10.
Хорова мелика. Особености и основни представители. Пиндар и неговите оди
(епиникии). Основни елемнти на епиникия.
От всички видове гръцка лирика,
хоровата песен запазил най-тясно връзка с култа и обреда, чиито нужди тя главно
обслужвала. В своите фолклорни ф-ми хоровата песен съществувала навсякъде, но
тя била особено култивирана в ония държави, където на власт се закрепила
земевладелската аристокрация. Тук култовата поезия служела за пропаганда на
аристократическата идеология, която по това време добива ново оформление в
религията на делфийския Аполон. Делфийската религия и морал били нагодени към
условията на класовото общество и към нуждите на аристокрацията като
господстваща група вътре в полиса. Хоровата мелика станала литературна
изразителка на този нов морал и на новото митологично тв-во, което преработвало
традиционните митове в духа на делфийската религия. Политическото господство на
аристокрацията било запазено главно вм дорийските области, следователно
дорийският диалект станал преобладаващ език на хоровата мелика.
Поради своя култов и обреден
характер хоровата лирика е по-архаична по начина на своето изпълнение,
отколкотосоловата мелика или елегията. Думата е свързана не само с музиката, но
и с ритмичните движения на тялото; песента се изпълнява от традиционния обреден
хорт, който пее и същевременно танцува. Начело на хора стои предводител.
Хоровата песен се изпълнява само по определен повод, във връзка с някое
празненство или обредно действие. Гърците различавали многобройни видове хорова
песен в зависимост от повода, който я предизвиквал, от божеството, към което тя
се обръщала, от състава на хора и от характера на танца. В повечето случаи тези
видове литература хорова мелика са продължение на съответните фолклорни
жанрове, но някои от тях и то най-важните са тясно свързани с със социалната и
идеологическата борба през VII – VI в.
пр. Хр.
Има жанрове като сколии - трапезни
песни (за виното, пиенето, веселието); епиталамии - сватбени песни, поръчват се
споциално на хора да се напишат; оди - за политически фигури, военни подвизи; епиникии
– песента, прославяща победителя в общогръцките гимнастически състезания;
енкомии – химн в чест на определено лице, което свидетелства за повишаването на
значението на личността в социалния живот на полиса. Важни жанрове са песните посветени на богове,
най-вече на две божества – пеани (в чест на бог Аполон) и дитирамби (Култовият
химн към Дионис).
В сравнение с фолклорната,
хоровата песен станала извънредно сложна също и откъм музикална страна. Хорическият
поет бил едновременно и композитор, и хореограф. За всяко стихотворение той
създавал отделна музик, а понякога дори и за всяка строфа. Ритъмът се изразява
не само в думата, но и в танцовите движения на хора. За всяко стихотворение той
създавал отделна музик, а понякога дори и за всяка строфа. Ритъмът се изразява
не само в думата, но и в танцовите движения на хора. Затова и гръцката хорова мелика се отличава с
голяма свобода на ритмите.
В произведенията на хоровата
лирика обикновено са налице три елемента, свързани с тържествения химнов
характер на хоровата песен. Съставн част на култовия химн е митът; в свободно
редуване с мита се поднася дидактичният елемент, поучителните размишления на
религиозни и нравствени теми; най-накрая, тъй като химнът бил молитва, която
изразява пожеланията на молещия се, хоровата песен съдържала и лични изказвания
от името на поета или на неговия хор.
Представители на хоровата мелика
са: Алкман, Арион, Симонид.
В историята на гръцката л-ра,
като класик на тържествената хорова лирика влиза Пиндар. Той е последният
и най-виден певец на аристокрацията. Пиндар бил роден в Тива и произлизал от
знатен род. От млади години бил свързан с Делфи и делфийската религия оставила
големи следи в/у цялата му поетическа дейност. В творчеството му са представени
различни видове хорова лирика: епиникии, химни, пеани, дитирамби,
прозодии(песни при шествията), партении, хипорхеми (песни-танци), енкомии,
тарурни песни. От богатото му лит. наследство (в античността обемало 17 книги),
са запазени 4 книги епиникии, около 45
стихотворения. По това време гимнастическите игри се провеждали на 4
места, затова и одите в тяхна чест са разделени в 4 книги.
Пиндар работел по поръчка на
разните общини и получавал възнаграждение за своите стихове.
Целта на епиникия съдържа в себе
си известна програма, която поетът е длъжен да изпълни. В състава на одата
трябвало да влизат местни и лични елементи, отнасящи се до победителя, прослава
на неговия род, на прадедите и общината му, посочване на мястото и характера на
състезанието, в което били спечелили победителите. Същото така присъствали
миове и поучителни размишления. Но не всички страни на тази програма имат за
Пиндар еднакво занчение. Характерно е за неговия стил, че той се спира бегло на
цялата външна обстановка на победата и никога не описва самите състезания.
Победата го интересува само като проява на „доблестта”, която той прославя в
лицето на победителя. Епиникият на Пиндар става един вид изповядване на
аристократическия мироглед и целият строеж на одата е подчинен на тази задача. Споменаването
на прадедите на прославения добива особен смисъл в светлината на убеждението,
че „доблестта” не е лично качество, че в знатните родове тя се предава по
наследство от прадедите, поради божествения произход на рода. Митологичните
части на текстовете изграждат около прославения героична атмосфера. Те могат и
да не се намират в пряка връзка с възпяваната победа или с личността на
победителя: лицата от мита са тези положителни или отрицателни примери, с които
се илюстрират мислите на поета.
Пиндар е твърдо убеден във
всемогъществото на боговете. Заедно с делфийската религия той подчертава
ограничеността на човешките възможности. Идеалът за „доблестта”, чийто
проповедник бил Пиндар, имал голямо културно значение, въпреки своя
аристократически ограничен характер. В „доблестта” на Пиндар са неразделно
слети етиката и атлетиката, физическите и душевните качества: оттук е неговият
зов за разгръщане на всички сили на човека и към тяхното всестранно развитие.
Стилът на Пиндар изпъква със
своята тържественост и разкош, с богтаството на изтънчени образи и епитети, които
често пъти запазват още тясна връзка с образната система на гръцкия фолклор.
Пиндар се стреми да повиши до максимум изразителната енергия на стиха.
В ритмична структура одата на
Пиндар е строфична. След две еднакви
строфи (строфа и антистрофа), обикновено има 3та, различна от тях по структура
(епод).
No comments:
Post a Comment