Руски
модернизъм / Сребърен век
През 20-те г. на XXв. руските емигранти около философа Николай Бердяев
създават идеята да се осмисли литературния живот и практики от изминалите
десетилетия и Н. Бердяев предлага този етап да се нарича „Сребърен век“, за да
се покаже значимостта на създаденото тогава. Този век диалогизира със златния
век на руската л-ра. Смята се, че Русия ще влезе в железен век – потъване в
идеологията на комунизма. „Сребърен век“ е измислено от руските емигранти във
Франция. По време на комунизма модренизма е смятан за упадъчно явление.
Наименованието сребърен век е възкресено края на 80те г. на 20ти век. Зад това
название се крие руският модернизъм, опозиционен път на реализма (това се
търси). Реалистичната линия и руският модернизъм си противоречат и са
проблематични в отношението пом/у си. Руският модернизъм не е оригинално руско
твърдение. Води началото си от Западна Европа. Френските поети подхранват
идеите на символизма. Модернизмът идва като реакция на реализма. Това е свят на
въображението, изграждат се алтернативи, опозиционни светове на ужасната
действителност. Изкуството печели своята автономност.
През 1882г. Стефан Маларме пише
манифеста на френските символисти – вече има нова група творци, търсещи нова
словесна изява, те са декаденти. (декаданс – упадък) Тези творци се бунтуват
срещу буржоазното изкуство и се опитват да разчупят моделите. Бунт на
интелектуалците срещу правилата на един свят, който ги задушава. Изкуството
вече не признава лицемерните правила и само определя пътя си. Маларме признава
като предвестник на модернизма Ш. Бодлер (в частност символизъм); Рембо,
Верлен... Призив да живеят в „кули от слонова кост“ – над земното. Търсенията
на символистите са преди всичко преживяванията на модерната душа (модерен човек
– просвещение; модерна душа – модернизъм). Френският символизъм влиза в Русия
чрез много преводи.
А) Руски
символизъм. Основни представители, мотиви и теми в поезията: 1892г.
официално оповестяване, публична лекция на Дмитрии Мережковски - Студията му
"За причините за упадъка и за новите течения в съвременната руска
литература" е естетически манифест на рус. символизъм. Това е първият сериозен опит за
теоретичното му осмисляне като идейно-худ. система със светогледни и
естетически качества. Според М. в основата на изкуството стои религиозното
чувство, предчувствието за "божествения идеализъм", а бъдещето на
рус. л-ра е концептирано върху три елемента: мистичното съдържание,
символизацията и "разширяването на художествената впечатлителност в духа
на изострения импресионизъм".
Руските символисти се разделят по
възрастов признак:
Петербугрска
група
|
Московска
група
|
Дмитрий Мережковски
|
Валери Брюсов
|
Зинаида Гипиус
|
Андрей Бели
|
Фьодр Сологуб
|
Константин Балмонт
|
Александър Блок и др.
|
И др.
|
В Петербург се събират в лит. салони и лит. кафенета – важни топоси на
осъществяването на мод. литературен живот. Д.
Мержековски и З. Гипиус-брак на
душите, създават мит около своето семейство – неразделни, живот в симбиоза.
Забранени през комунизма, те създават философско о-во, отречено от офиц. църква
и едва не са анатемосани. В разрив с ортодокса – според него църквата е душата
на човека, а не фетишите. Напускат Русия и отиват във Франция (Париж). Там също
се създава интелектуално средище (в апартамента им). Д. Мережковски нарича
Хитлер новата Жана Д‘арк, която ще избави света от чумата на комунизма. Д.М. е
бил номиниран за нобелова награда заедно с Иван Бунин, но не я получава. Той
има над 30 романа, познава в детайли италианската и руската история... оставя
много след себе си. Осмисля значимостта на Толстой и Достоевски. Също пише и
програмна поезия (трилогии „Христос и Антихрист“, „Царството на звяра“).
В „Сребърния век“ не се залага само на поезията, а има и едно завръщане към
романа.
„Христос и Антихрист“ – мощни етапи от развитието на
човека:
Книга 1: Древен Рим- християнството утвърждава своите
позиции.
Книга 2: Животът на Леонардо Давинчи – ренесанс (човекът
е център на вселената)
Книга 3: „Петър и Алексей“ руска история – Петър I и синът му.
Задълбочен разказ за историята на руската вяра. Разгърната е теорията, че Петър
не е руско явление, идеята е, че той е неразпознатият антихрист, който носи
обръщане към Запада (отклонил Русия от правия път). Противоречията между баща и
син – борба за надмощие, опряно на религиозна доктрина(исторически факт-
Алексей е заточен и мъчен от Петър 1). Книга за религиозните борби в Русия.
Зинаида Гипиус – дама, определяща етикета на интелигенцията. Събира около
себе сив салоните си велики литературни личности. В Париж продължава същата
дейност и има силно присъствие в руската лит. критика-безкомпромисна, раздаваща
присъди; подписвала се е като мъж Антон Крайний. Обличала се е в мъжки дрехи,
търсела натрапчивото мнение за нещо изключително.
В поетологичен аспект рус. символисти
придават особено голямо значение на магическата сила и музикалността на словото
(думата), постигнати по пътя на интуицията, на символиката на цветовете и
звуковата организация на поет. реч. Импресионистичното начало е застъпено
главно в лириката на ранния К. Балмонт, М. Волошин и И. Аненски. У Аненски се наблюдават
своеобразно преплитане и противоборство на С., импресионизма и експресионизма.
