Основни съставки на стиховата организация. Метрически
определители на стиха: клаузула, анакруза, цезура, словораздели.
Ритмико-синтактични фигури (анжамбман)
Ритмичната стъпка обобщава закона на редуването на ударена и неударена
сричка. Силаботоническият ритъм е ритъм, който се характеризира със
закономерното редуване на ударени и неударени срички в стиховете.
Ритмоопределители (фактори за
ритмичното изграждане):
-
рима – тя озвучава границата на
стиха;
-
краестишна пауза;
-
анакруза
-
цезура – пауза вътре в стиха, когато е
в средата се нарича медиана;
-
клаузула
-
словораздели
-
анжамбман – пренос, регулира обема,
границата на стиха, участва в оформянето на стиха.
Метър (размер) – идеалната схема на
редуване на ударени и неударени срички в стиховете.
Метрическа инерция –
предугаждащото (антиципиращо) очакване след третия стих за начина, по който се
редуват и разполагат в стиховете след тях ударените и неударените срички.
Ритъмът – вариативно осъществяване на метъра.
При стихотворното изграждане забелязваме системно редуване на различни по х-р
срички, обединени в цялостен смисъл и имащи специфично звучене. Лаконичността и
експресивността на образите в лирическите творби до голяма степен е във връзка
с особената ритмична система, с организираната по особени закони худ. реч.
Отделните способи на ритмичната организация или на строфиката стават
закономерно явление само когато разкриват определено логическо съдържание.
Пряката връзка с песенното начало предопределя и някои особености на с-рата.
В основата на стихотворния текст винаги има ритъм, аналогичен на такта в
музиката. Ритъмът се гради въху съотносителна съразмерност на изразни форми;
той е в единство с емоционалния поток, както и с интонацията. При най-типичните
форми на стихосложение в основата му има ритмическа стъпка като главен негов
определител. Следи от подобна ритмическа единица в една или друга степен
наблюдаваме при повечето стихосложения. Но несъмнено стъпката не изчерпва
същността на ритъма, който има и допълнителни определители и е неотделим от
тях: интонация, размер, пауза, анжамбман, клаузула, фонетични особености, рима,
строфа и др.
Стихът се отделя чрез по-силно наблягане на последната ударена сричка и
чрез паузата след последния звук. Всеки стих представлява относително завършена
синтактична цялост. В някои случаи част от цялостния израз се пренася в
следващия стих чрез анжамбман. Стихосложението е система за изграждане на
мерена художествена реч, в основата на която се повтаря някаква речева единица.
Една от мерките за ритмическата организация на поетическата реч е стихът, чрез
който тя се разделя на отрязъци. Всеки стих се отделя от следващия с
краестишие, в което ударението е на съразмерно еднакво място (мъжко, женско,
дактилно окончание), в повечето случаи има и рима, а също и краестишна пауза.
По-дългите стихове имат пауза (цезура) вътре в стиха, които спомагат за
създаване на определена ритмичност.
В конкретното стихотворение ритъмът заедно с лексическите, синтактичните,
интонационните, звуковите и др. средства косвено спомага да се предаде по-ярко
идейно-емоционалното съдържание, като въздейства чрез организацията и
съразмерността на речта. Ритъмът на стихотворението се оформя едновременно с
художествената интенция и с нейното словесно въплъщение.
Анакруза – връщане назад – самостоятелна дълга или кратка сричка в началото
на стиха. В метриката анакруза разглеждаме само тогава, когато по определен
начин се смени стабилната ритмична единица. Това може да бъде брахий
(самостоятелна кратка сричка) или самостоятелна дълга сричка, прибавена преди
стиха. —U—U—UU—U—U → U¦—U—U—UU—U—U
Цезурата е вид пауза вътре в стиха, словораздел.
Цезурата бива голяма (медиана) и малка. Голяма е постоянната цезура, която имат
дългите стихове (в силаботоническото стихосложение не по-малко от четири стъпки)
след определена стъпка или сричка. Голямата цезура дели стиха на два полустиха
– ляв и десен. Малка цезура е тази, която отделя една дума от друга. Тя е мигновено
спиране, прекъсване между изговора на две думи. Понякога в дългите стихове има повече
от една цезура.
Клаузулата е край на стиха,
който обхваща групата завършващи звукове, като се започне от последната ударена
сричка. Както римата, клаузулата бива мъжка, женска, дактилна и хипердактилна. Клаузулата
се нарича рима, когато съвпада със звуково повторение.
Анжамбманът е пренасяне на
част от фраза от един стих в следващия, при което в края на стиха се получава
пауза, несъвпадаща с паузите, произлизащи от синтактичния строеж на
изречението. Тази краестишна пауза при анжамбмана добива определено емоционално
значение, чрез нея се набляга на краестишните думи. Различават
се стихов, строфичен и сричков анжамбман.
No comments:
Post a Comment