Wednesday 22 April 2015

15. Археологически, палеоботанически, топонимични, антропологични (физически и културни) данни за славянската прародина

Славянска прародина. Определение на понятието прародина. Същност на проблема: че не знаем нищо сигурно за носителите на праславянския език преди VІ в., не знаем кои са били те и как са се наричали:
Какво е прародина? От немски Urheimat (heim –дом), старо значение: място, откъдето произлиза народът, племето, прародителите на даден човек. Значение в съвременното историческо езикознание: територия, на която се е говорил праезикът. Биологичният произход срещу произхода на езика като средство за общуване (комуникация). Ние не можем да го свързваме еднозначно с биологичния ход на човека (става дума за езика).
До Viв от н.е. нямаме никакви сигурно сведения за това къде и от кого е бил говорен праславянският език. Едва през 6в славяните се появяват на историческата сцена със сегашното си название славини, славени. Всичко, което казваме за праславянския език и за неговите носители преди 6 век е хипотетично. Още по-несигурна и неясна е представата ни за територията, която са обитавали преди 6 век.
Териториална локализация на праславянския език. Проблеми на праславянската родина

Въпросът за произхода на славяните, който е в неразривна връзка с въпроса за произхода на праславянския език, е познат в славистиката като проблематика на славянската прародина – търсене на първоначалния ареал на разпространение (огнище, люлка) и обитаване на древните славяни. Водеща роля в изследването на тази сложна проблематика се пада главно на езиковеди и етнографи, както и на историци (въпреки доста оскъдните данни в това отношение).

Първите опити за определяне на първоначалната територия на славянството – отделни наблюдения в трудовете на руския енциклопедист М. В. Ломоносов и руския историк Н.М.Карамзин от вт. пол. на ХVІІІ в. и руските историци от ХІХ в. С.М. Соловьев, В.О. Ключевский и др., както и в изследванията на първите филолози-слависти от ХІХ век Йозеф Добровски, А.Х. Востоков и др. са свързани с интерпретацията на свидетелствата на най-ранното славянско (древноруско) историческо съчинение Повэсть врэменьныхъ лэтъ (от кр. на ХІ – нач. на ХІІ век),

съставна част на руското летописание според най-ранния запазен препис от Лаврентиевската Суздалска летопис от 1377 год. Тази хипотеза може да бъде определена като Дунавско-Балканско-Днепърска, която на съвременния етап е слаборазпространена поради категорично доказаното отсъствие в Балканско-Дунавския регион следи от славянско пребиваване преди новата ера.

Усилията на множество изследователи-слависти позволяват да се очертае кръгът от най-древните достоверно славянски названия чрез етимологичен анализ на географска (релеф, климат, водни басейни, ботаника, зоология и под.), битова, митологична, антропологична, земеделска, военна и др. лексика, който в съчетание с данните на историческата етнография/етнология и археологията може да съдейства за обективното очертаване на първоначалната територия на обитаване от древните славяни. Много сериозен пробив в това отношение беше постигнат през вт. пол. на ХХ век чрез интензивните диалектологични изследвания по метода на лингвистичната география с картографиране и очертаване на основните езикови признаци и техните изоглоси по отношение на цялата славяноезична територия. Неоценима в това отношение е ръководната, изследователско-приложната и публикационната дейност на международната многогодишна програма „Общославянски лингвистичен атлас” (ОЛА).

Очертава се регион, характерен за умерения климат: с преобладаващи сладководни басейни – река, блато, езеро, вир, поток и др., както и названията за сладководни риби; широколистни дървесни видове – върба, бреза, дъб и под., земеделската лексика и названията на животните – ръж, ечемик, жито, пажит и под., както и овца-овен, коза-козел, кон-кобила и под. се вписват именно в такава климатична територия. От гледна точка на релефа се фиксира зона на хълмиста равнина – отсъстват древни общославянски обозначения за степна зона (самата лексема степ е от тюркски произход, а славянската поле по-скоро фиксира лесостепна зона, срв. етнонима на древното източнославянско племе поляне в района на съвременен Киев и Киевска област), както и лексика за обозначаване на планински и високопланински релеф и специфичната лексика за скотовъдство и земеделие в подобни условия. Подобни езикови и етноложки заключения са в противоречие с т. нар. Карпатска хипотеза за славянската прародина, неактуална на съвременния етап.

