Силабическо, силаботоническо, тоническо стихосложение.
Свободен стих.
Силабическо стихосложение – названието
на това стихосложение произлиза от гр. дума “силабе” (сричка). Основният показател за ритъма е броят на
сричките в отделните стихове, който е съразмерно
или напълно еднакъв (изосилабизъм).
Силабическото стихосложение типично се проявява в езици, които имат
постоянно ударение като френски и полски. То има и допълнителни определители:
цезурата – пауза в средата на стиха, постоянно явяваща се след определена
сричка – е един от тях, срещан в почти всички случаи. У нас поради облика на
ударението, което е подвижно и свободно, силабическото стихосложение не се
утвърждава като типично и не намира голямо разпространение. Някои сходни
особености има стихосложението на фолклора, което обаче възниква в неотделима
връзка с мелодия. Силабическо стихосложение наблюдаваме в поезията на нашите
първи стихотворци, както и в поетичните творби на Ботев, П. П. Славейков и др.
Силаботоническо стихосложение – това е най-разпространеното стихосложение. Основните му х-рни особености са следните: броят на сричките в отделните стихове е съразмерно еднакъв и правилно се редуват срички с ударение и срички без ударение.
В това отношение силаботоническото стихосложение е аналогично на
метрическото, без обаче да е количествено (то е качествено – квалитативно).
Поради тази външна прилика силаботоническото стихосложение използва и
терминологията на древногръцкото стихосложение. При съчетаването на срички с
ударение и без ударение се групират ритмически стъпки, които биват двусрични и
трисрични. Особено при двусричните размери често има отклонения от основната
ритмична схема, тъй като в езика ударените срички са по-малко от неударените.
Частичните отклонения обаче не пречат на цялостната ритмичност.
Ритмическите стъпки не изчерпват същността на
ритъма, който е много по-сложно явление. За него от значение е метриката –
дължината на стиха, със съчетание на по-дълги и по-кратки думи, интонациите,
римите, които са твърде характерни за силаботоническото стихосложение, паузите
и др.
Отделните двусрични размери се различават помежду си само по т.нар. анакруза – началото на стиха с неударени срички до ударената.
Отделните двусрични размери се различават помежду си само по т.нар. анакруза – началото на стиха с неударени срички до ударената.
-
Дактилът е основен за
трисричните размери. В него първата сричка е ударена, а останалите две нямат
ударение ( – U U ). Дактилен
стихотворен размер се получава, когато ударенията са на първата, четвъртата,
седмата и т.н. сричка във всеки стих. Според броя на ритмическите стъпки в
стиха различаваме двустъпен, тристъпен, четиристъпен, петостъпен и шестостъпен
дактил.
-
И амфибрахия е х-рна трисрична стъпка. При него ударението пада на средната
сричка ( U – U ). Според броя на
ритмическите стъпки в стиха различаваме двустъпен, тристъпен, четиристъпен,
петостъпен и шестостъпен амфибрахий.
-
Анапестът
се използва сравнително по-рядко. Той е ритмическата стъпка, в която първите
две срички са неударени, а третата – ударена ( U U – ). Анапестът не подхожда много за облика на нашия език.
Поради това се явява необходимост да се въвеждат думи с ударение на третата
сричка или проклитики (дума без свое ударение, която в процеса на говорене се
слива със следващата дума) и енклитики (дума, която няма свое ударение и е
тясно свързана с предшествуващата я дума, заедно с която се изговаря, затова не
може да стои в началото на изречението). Това обаче не винаги е възможно и се
вмъкват двусрични думи, които имат излишно ударение. При анапест случаите на
отклонения от ритмичната схема в началото на стиховете са много чести. Според
броя на ритмическите стъпки в стиха различаваме двустъпен, тристъпен,
четиристъпен, петостъпен и шестостъпен анапест.
Най-често употребявани са двусричните размери:
- Хореят е двусрична ритмическа стъпка с
ударение на първата сричка ( – U). Ударенията падат върху нечетните срички в стиха. Понеже
хореичната стъпка е кратка, налага се при употребата на многосрични думи и на думи без ударения (проклитики,
енклитики) хореят да се заменя с облекчена
стъпка – пирихий. С пирихий може да се замени всяка стъпка на хорея в стиха,
освен последната, която е
свързана с римата. Според броя на стъпките в стиха има от двустъпен до осмостъпен хорей.
- Ямбът е двусрична ритмическа стъпка с
ударение на втората сричка ( U – ). Поради наличието на многосрични
думи и на думи без ударения в българския език в ямбовите стихове също се среща пирихий.
- Пирихий е облекчена стъпка ( U U ), при която имаме две неударени
срички една до друга.
- Спондей е утежнена стъпка ( – – ), при
която имаме две ударени срички една до друга.
При трисричните размери м/у две ударения най-често
има две неударени срички (с изключение на редките случаи, при които има
облекчена сричка и тогава между две ударения има пет неударени срички).
При двусричните размери между две ударения
най-често има една или три неударени срички (в редки случаи при две неударени срички –
по пет неударени срички).
При силаботоническото стихосложение понякога се
срещат смесени стъпки. Тогава говорим за асинартетизъм – употреба на различни ритмически
стъпки в определени, правилно редуващи се стихове на едно стихотворение.
Асинартетизмът внася разнообразие в стихосложението, но се употребява рядко,
тъй като за читателя е трудно да привикне към различни размери в едно
стихотворение.
Тоническо стихосложение – при това
стихосложение отделните стихове имат еднакъв или приблизително еднакъв брой ударения. Образуват се изразни
цялости с общ интонационен тласък,
разделени от вътрешностихови паузи. При тоническото стихосложение броят на неударените срички почти не се взема
под внимание, но в това отношение не може да се стигне до пълен произвол.
Строфичността и римуването при тоническото стихосложение преобладават, но
има и случаи, когато липсват, докато при свободното стихосложение е обратното.
Между тези два вида стихосложение има ред преливащи се форми, още повече че
свободното стихосложение се явява в различни реализации.
Под свободно стихосложение всъщност се разбират различни типове стихотворно изграждане, често доста далечни един от друг, обединени само с този признак, че не спадат към някое от съществувалите в класическата поезия стихосложения и че се отклоняват от традицията с нарушаване на строгите правила.
При това стихосложение поетите не следват стриктно вече установените и общоприети
принципи, а си създават свои принципи, с модификации при конкретните случаи.
Индивидуалният усет играе по-голяма роля. Наблюдава се частично
“разкрепостяване”, което същевременно изисква богати самостоятелни усилия и
възможности, оригинална творческа инвенция. При свободния стих (вер либр)
най-често наблюдаваме неопределен брой ударени и неударени срички, нееднакъв
брой на сричките в отделните стихове, незадължителност на строфиката и римата.
Ритмичността тук е по-свободна, по-широка. За нея важна роля играе интонацията (затова
този стих често се нарича интонационен), която има по-особен х-р поради
различното време за изговор на всеки отделен стих.
Много благодаря за материала! Помня, че съм учил такива неща в училище, но не си ги спомнях, а искам да се пробвам малко да стихоплетствам.
ReplyDeleteРадвам се, че съм помогнала и се извинявам, че материалите все още не са редактирани.
ReplyDelete