изискването за 24 часа.
Шаплен - събитията в една постановка трябва да са единни и не по-дълги от 24 часа, зада иам правдоподобие. Колкото действието е по-кратко, толкова по-реалистично е. Всички излишни моменти трябва да се изчистят. Трябва да има и ходство с действителността, което да държи зрителя в плен.
Подраьава се само на хармоничните елементи от природата.
Истинно есамо онова, което се явява ясно и отчетливо пред моята мисъл – ако не е такова не е красиво, не може да се транскрибира в художествения текст.



[1]  Картезианство  - от Cartesius – латинизираното име на философа. Учение на френския философ Декарт и особено на неговите последователи, според което философията трябва да извежда своите положения от абстрактни достоверни истини, до които се стига чрез подлагане на съмнение на всяко знание, защото то е получено чрез сетивата, които мамят.
[2] Хердер в Германия говори за Volksgeist – народен дух.

No comments:

Post a Comment