Ж
Жанр - в широк смисъл-разновидност на произведение на материалното или духовното
творчество; в областта на лит. творчество-разновидност на творчески постижения,
отличаваща се освен с типологически родови черти и с индивидуално своебразие.
Жанр означава буквално род. Обикновено наричаме родове трите дяла на
словесността – епос, лирика, драма, а с "вид" или "жанр"
обозначаваме техни поддялове – роман, сонет, комедия и т.н. Най-грубо казано,
понятието жанр означава обща категория, която свързва множество конкретни
творби на основата на техни общи свойства. Жанрът е една от най-проблематичните,
но и една от най-устойчивите категории в литературознанието – от Аристотел
насам мисленето за литературата е неделимо от жанровата теория. Едновременно
възхвалявано заради способността си да въведе порядък в разнообразните
литературни факти и заклеймявано като в последна сметка безполезно, понятието
за жанр винаги се е влияло от по-общите теоретически гледища в съответния
период или национален контекст. В мисленето за литературата жанровите понятия
изпълняват различни функции: дескриптивна; оценяваща и прескриптивна;
интерпретативна. До ХVIII в. теоретиците се занимават с жанра предимно
прескриптивно, а след това – преобладаващо дескриптивно. Прочутото триделение –
епос, лирика, драма – е много далеч от това да е "естествено" деление,
открито от древните гърци, тъй като липсва както у Платон, така и у Аристотел.
Теорията за трите рода е резултат от дълго класифициране и събиране на жанрове
и изкристализира едва през късния ХVI в. В Древна Гърция например независимо от
огромното количество жанрове и жанрови названия, които днес бихме отнесли към
лириката, липсва понятие за лириката като род. Ако Френският Класицизъм е
христоматиен със своята загриженост за чистотата на жанровете и за жанровите
йерархии, то през Романтизма се пропуква авторитетът на жанра, но атаката срещу
жанровите класификации кулминира в писаното от Кроче през ХХ в., според когото
творбата е продукт на уникална художествена интуиция, жанрът е чиста абстракция
с известен принос в конструирането на класификации и подреждането на литературното
поле, но напълно безполезен от естетическа гледна точка.
Серия противоречия пронизват жанровата теория. Основен тук е
херменевтичният проблем, динамиката между част и цяло – как да подберем творби,
които са характерни за епоса например, ако не знаем предварително що е епос –
знание, което може да се роди само на основата на изучаване на творби,
предварително обявени за епос? И още – как да изолираме "чист жанр",
щом жанровете много често са "смесени", но и по-важното – те са
активни участници в литературното поле, градят себе си в процес на активно
оразличаване или приближаване до други жанрове. Историческият живот на
жанровете, промените, настъпили у тях в историческото им развитие, дават
основание на много автори да считат, че за жанр може да се говори само в
историческа перспектива. За други автори съществуват някакви естествени
антропологически черти – светоусещане, ментална нагласа, модел на
въображението, естествена склонност на съзнанието да подрежда, именува и
класифицира – които пораждат жанровете и ги правят трансисторически и
естествени, така например за Е. Щайгер трите рода, или по-скоро трите състояния
на литературата (епическо, лирическо, драматическо) са обвързани с трите
измерения на времето – минало (лирика), настояще (епос), бъдеще (драма). И още,
мисленето на жанра минава и през съзнанието за социалната му активност, през
схващането му като инструмент на властта в литературното поле и основен
участник в градежа и охраняването на традиционни литературни канони.
Днес като че ли надделява гледището, че жанрът е необходим само
дотолкова, доколкото може да се пригоди към една по-широка интерпретативна
процедура или по-точно, ако може да стане евристична призма, през която да се
откриват нови смислови нива в теста. Така например, заглавието
"Елегия" на стихотворението на Ботев може да ни отпрати в различни
посоки – да потърсим съвпадението и несъвпадението на това стихотворение с
жанра на елегията, да осмислим хоризонта на очакване (вж. хоризонт на очакване
в речника), който заглавието поражда в една аудитория, която има някакви
жанрови интуиции и антиципации, да мислим името в термини като престиж на
определени жанрови имена в дадени моменти от развитието на литературата и т.н.
Все посоки, които биха обогатили прочита ни на текста.
Женска рима - съзвучие обикн.в края на стиха(по изключение в началото
или в средата) в два или в повече стихотворни реда, подчертаващо ритъма с
ударение върху предпоследната сричка.
No comments:
Post a Comment