Престъплението
и наказанието в Петокнижието на Фьодор Михайлович Достоевски (роман по избор)
Романът „Престъпление и
наказание“ е психологически отчет за едно престъпление, но и за неговото
наказание. Действието е съвременно. Централния герой е Родион Разколников, чрез
образа му Достоевски поставя философски проблеми свързани с човека
индивидуалист, който определя себе си над другите, който нарушава моралните
норми и земните закони, изключен е от университета и живее в крайна бедност.
Той решава да убие старицата лихварка, за да помогне на затрудненото си
семейство, за да спаси сестра си. В своето съзнание Разколников си изгражда
ясен план за мотивите за извършване на престъплението, реализацията му и
оправдателните последствия. След убийството, пред Разколников възникват
неразрешими проблеми. Фактът, че никой не се съмнява в него не му осигурява
душевно спокойствие, терзанията на съвестта и съмненията не дават и миг
спокойствие на Разколников и той сам се предава в полицията. От тук нататък започва борбата за спасението на
човешката душа, възраждането на загиващия човек. Разколников вижда спасението
чрез своята гибел в каторга. Неговата теория за разделението на хората на маса,
тълпа и избраници рухва. Самият Разколников проверява себе си и своята
принадлежност към избраниците. Съзнанието му определя избраниците като
изключителни личности на които е позволено да нарушават законите, да стоят над
моралните норми и нормално човешко поведение. Достоевски проследява сложният и
противоречив процес на вътрешна борба на героя, внушението на писателя е , че
всяко престъпление изисква равностойно наказание и задава въпроса : Земния
закон или божията справедливост могат да въздадат нужното на убиеца? Земния
закон е създаден от хората и по тази причина не е съвършен, единствено божията
справедливост може да помогне на загиващия човек да се спаси. Соня Мармеладова
е блудницата, която помага за Разколников да намери пътя на истинското
спасение. Убиецът и блудницата – чрез тези образи Достоевски поставя въпроса за
човешкото поведение и докато Разколников е олицетворение на разума, на
теорията, Соня олицетворява сърцето, чувството, любовта, интуицията. Така, не
идеите, не установените норми и закони, а религиозното опрощение на греховете
могат да спасят загиващия човек. Така, за пореден път Достоевски отхвърля
бунта, революцията, насилието и проповядва смирение и състрадание.
Окончателната присъда на писателя е – разумът може да намери аргументи, за да
оправдае едно престъпление, сърцето никога. В края на романа Достоевски
подчертава, че всеки индивидуализъм е обречен на неуспех, а страданието и
любовта възраждат човека.
Провалът на свръхчовека и възнаграждението на човека в романа Престъпление и
наказание на Достоевски
Централна
тема в творчеството на Достоевски е човека и неговата съдба. Във всичките си
произведения писателя изследва човешката индивидуалност като най-висше творение
и като загадка. Със всяко свое произведение Достоевски прави стъпка в търсенето
на истината за човека и света. Но Достоевски разкрива не само мрачната страна
на живота, трагедията на личността, но се явява и защитник на оскърбените и
унижените, на свободата и личното достойнство. Съдбата на най-известните герои
на Достоевски отразяват житейските изпитания на самия писател, индивидуалното
съзнание и дисхармония, ожесточената вътрешна борба между Бога и Дявола в
човешката душа.
Идиот– в
него писателят въплащава представата си за положителния герой. Достоевски
противопоставя положителния герой на либералната мисъл. Прекрасния човек на
Достоевски е израз на революционните възгледи на писателя, на неговата
концепция за спасението на света чрез смирение и самоотрицание. Главния герой,
княз Мишкин е аристократ по рождение, но не е свързан с руското аристократично
съсловие. Формирал се е като личност зад граница, в общество, в което хората
приемат скромността, добротата, липсата на всякаква корист и алчност като най –
ценни качества. След връщането си в Русия, княз Мишкин се оказва различен в
руското аристократично общество, по детски наивен и смешен.
Без отговор остават
въпросите му , защо хората се ненавиждат, защо си причиняват нещастия ?