Проведените анализи на най-древния достоверно славянски кръг лексика позволяват от предполагаемите територии на славянската прародина да бъдат изключени всички възможни „морски” зони: липсва специална славянска лексема за „море” (предполага се, че става дума за заемка от балтийски с характерното редуване н-м, срв. названието на езерото Неро в северо-източна Русия, както и предположението на значителна част от славистите, че славяните са използвали тази лексема за обозначение на голям воден басейн, но сладководен от типа на езеро) и лексика, обслужваща подобна тематика. Изключването на зоната на „студените” северни морета се поддържа освен от езикови и от етноложки аргументи: безспорно установеното като основно занятие на древните славяни земеделие и неговият репертоар не допуска практикуването му в условията на Севера. Що се отнася до топлите морета, освен ограниченията от езиков и етноложки характер, следва да се обърне специално внимание и на факторите от антропологичен характер: археологичните находки свидетелстват както за долихоцефален (продълговато лице, по-висок ръст, светли коси, светли очи и т.н.), така и брахицефален (по-широко лице, по-нисък ръст, по-тъмни коси и очи и т.н., като образец са предците на чехите). Въпреки присъствието на втория антропологичен тип, определението на славяните от страна на наблюдатели – гърци и византийци, добре запознати с расовия тип на обитателите край топлите морета, е като за светъл тип до тъмни блондини, според определението на Прокопий Кесарийски от VІ век сл. Хр.

По такъв начин, комплектът от езикови, етноложки и антропологични аргументи не позволява т.нар. Сарматска хипотеза да бъде разглеждана на съвременния етап като перспективна. По същите причини са лишени от перспектива и хипотези като средноазиатската, малоазийската, дунавската (панонската) и вече споменатата карпатска.

От друга страна, вниманието към територии, обилно представени с достоверно славянски древни археологични култури, е определящо в условията на „безмълвната” начална епоха на славянството от предписмения период. Интензивните археологични проучвания на европейски терени в края на ХІХ и първата половина на ХХ век позволяват вниманието да бъде съсредоточено върху най-богатите на славянски древности територии: на запад, между реките Висла, Одер и Елба; на изток, в басейните на реките Днестър, Днепър, Десна, Припят; на север от Карпатите и др. Много задълбочен анализ на археологичните находки и култури на тези територии и сериозен опит за исторически обобщения се съдържа в така нар. Хипотеза на Любор Нидерле, чешки археолог, етнолог и антрополог,  според  публикуваните  му  в  периода  1902  –  1934  год.
отделни части на „Славянские древности” – монографията му „Славянские древности”, публикувана през 1957 година в превод на руски език, в голяма степен съдействува за популяризацията на идеите на Л. Нидерле в славистичната научна общност.

Хипотезата на Любор Нидерле се базира върху доказателствен материал от по-късен период на формиране на славянството – предимно от периода след новата ера. Най-ранният период, според Нидерле, не съдържа достатъчно свидетелства за установяването на изходните етногенезис и глотогенезис на славянството. Въпреки резервираността му към ранния период, допуска, че племената неври, будини и скитите-земеделци (орачи) оставят култура от славянски тип, както и културата на древнолужишко-силезките погребения от ХІІ в. пр. Хр. Очертава се европейска територия, доста обширна, би могло да се каже – максимална за началото на новата ера: със западна граница по реките Висла и Одер (възможно до р. Елба), южна граница подножието на северните склонове на Карпатите, на север и северозапад към реките от басейна на Балтийско море, на изток-областта на реките среден Днепър, Березина и Десна. Тази максимална територия е в основата на повечето по-късни построения на славянската прародина с вариации в западна посока, най-често Висло-Одерска (Тадеуш Лер-Сплавиньски, К. Мошиньски и др., предимно полски слависти) или в източна посока, най-често за Днепърския басейн като прародина на славяните (Федот П. Филин, Самуил Б. Бернщейн и др., предимно съветски и руски слависти).

Различията в идентификацията на първоначалната територия на славянската прародина рефлектират в двоякото тълкуване на посоката на миграционните потоци, в частност на българските славяни: според Висло-Одерския център на юг югоизток, през Судетите към среден Дунав и от там към долен Дунав; според Днепърския – на юг – югозапад, покрай източните склонове на Карпатите към обширната равнина на долен Дунав. Недостатъчно категорични свидетелства представя и териториалното разпределение на противопоставените славянски култури – пшеворската, с подчертано северна дистрибуция и традиционно свързвана с Висло-Одерския център, и културата от пражки тип, с южна дистрибуция и гравитираща повече към Днепърския център.

Подобни обстоятелства поставят под въпрос тезата за една единствена прародина на славяните и съдействат за издигане на предположението относно динамичния характер на първоначалната славянска територия на обитание с променливи параметри, зависещи от двупосочните и многопосочните миграции на славянския етнос. Много интересни мисли поражда в това отношение етногенезата и глотогенезата на северните древни източнославянски племена словене/новгородци и кривичи в тяхната противопоставеност на източните – вятичи и на южните

– поляни, древляни, дреговичи, дулеби и под.
Все пак анализът на религиозно-етничния и ритуален живот на древните славяни, доста устойчива и консервативна система, свидетелствува за по-директни връзки и аналогии не със запада, а с изтока: особеностите на гадаене, броене, мислене, чертаене и под.
Неезикови данни, използвани за решаване на въпроса за прародината:
До 5в включително нямаме сигурно сведения къде и от кого е бил говорен славянският праезик. Едва през 6в славяните се появяват на историческата сцена със сегашното си име славини или славени.
Всичко, което казваме за праславянския ези и за неговите носители преди 6в е хипотетично. Още по-несигурна и неясна е представата ни за територията, която са обиватали.

