Смислови акценти в сонетите (стихотворенията)
на Петрарка, Микеланджело и Шекспир
Петрарка
|
Микеланджело
|
Шекспир
|
възвисяващата (душата) сила на любовта, насочена към ангелическия образ
на недостъпната възлюбена – идеал за Красота; стремеж лирическият Аз да
остане верен на любовта и на този идеал, който възлюбената въплъщава и след
смъртта; неизменната и дългогодишна вярност в изобразяването на Лаура води до
въпроса за опасността от монотонност (Кл. Протохристова) и набелязването на
няколкото поетически “стратегии” за преодоляването на тази опасност
|
изкуството – средство за разкриване на Красотата на прекрасната човешка
личност (в нейните два варианта – мъжки и женски), отвъд илюзията на
устремеността само към външната и преходна плътска[1]
обвивка и разкриване, чрез нейната красота на “сиянието на божествения лик” в
чов. душа (по Фичино); трагичността идва не от несподелеността на любовния
порив, а от съзнанието колко тази красота е непостижима, дори за титаничния
художествен гений, а също и от опасението, че творецът е превърнал красотата
и изкуството, чрез което тя се постига, в “идол”; тогава отпадат всякакви
подходи (и посредници) за постигането й и остава само “стратегията” на
покаянието и надеждата за опрощение
|
изкуството – средство за увековечаване на красотата на прекрасната
човешка личност (Приятеля) и на отношението към нея; ако това не може да
стане чрез него, тогава се предлага и алтернативен, “биологичен” вариант за
запазване на Красотата и противопоставяне на неумолимото време[2]
– потомството, син, който да продължи бащата; за разлика от двамата си
предшественици, Шекспир макар и да “реабилитира” чернотата (в образа на
смуглата лейди), запазва все пак тенденцията към ангелизация, отнасяйки я
само към образа на Приятеля (опозицията между неговия ангелически образ и
демонизирания образ на “смуглата лейди” в 144 сонет)
|
[1] Да се внимава с употребите на термина
„плът”; в юдео-християнската културна традиция “плът” всъщност не е равнозначно
на “тяло” (това помага да видим влиянието на неоплатонизма при петраркистите).
„Плът” (в много от употребите на тази дума) означава „старият човек”, който е в
плен на греха, на страстите и похотите.
[2] Т.е. и при Микеланджело, и при Шекспир се
отива отвъд “поетическото” (въпреки склонността на Шекспир към заиграване тъкмо
с него – или може би отново като част от тази склонност?) – в сферата на
екзистенциалното и дори на биологическото.
No comments:
Post a Comment