Литературна наука. Предмет и задачи. Познавателен скептицизъм и сптимизъм.
Специфика на закономерностите на литературната наука като хуманитарна
дисциплина.
Съществуват два
подхода към същността на художествената л-ра.
- исторически п. – търси я в реконструирането на социокултурния контекст.
- исторически п. – търси я в реконструирането на социокултурния контекст.
- логически п. – търси устойчивото в ист.
променящото се битие на л-рата.
Аритотеловата
„Поетика” е свързана с първата гледна точка, според която всички изкуства имат
подражателна природа, което е родов белег. Видовия белег: „За разлика от историка, поетът говори не за действително станалото, а
за възможното по вероятност или необходимост.” „Риторика” се казва: „Вероятното се отнася към онова, спрямо
което то е вероятно, така, както общото към частното.”
Втората гледна
точка е ф-лирана от К.Ф. Мориц – „Истински
красиво е онова, което означава само себе си и съдържа само себе си – то е
завършена в себе си цялост.”
Науките се делят на
два главни дяла:
1) за природата = природо-математически
Вилхелм Дилтай
счита, че при науките за природата доминира обяснението.
2) за духа = хуманитарни
При тях, според В.
Дилтай, доминира разбирането. Научното познание е ориентирано в посока субект –
субект. Ханс-Георг Гадамер е създател на съвременната философска херменевтика –
наука (за разбирането и тълкуването). М. М. Бахтин: “Предметът на хуманитарните
науки е изразителното и говорещо битие. То никога не съвпада със самото себе си
и е неизчерпаемо в своя смисъл и значение. Тук предметът притежава срещна
активност.”
При ф-гическите н.
изходното начало е текстът. Те се делят на такива, групиращи се около
проблематиката на езика и на литературата. Всеки текст е създаден от субекта,
за да изрази отношение към света. Има два полюса на текста: обектен и субектен.
Предмет на л-рната н. е
триединството автор – творба – читател.
Л-рната н. има три основни дяла
– литературни теория, критика и история.
Худ. л-ра е един от
основните и най-древни видове изкуство, което изгражда своите художествени
образи и произведения чрез словото. До средата на ХVІІІ век вместо понятието
художествена литература се е използвал терминът “поезия”. Основната трудност
при определяне същността и спецификата на художествената литература произтича
от неопределеността на самото понятие „изкуство”. То е познавателно-творческа
дейност на човека и обществото, за която главен обект и предмет на познание е
динамично протичащият духовно-емоционален свят и живот на човека, неговите
конкретно протичащи мисли, чувства, преживявания в тяхната обобщена типичност и
индивидуална неповторимост. Изконно характерно за всички видове изкуства е
изграждането на три основни типа изображение:
1/ изображения на външните изразни движения на човека
1/ изображения на външните изразни движения на човека
– мимика, поглед,
жест, интонация на гласа, поза;
2/ изображения на конкретното човешко поведение
2/ изображения на конкретното човешко поведение
– постъпки,
действия, дела, реч, взаимоотношения и др.;
3/ изобр. на външното природно и соц. обкръжение на човека в конкретни жизнени ситуации
3/ изобр. на външното природно и соц. обкръжение на човека в конкретни жизнени ситуации
– случки, събития,
битова и природна обстановка, историческа, семейна, професионална атмосфера и
среда и др.
Словесният худ.
образ обаче притежава своя специфика като своеобразна словесна живопис със
следните особености:
а/ не притежава конкретна предметна нагледност, възниква в съзнанието на читателя чрез
а/ не притежава конкретна предметна нагледност, възниква в съзнанието на читателя чрез
възсъздаващото
/репродуктивно/ въображение;
б/ възможности за свободно и цялостно изображение на пространствено-временните измерения
б/ възможности за свободно и цялостно изображение на пространствено-временните измерения
на обектите и човека;
да “разтяга” или “сгъстява” времето на действието, да го праща назад
в миналото или в
бъдещето /интроспекция/;
в/ изобразява свойства на явленията, недостъпни за други изобразителни изкуства – звучене,
в/ изобразява свойства на явленията, недостъпни за други изобразителни изкуства – звучене,
движение, протичане и
др.;
г/ чрез метафоризацията, хиперболизацията, антропоморфизацията (одухотворяването) създава
г/ чрез метафоризацията, хиперболизацията, антропоморфизацията (одухотворяването) създава
непостижими за друго
изкуство “одушевени” природни образи и картини или образи
символи;
д/ като никое друго изкуство е в състояние да предаде интелектуалното съдържание на
д/ като никое друго изкуство е в състояние да предаде интелектуалното съдържание на
личността (тъй като
само думата е носител на мисъл), поради което много изкуства
постоянно търсят
синтез със словото.