Данни от археология, палеоботаника, физическа антропология, релеф и природни особености, форклор и религия.
А) данни от археологията – приписван (но несигурен) славянски характер на различни археологични култури:
-култура на шнуровата керамика (до 2300г. пр. Хр.) – Беларус, Литва, Латвия и др. земи
-тшчинецко – комаровска култура (XVXIIв пр. Хр.) – дн. Полша, Украйна и Беларус
-лужишка култура (XIIViв пр. Хр.) - западна половина на дн. Германия, дн. Полша и дн. Чехия
Различните автори имат различна представа и свързват различни култури с праславяните. Основни кандидати за славянска прародина: Полша, горната част на Украйна, Беларус.
РЕКА Висла тече през Полша, а Днепър извира от Русия и тече през Беларус и Украйна. Обикновено среният Днепър се смята за прародина. Река Одра – извира от Чехия, преминава през Полша и се влива в Балтийско море; река Западен Буг – тече от Централна Украйна на запад, минава по полско-беларуската граница, преминава през Полша и се влива в  р.Нарев.
Областта Полесия е важна за хипотезите
Запад                             Изток
Одра-Висла                   Западен Буг – Среден Днепър
Пшеворска култура       зарубинецка (IIв пр. Н.е. – IIв)
(Iiв пр.н.е. – IVв)            черняховска (IIIVв)
Във IIв в Украйна и дн. Беларус идват готите и господстват там; именно там се появява нова култура – черняховска. Някои автори казват, че черняховската култура е многонационална, а славянската (особено източните славяни) е част от нея. Първата доказана славянска култура е пражко-корчакската (VIVII в): първоначално Бохемия, Карпатската дъга, Войводина (област в северна Сърбия), по-късно се разпространява на Балканския п-в, както и на север и североизток. През VII в тя се прехвърля и на Балканския п-в и там също се разпространява пражко-корчакската култура. Несигурна е съотнесеността на археологическите култури с езика на създателите на съответната материална култура.
*използва данните от археологията ученият Тадеуш Лер Сплавински
* Кажимеж Мошински отрича съотнесеността на археологичните култури с изп.езици.
Повечето учени, които взимат присърце въпроса за прародината са поляци.
Б) данни от палеоботаниката –Буковият аргумент: К. Мошински. Названията на растенията бъз и бук и географското разпростра-нение на бука.  Старото индоевропейско название за всички славянски езици е дало бъз < *bъzъ<?праславянски. Заемка от старогермански > бук; стб БОУКЪ, БОУКЪI, БОУКЪВЕ => буква. Хипотеза, че праславяните дълго живеели на територията, където не растат букове и старата индоевропейска дума за бук изменя значението си > бъз. По-късно се заселват на територии, където растат букове и заемат названието за бук от съседни/местни германи. Палеоботаниците казали, че границите на разпространение на растението се изменят през вековете. Преди 2000г е била много по на запад. В Полша са растяли букове.
В)физическа антропология – славяните са брахикефали (широки лица) и долихокефали (дълги черепи). Сред славяните преобладава нордически тип(напр. Ян Чекановски). Вл. Георгиев – „Още от края на ледниковата епоха в Европа расовият тип е смесен и = с днешния“
Г) релеф и природни особености – руският славист Федот Филин е привърженик на теорията: Северен Днепър / Западен Буг – според данни от лексиката праславянският език има богата синонимия за названия на равнинен релеф, за вътрешноконтинентални водни басейни, а няма развита синонимия за видове планински релеф или видове морско крайбрежие à прародината трябва да е далече от планини и морета.
Д)етнография и фолклор – парадоксът с р. Дунав, Любор Нидерле, Кажимеш Мошински; Названията на големите реки са предславянски имена навсякъде в славянския езиков свят. Единствената област, където няма предславянска топонимия – това е Полесието (смята се, че няма, защото Полесието е късно населено);
Ян Розвадовски смята, че в речните названия има стар индоевропейски слой, но това е спорно – нито Висла означава нещо на славянски, нито Одра и т.н. – този въпрос е нерешен все още.
В 1-ва тема парадоксът Дунав – Лубор Нидерле и К. Мошински използват етнографски и фолклорни данни.

Метод на изключването. – Самуил Бернщейн
В Полесието никой не ни казва кой живее – там е славянската прародина твърди Бернщейн.
Данни от топонимията, особено от хидронимията.

Никита Толстой, КАжимеж Мошински, главно речни названия при Ян Розвадовски.

No comments:

Post a Comment