Тема 12
Васил Друмев
уч-к на Сава Доброплодни; първи възр. бълг.
белетрист и най-добър бълг. възр. драматург. От Шумен, участва в първото театр.
представление „Михал Мишкоед“ (и Д. Войников). Учи в Шумен, след това в
Одеската школа. Преди Одеса вече е написал „Нещастна фамилия“ в сп. „Български книжици“ 1860г.-
първата бг повест. Намираме реализъм, романтизъм, сантиментализъм – хаос.
Отразява сложността на лит. естетич. въздействия, които се формират. Може би е
малко пресилено описването на вс. страшни събития на едно място, но наистина са
били вършени тези неща от турците. В Одеса се запознава с голямата руска л-ра,
която мн влияе в/у формирането на българската. „Ученик и благодетели, или Чуждото си е все чуждо“
– втора повест. Тази повест го х-ра по по-различен начин. Напълно реалистична
е. Мн вярно са изгр. х-рите на хората. Има влияние от Гогол – описва героите по
външни белези (описва момче, което се опитва да запише в Одеса да учи и ходи да
се моли на богаташите – Единият Мляско, Гордев, Лесов – х-ра ги с името.) Тази
повест е донякъде със структура на роман – няколко паралелни действия се
развиват. След като завършва дух. семинария в Одеса, завършва и дух. академия в
Киев. Левски и Караджата са го спасили, връща се и завършва в Одеса. Става един
от основателите на бълг. книж. дружество в Браила 1869г. (по-късно БАН). 1862г.
се създ. независима бълг. църква и го канят да стане владика (за 1м го
подготвят да заеме поста). От светски човек в черното духовенство – мн трудно.
По вр. на войната е епископ в Русе и спомага за спасяването на хора там –
турски банди са опустошавали и избивали в С Б-я. Оттогава тръгва канонизирането
му в съзнанието на българите. След Освоб. става търновски митрополит и глава на
бълг. църква. Той е най-бл. приятел на Фердинанд. Отстоява търн. конституция.
Когато се ражда Борис не са съгласни да е кръстен като православен (чл. 46 от
търн. конст. – трябва да е католик). Фердинанд иска да променят конституцията и
има спор. Ф. завежда дело с/у митрополита и е осъден на смърт. Князът праща
телеграма за помилване. Стамболов подава оставка, защото разбира и го убиват
руснаци. Друмев – реч пред съда 4 часа – блестяща. След това е 1,2 пъти
министър председател, но вече с разклатено здраве. Спасява полит. кризи в Б-я.
Когато го арестуват му разграбват архива (спасеното показва, че е блестящ
писател със зорко набл. око) Не отстъпва на Вазов.
В живота му се обособяват отчетливо 2
периода, в които различията са от културно и идеологическо общество. 1-т от
тях условно може да се нарече времето на светския човек Друмев, а 2-ят – периода след неговото змонашване, когато
приема духовното име епископ Климент Търновски. Но и през 2-та етапа той е личност с много силно
изявена гражданска позиция и активно присъства в обществения живот.
Творческата ист.на „Нещастна фамилия“ (има колебливост на
персонажа Иванко, но алчността му го погубва) е органично свързана с робския живот на БГ население, както и
със семейни предания за преживявани в миналото родови трагедии. Самият
Д. отбелязал в предговора на
повестта си, че в сюжета й няма почти нищо измислено, а се разказват истински
случки, които той е научавал в различно време при изповед на свои препатили
сънародници. Това уточнение е изкл. важно. За тогавашния читател то се
оказва гаранция за правдивостта на събитията. Т.е. възприемателят на текста
изпреварващо още преди да започне да го чете е настроен да го приема като
достоверен и безрезервно да му повярва. Тази особеност е съществена за
ранните етапи от развитието на БГ белетристика.
Тя търси ефекта на правдивостта и не се изкушава от творческите възможности,
които би предложила на автора худ.измислица. за писателите е мн.важно да спечелят доверието на своя читател, да го накарат да припознае себе си и своя живот в
някого от героите или в разказаните литературно случки. Всъщност Д.
успява да разкаже за всенародните БГ тегла чрез теглото на една конкретна
фамилия. Това означава, че описаните събития са синекдотично
представителни: (метонимия-преименуване;
синекдохата е вид метонимия, при която преименуването се основава на
количествен признак, т.е. цялото се представя ч\з негова част –
синекдоха-метонимия). Целият
БГ народ сякаш разпознава трагичната си участ в драматичните случки от живота
на конкретните герои. Затова неслучайно писателят слага в подзаглавието
уточнението: “БГ народна
повест”.
Ключово за разбирането на творбата понятие е нещастие, изведено още в заглавието. Тази ключова дума е
отправна т.за осмислянето на основната идея. Героите не само са потопени в нещастието, но говорят за
него, осмислят го в различните му аспекти. Нещастията имат както чисто
физически (телесни) измерения, така и морално-психологически такива. Описват се
нечовешките мъки и страдания на роба – изгарян на клада, набиван на кол, печен
на шиш, но също и морално унижаван, принуждаван да живее в психически страх.
Повествованието е изградено като поредица от разкази на отделните герои, които споделят своите нещастия и
натрупаната горчивина. Така веригата от частни конкретни случки изгражда
панорамната картина за
всенародното страдание. 2-то
драматическо произведение “Ученик
и благодетели” има
биографичен характер. Зад образа на Живко лесно можем да открием перипетии от живота на самия
автор. Тази творба
разработва мотива за пътуването. Живко е движен от желанието да види големия свят и да се
запознае с нови неща. Тласкан от стремежа към знание, той стига до прозрението,
че светът е много по-сложен от идеалните представи, които той си е създал
докато живее в малкия БГ градец. Движейки се из др.земи той не само усвоява
др.геогр.пространства, но и покорява др.зони на културата и мъдростта, усвоява
непознат до момента опит, а това всъщност е голямата стратегическа цел на БГ
възраждане.
През 1872г. Д. създава най-значителната си
творба – ист.драма
“Иванко,убиецът на Асеня I-ви”. Самото заглавие полага в центъра на
зрителсокто внимание драматичната
личност на цареубиеца, който волно или не, е станал национален предател.
За възрожденския зрител (привикнал от пиесите на Войников героите да се
противопоставят на принципа черно-бяло) Друмевата пиеса е по-сериозно
изпитание. Тя предизвиква
по-задълбочено вникване в човешкия характер, който никога не е еднозначен и
само положителен или само негативен. Необходимо е психологическо усилие за да се разбере
сложната човешка същност и да се открият скритите мотиви за 1 или др.постъпка.
в този смисъл драматургът Друмев е 1 крачка напред пред Войников, защото успява
да преодолее едноизмерността на образите. Неговите х-ри са много по-пълноценни и богати. Този
резултат се постига ч\з вникване в психологията н драматургичните персонажи и
ч\з задълбочаване на тяхната идейно-емоционална х-ка. Влияние едновр. от
Пушкин и от Шекспир (- осн. конфликт: Иванко иска да стане цар, иначе е
прекрасен човек, но властолюбив.) От Пушкин – народът се надига с/у него и го
прогонва (Борис Годунов – целият народ се надига) Иванко убива Асен и се депресира. Има всички черти
на една сериозна драматургия. Тук вс. герой е прав от своята гл. точка. Духовен
водач на българите няколко десетилетия. Друг не е тачен както митрополит Климент
след патр. Евтимий.
No comments:
Post a Comment