Tuesday 19 August 2014

5. Теория на литературата

Теория на литературата

Наченки на л-рна теория у Платон и Аристотел.

Платон е метафизик. Той създава един вид антиестетика. При него понятието подражание се свежда до копие. Природата е подражание на света на идеите, а изкуството е подражание на природата. За първи път Платон дава рисунък на творческия п-с, особено на вдъхновението, което се поражда първо в подсъзнанието . Поетът има усещането, че вдъхновението и творбата са своеобразно предизвикателство от всевишната сила. Отрича напълно ролята на разума при творчеството, в което не е напълно прав. В "Пирът" е изложена неговата теория за красотата. Човек е обсебен от нея, когато е влюбен за първи път. Също така, според Платон, когато човек започне да се занимава с наука се доближава до света на идеите, но само малцина призвани могат да се докоснат до високите нива на духовното. Платон въвежда в лабораторията на своите идеи диалозите - своеобразни драми на човешкото мислене; митът - ключ към истината; трагедия на чувството и трагедия на мисълта.
Във "Федон", посветен на Сократ, Платон разисква проблема за безсмъртие на човешката душа. В произведението си "Иронията на Сократ" Сьорен Киркегор прави съпоставка между Сократ и Платон. Иронията, това е да твориш едно, под което се разбира друго. Била е оръжие срещу тогавашната софистика (илюзорното знание).
Киркегор смята, че Сократ предхожда и води Платон, но ф-фът измежду двамата всъщност е Платон. Сократ използва иронията за да освободи човешкото съзнание и да го насочи към абстракция на мисълта. Доброто не винаги е полезно, истинското - съществуващо. Според Киркегор иронията е безкрайна, абсолютна негативност. Мисленето на ф-фа е затворено, на учения - отворено, а на ироника - устремено към безкрая насочен към абсолютния негативизъм. – това е засегнато в Исак Паси, но не е обяснено особено добре.
Аристотел е първият, който събира знания от различни области на науката, с-матизира ги и се опитва да стигне до едни по-общи изводи.
Платон се опитва да стигне мистичния свят на идеите, като се освободи от разума, от всичко материално и земно, а Аристотел е устремен към същия този свят, но е здраво стъпил на земята, основаващ се на разума и материята.
Така определя разликата между тях Гьоте: "Платон се стреми към висините, а Аристотел е строител земен"
Платон изисква стриктно копие, а според Аристотел художникът подражава не на единични неща, а на общото, залегнало в тяхната основа. Задачата на историка е да описва станалото, а поетът трябва да се домогва до възможното по вероятност и необходимост т.е. Аристотел допуска и намеса на въображението и поради това определя поезията като по-ф-фска от историята. Приоритетът на интересите му засяга съдбовни кризи, засяга драмата и трагедията, засяга въпроса и за епоса, а лириката е много слабо застъпена в неговата класификация на л-рните родове.
Според логиката на Аристотел съществува съответствие между възприятие и мислене от една страна и битие от друга, затова принципът на подражанието е обективен. Аристотел намира задачата си за изчерпана в обективен анализ на готовото дело на художника. Той не прави причинно изследване. Методът му е описателен и рационалистичен. Дефинира линейните форми, разчленява ги и установява правилата, по които те се обединяват в по-висши системи.

Основни задачи на теория на литературата
-           социология на л-рата: да се проследи и види мястото на това изкуство в обществото; соц.
            отношения между публика и писател. Л-рата не само отразява състоянието на едно
            определено общество, но и изразява копнежите на едно общество, което тепърва ще се ражда
            тя е сеизмограф на соц. проблеми; л-рата като соц. факт с влияние върху съседни л-ри;
-           психология на творчеството: теория за духовния живот и творческия процес; да се погледне
            изкуството откъм твореца;
-           литературна морфология: изследване на самото произведение като модел, техника, форма,
            структура;

От 1982 г. започва реакция спрямо литературната теория. Пионери са Стивън Неп и Уолтър Бен Mайкълс. Тази реакция се изразява в движението "out of the theory".


1 comment:

  1. Г-дин Педро и неговата компанија за заем беше апсолутно одлична за работа. Тој беше исклучително јасен, темелен и трпелив додека ја водеше мојата сопруга и јас низ процесот на позајмување. Тој исто така беше многу навремен и работеше напорно за да се увери дека се е подготвено пред да го затвори заемот.
    Г-дин Педро е службеник за заеми што работи со група инвеститори кои ни помагаат да добиеме средства за да го купиме нашиот нов дом. Можете да контактирате со него ако сакате да добиете заем по прифатлива ниска стапка од 2% RIO   Испратете му е-пошта . pedroloanss@gmail.com

    ReplyDelete