Средства на словесната живопис са преносните значения на
думите, групирането им в неразчленими образи, носители на непредаваемо по друг
начин значение, стилистичните фигури, тропите, ритмично-метрическата и
интонационно-звукова организация на речта.
Благодарение на тях литературно-художествената форма придобива многослойност и
многозначност, многопосочно асоциативно въздействие върху въображението на
читателя, оркестрова полифункционалност (духовна, емоционална, оценъчна,
хедонистична и т.н.).
Худ. л-ра притежава
родови, видови и жанрови особености като изкристализирали в нейното развитие
съдържателно-формални структури. Нейното възприемане и въздействие има своя
специфика, но съвпада с естетическата роля на изкуството.
Л-рознанието е система от науки,
изучаващи л-рно-худ. творчество в естетическата му същност и с-ра, и
закономерностите на неговото възникване, съществуване, развитие и социално-културно
функциониране. Литературознанието е изкуствоведска дисциплина, наука, теория на
худ. л-ра и има своя система от понятия и термини.
Историята на л-рознанието:
- възниква в древността като част от ф-фията („Поетика”,
Аристотел, „Поетическо изкуство”, Хораций)
- по-късно се възприема като част от
реториката (наука за красноречието) в епохата на
елинизма и
Средновековието (Теофраст, Квинтилиан, Цицерон)
- през
Възраждането то се стеснява до „поетиката” и получава бурно развитие в л-рните
изследвания през
ХVІІІ и ХІХ в Германия (Лесинг, Хердер, Гьоте, Шилер), Франция (Дидро,
Волтер и др.), Русия (Ломоносов,
Радишчев и др.), Англия (Юнг, Поуп и др.)
Естетическите основи
на худ. л-ра се разработват от представителите на немската класическа философия
(Фихте, Шелинг, Кант, Хегел). Терминът л-рознание се появява за пръв път в
книгата на К. Розенкранц “Немско литературознание” и получава широко
разпространение в края на ХІХ, а през 1908 г. в книгата на Р. Унгер “Философски
проблеми на новото литературознание” то постепенно се ф-ра като отделна научна
дисциплина.
Днес в
литературознанието съществуват различни школи и направления като:
1. културно-историческа (И. Тен, Ф. Брюнетиер, Г. Брандес, Ф. Де Санктис, А. Пипин и др.)
2. социологическа (Х. Спенсър, Фр. Меринг, Ш. Летурно, П. Лафарг, Г. Плеханов и др.)
3. лингвистическа (формална) (Р. Якобсон, Б. Шкловски, В. Жирмунски, Я. Мукаржовски и др.)
4. сравнително-историческа (А. Веселовски, П. Ван Тигем, Р. Уелек и др.)
5. интерпретационна (М. Хайдегер, Е. Щайгер, Е. Бертрам и др.)
6. семиотично-структурална
1. културно-историческа (И. Тен, Ф. Брюнетиер, Г. Брандес, Ф. Де Санктис, А. Пипин и др.)
2. социологическа (Х. Спенсър, Фр. Меринг, Ш. Летурно, П. Лафарг, Г. Плеханов и др.)
3. лингвистическа (формална) (Р. Якобсон, Б. Шкловски, В. Жирмунски, Я. Мукаржовски и др.)
4. сравнително-историческа (А. Веселовски, П. Ван Тигем, Р. Уелек и др.)
5. интерпретационна (М. Хайдегер, Е. Щайгер, Е. Бертрам и др.)
6. семиотично-структурална
Л-рознанието (литературната наука) – наука за
худ. л-ра, за нейната същност, специфика, структура,
функции,
произход и основни закономерности на развитието й. Съвременното л-рознание е
тясно
свързано с естетиката, философията, социологията, историята, лингвистиката и
психологията,
използва някои от методите на естествено-математическите науки.
Л-рознанието включва
различни дялове, които са свързани и взаимно зависими: теория и
методология на л-рата,
ист. на л-рата, л-рна критика. Към л-рознанието се отнасят и редица
спомагателни
дисциплини.
Л-рната наука е много стара. Тя е позната на
древните народи: китайци, индуси, перси, гърци, римляни и др. Някои класически
трудове на древността не изгубили своето значение и днес.
Непрекъснатото
възходящо развитие на л-рознанието се потвърждава от най-значителните л-рно-научни
съчинения, останали в съкровищницата на л-рната наука:
„За поетическото
изкуство” от Аристотел /ІV век пр.н.е./,
„Наука за поезията”
от Хораций /І век пр.н.е./,
„Поетическото
изкуство” /1674/ от Н. Боало,
„Хамбургска драматургия”
/1769/ от Г. Е. Лесинг
„Лекции за
драматическото изкуство и литературата” /1809-11/ от А. Шлегел
„Критика на
способността за съждение” /1790/ от И. Кант
„Лекции по естетика”
/1823-26/ от Г. Ф. Хегел
Л-рна наука – предмет и задачи
1. Възможна ли е л-рна наука?
