История на литературата
Историята на л-рата възниква късно.
Древна Гърция и Древен Рим не я познават като наука. Същото се отнася и до
древните източни к-ри и средновековна Европа. През Средновековието
индивидуалността не се зачита, владее теологическото съзнание. Епохи, които
толерират колективното мислене, не дават възможност за развитие на изкуството.
Л-рното творчество е немислимо без известно достойнство у човека.
Човекът обърнал
внимание, че трябва да създаде история на л-рата, е Франсис Бейкън. Според
него, тя е само част от гражданската история, която се разделя на същинска,
гражданска, църковна и на книжнината и изкуството. Именно третата история изразява
гения и х-ра на всеки народ. Бейкън дава насоки за предмета, обема и границите,
за методите на изследване, като обръща внимание, че един историк трябва да
проникне в разнообразните причини за л-рните явления.
Задачата на л-рната
история е да възпроизвежда с един вид вълшебна сила л-рния гений на всяка
епоха. Трябва да изминат още два века преди л-рната история да се развие като
наука. Нейната поява е свързана с новия европейски историзъм от втората
половина на XVIII век. По това време в Европа е векът на Просвещението,
модерният историзъм на епохата е определян като духовна революция.
Новият поглед върху
човешкия живот се състои в заместването на едно генерализирано наблюдение на
историческите п-си с едно индивидуализиращо наблюдение. Индивидуалното трябва
да бъде свързано и търсено във всеобщите закономерности и типове на човешкия
живот. Индивидуалното, както при отделния очвек, така и при различните
общества, се разкрива само чрез развитието.
Един от пионерите
на този историзъм е Волтер - "Опит върху нравите и духа на народите".
В своя труд "Нова наука" Джамбатиста Вико определя логиката на к-рологията
като нещо различно от кръга на математическото и природонаучно познание.
Произведенията на л-рата и к-рата обединяват условията, върху които почива едно
пълноценно познание. Вътрешната с-ра на тези произведения е достъпна за
човешкия дух, защото сам той е техен творец.
Йохан Готфрид
Хердер Един от създателите на История на л-рата като наука и може би човекът,
който има най-голям принос за нейното развитие. За него се казва, че има три
глави - на ф-ф, на историк и на езиковед. С направлението "Бурни
пориви" е свързан един завой в историята на европейската култура. През
1769 г. Хердер пише "Журнал на моето пътуване". Той пътува по море и
осъзнава, че мисленето в подвижни хоризонти разкрива реалности. Той въвежда
принципа л-рните произведения да се изучават според годината и епохата, в която
са създадени. С него започва междук-рната ф-ристика. Най-значителният му труд е
"Идеи върху философията на историята на човечеството". В тази негова
работа е включен и очерк върху българското богомилство. Той оценява
способността на всеки народ да създава култура. "Поезията е естественият,
матерен език на човека, а първият човек е и първият поет". Езикът е
първична поезия! Основните идеи на труда са:
1) в ист. не е на
лице праволинеен п-с на усъвършенстване на човечеството
2) ист. е следствие
и всеки максимум в нея е несъстоятелен; оттук губи значение идеята за
един привилигирован народ и епоха в
изкуството
3) всеки п-с е в
същото време и загуба, човешкият род не е способен на никакво
съвършенство и пробивайки си път напред той
винаги е принуден да изостави нещо.
Най-великата идея
на Хердер е идеята за хуманността, която е самата човешка природа. Хуманността
е естествено условие за трайността на историческото битие на човека.
XIX век е векът на
разцвета на историята на л-рата.
в Германия -
Вилхелм Шерер,
във Франция -
Гюстав Лансон,
в Италия - Джузепе
де Санктис,
в България -
Арнаудов, Пенев, Шишманов.
През ХХ век се
наблюдава упадък. Опит за възраждане прави германецът Херман Корф - "Духът
на Гьотевото време", изследва историята на л-рата от духовна гледна точка.
Марксистка история на л-рата, постулат: "Животът на едно об-во може да се раздели на база (икономика) и
надстройка (изкуство). ОПОЯЗ - отричат историзма в л-рата. Ханс Роберт Яус - „Възприятие на изкуството от страна на
публиката”. Писателят създава своята л-рна творба за публиката, но зависи и
тя как ще я приеме. Историческият живот на л-рата е немислим без нейния адресат
и без неговото активно участие. Отражение на историята на л-рата към други
научни дисциплини
1) История -
историята на литературата има отношение към гражданската история. Човек
трябва да има
поглед върху общата история, за да може да работи върху един по-висш
продукт като
история на литературата.
2) Социология -
изкуството се създава в рамките на обществото, то трябва да бъде оценено;
и най-великият
шедьовър има дълго социално развитие.
3) Психология - обща и диференциална
психология на литературното творчество,
народопсихология и
социална психология. Проблеми, които обхваща история на л-рата
1) Социални
предпоставки за развитието и появата на л-рата на един народ - колективизъм,
индивидуализъм,
икономически ф-р, образователен ф-р.
2) Психологическа закономерност - чисто
субективна, умствени постижения, творчески
идеи - те са в
хармония с типични п-си на мислене, чувства, индивидуалните постижения
са свързани с
присъдата на всяко поколение.
3) Традиции и влияние - никога не са случайни.
Известно чуждо произведение може да упражни по-дълбоко влияние върху друга л-ра,
ако има сходства в социалните и к-рните условия.
No comments:
Post a Comment