Стихова организация. Същност и функция. Основни типове.
Метрическо стихосложение.
Стиховата
организация – единство от худ. техники, постигащи хапмоничността на текста
(предимно на поетическия като „най-направен).
Елементи
на стиховата организация са:
-
стих
-
строфа
-
рима
Други елементи
на стиховата организация са:
-
анафора
– повторение на дума или израз в началото на няколко последователни стиха, чрез
което се градира емоцията и се
акцентува обектът, към когото се отнася подторениети:
Който не знае Чавдар войвода,
Кой не е слушал за него...
-
синтактичен
паралелизъм- няколко последователни стиха е един и същ синтактичен строеж,
който допълнително ритмизира
стровата и градира чувството:
Берете цветя в градина,
късайте бръшлян и здравец,
плетете венци и китки
да кичим глави и пушки
-
образен
паралелизъм- оглеждане, синонимизиране на природно и човешко състояние (среща
се и в епическите текстове):
И все по-зловещо небето тъмнее,
и все по се мръщи студената нощ,
и все по-горещо дружината пее,
а буря прглася с нечувана мощ...
В развитието на литературата се наблюдават различни форми на стихотворно
изграждане. Различията са резултат на разнообразни културни насоки, търсения и
предпочитания през една или друга епоха; те са свързани и с характерните
особености на един или друг език. Исторически утвърдените норми на определена
езикова система оказват влияние за постепенно оформяне и на ритмично-строфична
система, която се явява в различни вариации и не остава една и съща, а се
видоизменя и обогатява. Тя зависи и от индивидуалния стил на един или друг
творец, от творческия му метод, от отношението му към фолклора и националните
традиции, от влиянията, които е изпитвал, от новаторския му подстъп. Системите
на стихотворното изграждане са много и разнообразни (с ред преливащи се
варианти), но няколко от тях са се очертали като основни: метрическо,
силабично, силаботоническо, тоническо и свободно стихосложение.
Метрическо стихосложение
Нарича се още антично, защото в класическия си завършен вид се проявява в
античната поезия – от VІІІ в. пр. н.
е. се оформя в древна Гърция, а от ІІІ в. пр. н. е. се утвърждава и в римската
поезия. Системата на това стихосложение е във връзка с особеностите на гръцки и
латински език, където има дълги и кратки срички, върху основата на които се
изгражда ритъмът. Стихосложението е количествено (квантитивно) – правилно,
съразмерно се редуват дълги и кратки срички и значение има времето, за което се
произнася една кратка сричка, означавана като мора. Дългите срички са се
произнасяли приблизително за две мори. Стихотворният текст при формирането на
метрическото стихосложение е бил неотделим от мелодията. Поради възможността да
се комбинират дълги и кратки срички са се очертавали много ритмични стъпки и
размери.
В метрическото стихосложение основно значение са имали ритмичните стъпки,
които съществуват и в силаботоническото стихосложение, където обаче дългата
сричка се замества с ударена, а кратката – с неударена. Освен основните стъпки
е имало и други - трисрични, четирисрични и дори петосрични.
Рими не са употребявани. Използвани са различни размери, от които важно
значение има хекзаметърът, който наблюдаваме в “Илиада” и “Одисея” на Омир.
Този размер е шестостъпен дактил с цезура след третата или четвъртата стъпка.
Дактилните стъпки могат да се заменят със спондей (дълга сричка вместо двете
кратки): – U U – U U – U U // – U U – U U - -.
No comments:
Post a Comment