Трагедия. Трагичното като естетическа категория.
Усетът за трагичното е родом от древна Гърция. Вярата в един справедлив бог не води до
трагическа мисъл. (европейско- християнска традиция)
Маркс: “Необходимостта
е сляпа само до колкото е неразбрана.”
До колкото утопията изключва ирационалното тя
е антипод на трагедията.
Всяко реалистично понятие за драмата трябва да
бъде възприето от факта на катастрофата. Героят е сломен от неразбираеми сили.
Където конфликтът може да бъде разрешен може да има драма, но не и трагедия.
Човек се облагородява от жестокостта на
боговете. Гибелта на героя не е само следствие от неговите действия, а е и
страдание. В древногръцката трагедия не е развит диалогът.
Губейки трагическото епохата печели
отчаянието.
Tрагичното
е своеобразно съпоставяне на реалното и идеалното, то – какtо и всички други
естетически категории – има винаги исторически и класов х-р. В епохата на
господството на християнството като най-голяма трагедия се схваща
страдалческият живот и мъченическата гибел на Христос и на легендарните
библейски герои – апостолите и светиите. Но когато религията отстъпила място на
светския начин на мислене, човечеството осмислило естетически и въплътило в
изкуството трагичната съдба на реални исторически герои – Спартак и Жана д’Арк,
участниците в бунта на стрелците и декабристите, Галилей и Марат. Tрагичните
герои на поетите – романтици били обикновено фантастични лица (Кайн на Байрон,
или Демонът на Лермонтов) или изключителни, необикновени личности (такива са трагичните
герои на драмите и романите на Юго и на романтичните поеми на Пушкин). Победата
над романтизма се изразява по-специфично в това, че художниците почнали да
търсят трагични колизии във всекидневния и обикновен живот на хората, в
противоречията на реалната общественост.
Съобразно
с това и различията между класовите идеали са намирали винаги ярко въплъщение в
разбирането на хората за трагичното. За френската аристокрация от XVIII в.
крахът на феодализма в огъня на буржоазната революция и екзекуцията на Людвик
XVI са дълбоко трагични. По същия начин преживя социалистическата революция
руското дворянство. А за хората с напредничави идеали трагични са събитията с
противоположен исторически смисъл- присвояването на резултатите от героичната
революционна борба на народа от френската буржоазия, разстрелите на парижките
коминари, екзекуциите на народоволците, избиването на героите на
националноосвободителната борба в Полша. Всички тези представи за трагичното са
също тъй неравностойни, както и смисълът, който различните класи влагат в
прекрасното и възвишеното. И тук действа вече известната диалектика на
относителното и абсолютното: колкото по- широко е общочовешкото значение на
една трагична колизия, толкова повече действително трагичен смисъл се съдържа в
нея. А този общочовешки, абсолютен момент зависи непосредствено от
прогресивността на утвърждавания от трагедията идеал.
Следователно
именно връзката с конкретен социално- исторически идеал определя естетическия
смисъл на трагичното. Но тази връзка може да се проявява различно. В основата
на трагичната колизия- и в живота, и в изкуството- лежи борбата за превръщане
на идеала в реалност. Главната сфера на тази борба е човешкото общество, в
процеса на чието развитие са възникнали драматични противоречия между интересите
и идеалите на различните класи. Векове наред хората не са разбирали
действителния социален смисъл на тези противоречия и са гледали на трагичната
колизия като на резултат от сблъскването на човека със съдбата, фатума и други
подобни мистични сили. В действителност обаче страшната съдба в античните
трагедии или в симфониите на Чайковски не е нищо друго освен фантастично
отражение на социално- историческа необходимост, на всевластните закони на
общественото развитие.
Но
борбата за осъществяване на човешките идеали не е само борба между класи,
партии или отделни личности- тя е и борба на човека с природата. Стремежът да
се освободи от властта на враждебните на човека стихийни сили на природата и да
я покори е бил винаги една от най- важните идеални цели на човечеството.
Сблъскването на сляпото могъщество на стихиите крие огромни опасности и
застрашава с трагичен край онзи, който се осмелява да влезе в борбата с тях.
Едно от най- ранните художествени осмисляния на тази трагична колизия, облечено
във фантастичната форма на мита, е трагедията на Прометей, който откраднал
огъня от боговете и бил жестоко наказан за това
Трагичната
борба на човека с природата е отразявана твърде скромно и в изкуството на
миналото. Това е лесно обяснимо, защото изкуството на класовоантагонистичното
общество е било принудено да обръща внимание главно на трагичните ситуации,
които се пораждали от драматизма на обществения живот. Ако Обгърнем с поглед
например само творческото наследство на Шекспир, ще се убедим, че именно социалните
противоречия са обуславяли трагичния характер на всички изобразени от него
колизии- не само в сферата на политическия живот (историческите хроники,
„Макбет”, „ Хамлет”), но и в сферата на личните, семейните, интимните отношения
между хората („Отело”, „Ромео и Жулиета”, „Крал Лир”).
Смъртта
може да възприемаме като нещо трагично- тя самата е стихийна сила на природата,
с която човек се опитва да се бори и в тази борба неизбежно търпи поражение.
Тук особено ясно проличава естетическата, а не чисто биологическата природа на
трагичното.Смъртта придобива трагично значение не просто защото биологически
слага край на живота, а когато в центъра на човешкия идеал стои животът. Но
когато на смъртта се гледа като на избавление от тежестите на живота, когато
смъртта става равнозначна на „задгробен”, вечен и щастлив „живот”, тогава тя
губи трагичния си характер. По същата причина ние осмисляме различно смъртта в
самата природа- в растителния и животинския свят. Увяхването на природата на
есен придобива трагичен смисъл, ако го свързваме асоциативно с увяхването на
човешкия живот, но ако есента се включва в друг асоциативен ред, ние не
чувстваме нищо трагично в нея. Също тъй различно възприемаме и смъртта на
животно. Когато звярът е антагонист, противник на човека, гибелта му няма
трагичен смисъл. Но ако гибелта на животното се съпоставя метафорично с гибелта
на човека, ако животното по един или друг начин „се очовечава” в нашето
възприятие, тогава то може да стане не по-малко важен трагичен герой от самия
човек. Следователно трагични са не смъртта сама по себе си като биологична
закономерност, нито страданията сами по себе си като психологическо явление.
Смъртта и страданията на реално същество придобиват трагично значение само
дотолкова, доколкото то по един или друг начин представям въплъщава и
утвърждава идеалното. С други думи, трагедията е гибел на идеалното в реалния
свят, поражение на идеалното в реалното. Ето защо трагични могат да бъдат и
такива ситуации, при които няма нито смърт, нито страдания, не се води борба за
тържество на едни или други идеали- нито класова борба, нито сражения, нито
сблъсквания със силите на природата. В делничния и всекидневен ход на живота,
който понякога има дори комичен характер, ние можем в отделни моменти да
чувстваме дълбока вътрешна, скрита трагедия…
No comments:
Post a Comment