Неговата душа е открита за любов, за доброта. При срещата си с членовете на
това общество княз Мишкин търпи поражение. Той не може да формира нови
взаимоотношения. Княз Мишкин преживява лична трагедия и е физически и
психически унищожен. Интересен е възгледът на княз Мишкин за руския и другия
народ, за Русия и Европа, за запада и изтока. Независимо, че главният
герой е княз Мишкин, действието се изгражда върху съдбата на Настася Фелиповна
– това е най-силният, но и най-трагичен женски образ в руската литература.
Всички останали образи се групират и представят, чрез събитията в живота на
Настася. Тя не е само жена отличаваща се с красота, но и човек с чиста душа. За
съжаление в несправедливото общество към нея се отнасят като към стока.
Самотната жена се старае с всякакви средства да оцелее, но най-силното и оръжие
– ненавистта, не помага да се справи с трудностите. Описвайки нейния образ
Достоевски възкликва „Красотата ще спаси света”. Основния проблем който
писателя за положителния човек е съпътстван от второстепенни теми – за
погубената красота, за разгулния живот, за поведението и решенията на човека. В
романа има много философски размисли, чрез които Достоевски насочва вниманието
към общочовешките проблеми.
Бесове
Братя Карамазови – сложно като структура
произведение на Достоевски. Романът се изгражда на основата на хрониката и
разпадащото се семейство Карамазови. В произведението има 3 основни акцента:
1.
Убийството
на стария Карамазов при неизвестни обстоятелства.
2.
Конфликта
и смъртната ненавист между бащата и по-големия му син Дмитрий.
3.
Съдебна
грешка, в резултата на която Дмитрий е обвинен за убийството на своя баща и е
изпратен на каторга.
Цялото
сюжетно действие се развива с максимално напрежение. Героите се противопоставят
като на едната страна са нравствени уроди като стария Карамазов и незаконно
родения му син Смердаков, а на другата страна са хора с ангелска душа като стареца
Зосима и неговият ученик Альоша. Целият роман е изграден на основата на
противоречията и противопоставянията. Стария Карамазов е олицетворение на
моралната разпуснатост, животинската страст, липсата на вътрешен контрол,
отрицанието на моралните и нравствени закони. Той се намира на най-ниското
равнище на нравствеността и падението.
Синовете презират своя баща. Дмитрий Карамазов е антипод на своя баща и
самият той изтъкан от противоречия. В живота си познава и нравственото падение
и духовното извисяване. Той е едновременно и насилник и скандална личност, но и
човек с чувствителна и ранима душа, с отзивчиво сърце, със страдаща мисъл. Той
ще премине през страданията, през грешките, за да достигне до мисълта за
истинското човешко извисяване, за да се очисти от пороците и да познае смисъла
на живота. Другият брат – Иван Карамазов
е блестящ ерудит, умен, способен, изтерзаван от мисълта за вечните
въпроси пред човека – борбата между доброто и злото. Той е индивидуалист,
анархист, противник на държавната власт, безбожник и неверник. Той отхвърля
християнското братство и хармонията в човешките отношения, проповядвана от
християнската религия. Той се явява моралният убиец на стария Карамазов.
Старецът Зосима независимо, че не участва непосредствено в сюжетното действие,
присъства със своите нравствени позиции и морал. В образа на Зосимов,
Достоевски влага своите възгледи и съкровени мисли за истинските стойности в
човешкия живот. Альоша, като ученик на Зосима е не напълно развит образ, който
е представен като човек със съмнения, лутания и неясни решения.
При работата си върху романа,
Достоевски споделя идеята си да създаде произведение, в което централен
персонаж да бъде Альоша. В него Достоевски влага вярата в религията и пътя към
опрощението.Като произведение явяващо се част от петокнижието „ Братя
Карамазови” отразява най-пълно идейните
търсения на Достоевски. От друга страна романа се явява синтез на цялото
творчество на Достоевски като отразяване на многообразие на теми, идеи и
художествени форми.
No comments:
Post a Comment