А) Правени
са няколко опита за установяване на наука в л-рното творчество, но кои от тях
могат да се вземат за окончателна истина, щом се оборват, ограничават или
коригират пом/у си?
Хегел – иска да
основа лит. теория на философска основа
Иполит Тен – на
социологическа основа
Дилтай – на основа
на психологията
Якобсон –
лингвистична основа: „Поетиката е частна дисциплина на лингвистиката”
Извод:
л-рата е отворена с-ма, смисълът е в търсенето на
истина, притежаването й прави човека ленив
Б) Може
ли да се говори за закономерност и обективност в л-рната наука така, както ги
познават природните науки?
Опира до разликата м/у хуманитарни и природни
науки.
17в. – Смесване на
методите на хуманитарни и природни науки. Спиноза – въвежда методи на природни
науки в областта на етиката (страстите = линии, повърхности, тела)
18в. – Европ.
Просвещение, смесване на методи м/у точни и хуманитарни науки.
Ламетри (Франция) –
„Човекът машина”
Холбах (Фр.) –
Чзаконът за всемирното привличане (Нютон) може да изясни социалната структура
на обществото”
19в. – Иполит Тен –
„Порок и добродетел са също тъй продукт, както сярната киселина и захарта, и
всеки сложен факт се ражда из съвпадежа на други др. факти, по-прости, от които
той зависи”
20в. –
Най-значителното нахлуване на методи на точните науки (предимно физика) в
хуманитаристиката. Направлението се нарича структурализъм.
Съществува обаче и пренасяне на методи от
духовните науки върху природните, което отново се случва през XX, колкото и да е
противоречиво като явление. Пр. квантовата физика – невъзможно наблюдение в/у
микросвета. => Нилс Бор отхвърля принципа на причинността и го замества с
принципа на Сьорен Киркегор (хуманитарист) на допълнителността (разглежда как
отделните квантови явления взаимно се допълват, без ад може да разглежда самите
кванти).
С-ралистите опитват да постигнат онова,
което класическото езикознание не успява: да намерят простите и общи закони,
лежащи в основата на всички езикови явления. За тази цел езикознанието трябваше
да се превърне във формална теория и да погледне на езика като на с-ма от чисти
отношения, както в математиката.
За експеримент или
за повторни опити при произволно менени или еднакви условия не може да става и
дума при л-рната наука. При тия сложни, индивидуално обагрени п-си на душата,
или при невъзвратими явления от худ. дейност в миналото. Невъзможно е пълното
вникване в творческия п-с, за изследователя той остава недостъпен.
В) Заинтересованост,
субективност на л-рния учен, свързана със светогледа, с личния живот или
личните възможности. Проблемът за субективния елемент в литературата остава
водещ. От голямо значение е и личността на изследователя, пр. Сент Бьов не е успял
да оцени таланта на своя въвременник Балзак.
Г) Л-рната
наука досега е подчинявана на други науки (психология, социология, история,
философия). Къде тогава е нейната специфика?
2. Специфика на закономерностите в л-рната
наука.
- Дилтай – говори за двете полукълба на
интелектуалния глобус – на хуманит. и природни науки. Разграничава:
Външният, опосредствен опит – прир. науки.
Вътрешният, непосредствен опит – хуманит.
науки.
Осн.
теза: Ние обясняваме света, докато духовния живот
разбираме. Разбирането на духовния живот
е опит за пренасяне
на собственото аз в нещо външно и преобразуване на този аз в п-са на
разбирането.
Константин Павлов за разлива м/у духа и света.
Дилтай: при
преживяването и разбирането действа целостта на душевните сили и то така, че и
в най-абстрактните изрази на науките за духа да звучи това богатство на
вътрешния живот.
Природните науки =>
са генерализиращи, докато хуманитарните са индивидуализиращи, като в
свързването на общото и индивидуалното се състои най-дълбоката същност на с-матичните
науки за духа. ЕТо защо теоретическите постановки не бива да се отделят от
практическите. Появява се принципът (законът) за смесените чувства (пр. Яворов,
стихотв. за Мина и „В полите на Витоша”; елегиите)
ХХ – проблемът за
търсене на собствена основа на литературната наука;
Специфика – лингвистичността <=> лит.
наука е езиково изкуство.
* В
литературната наука има неща отвъд медиума на словото!!!
3. Комплексни методи в литературната наука
Един литературовед
трябва да бъде добър:
- езиковед
- да познава историята
- фолклора
- светоусещането на един народ
- психологията
- философията
No comments:
Post a Comment