Всъщност филос. и мелодична поезия на Аненски е свързващо звено между С. и акмеизма. Неслучайно по-късно рус.
акмеисти го обявяват за свой предтеча и духовен учител. Към края на първото
десетилетие на ХХ в. рус. С. загубва силните си естетически позиции в лит.
процес. Едни от най-значителните поети на епохата (А. Блок, В. Брюсов, А. Бели)
постепенно се отдръпват от него. В дневника си от 1913 Блок пише: "Никакви
символизми повече." Друга част от поетите, минали отначало през влиянието
на С., по-късно стават негови опоненти и основоположници на акмеизма (Н. Гумильов, О.Манделщам, М. Кузмин, С. Городецки и др.) или пък се ориентират
към футуризма (Б. Пастернак, В.Шершеневич), за да
стигнат до имажинизма (В.
Шершеневич). Рус. С. получава развитие и в други обл. на изкуството и
културата. Ярък негов представител в живописта е М. Врубел, а в музиката – А. Скрябин.
Б) Футуризъм/Авангард.
Основни представители. Мотиви и теми в поезията:(от лат. futurum – бъдеще); Възниква в Италия към
1907–1909. Негов водач и идеолог е Ф. Маринети, чийто "Манифест на футуризма" (1909; рус. изд.
1914) прокламира пълния разрив с традиционната култура и утвърждава новата
агресивна естетика на съвременната урбанистична цивилизация. Маринети посещава
Русия през януари-февруари 1914.Рус. Ф. се появява и развива
независимо от ит. Ф. Близък е до него главно по своя урбанизъм и антиестетизъм, по проповедта на
борбата с "песимизма" и призивите за "разрушаване" на
синтаксиса. Възникването му е свързано с излизането на първия сб.
"Развъдник на съдии" (Садок судей) в Петербург през 1910. Самото
название "футуризъм" тук се възприема едва през 1913, но терминът
"егофутуризъм" е употребен от И. Северянин през 1910. Първата му програмна
декларация е публ. в сб. "Шамар на обществения вкус" (Пощечина
общественному вкусу, 1912), където дръзко се прокламира: "Само ние сме
лицето на нашето време. Рогът на времето тръби чрез нас в словесното изкуство.
Миналото е тясно. Академията и Пушкин са
по-непонятни от йероглифите. Да се изхвърлят Пушкин, Достоевски, Толстой и пр., и пр. от
Парахода на съвременността." Футуристите се обявяват против лит. класика,
против символизма, наричан от тях "символятина", против акмеизма ("шайка от адамовци"),
против реализма в
съвременната л-ра. Като отричат всички канони и кумири от миналото ("в
нашата поезия няма предшественици"), те декларират, че са апостоли на
новото "свободно изкуство", на което принадлежи бъдещето. Пледират за
отказ от теургичната мистика и от теорията за "музикалността" на
младосимволизма, за пълна свобода на твореца и за освобождаване на словото от
"духовно съдържание", за словесно новаторство и експериментаторство,
за революция в изкуството и тотално скъсване с абсолютизма, традицията и
"дейността".
Съставът на рус. футуристи е доста разнороден
и отразява наличието на специфични тенденции в естетическите му позиции.
Най-внушителна и най-значителна по влияние е лит. група на кубофутуристите, в която влизат
В. Хлебников, Д. Бурлюк, Н. Бурлюк, В. Каменски, В. Маяковски, Е. Гуро, А. Кручоних, Б. Лившици др.,
обединени в групата "Гилея". Това е най-ранната и най-радикална
("най-лявата") лит. групировка на рус. Ф., създ. през 1910.
Най-близко до нея е основаната в Москва през януари 1914 умерена футуристична
група "Центрофуга", в която членуват С. Бобров, Б. Пастернак, Н. Асеев, В. Гнедов, К. Болшаков, Божидар (Б. Гордеев) и др. млади поети.
Времето на най-големия разцвет на кубофутуризма е 1913. Групата наегофутуристите е създ. през 1911 в Петербург и е
представена най-вече от И. Северянин и
др. поети (Ив. Игнатиев, К. Олимпов, К. Фофанов, Граал-Арелски (С. Петров) и
др., обединени в Асоциацията на егофутуристите. През октомври 1912 Северянин
напуска групата, а през 1912–1913 тя се възглавява от Ив. Игнатиев (псевд. на И. Казански). В московската
група "Таванче на поезията", съществувала доста кратко време през
1913, влизат егофутуристите около В. Шершеневич (Р. Ивнев,
С.Третяков, Л. Зак, Б. Лавренев и др.).
Философията и естетиката на рус. Ф.,
програмните му принципи, са прокламирани най-пълно в известните декларации в
сб. "Шамар на обществения вкус" и в манифеста от алм. "Развъдник
на съдии II", подписани от кубофутуристите Д. Бурлюк, Н. Бурлюк, В.
Маяковски, В. Хлебников, А. Кручоних, Б. Лившиц и др., в ст. "Думата като
такава" (1913) на А. Кручоних и В. Хлебников. Програмната декларация на
егофутуризма е подписана от И. Северянин, К. Олимпов (К. Фофанов), Граал-Арелски
(С. Петров) и Г. Иванов.
Теоретичните принципи на групата "Лирика" са изложени в поет. трактат
на С. Бобров "Лирическата тема" (1914). Докато кубофутуризмът се
обявява най-вече за революция в обл. на поет. форма и за афиширане на кубизма,
за пълна автономност и "освобождаване" на словото (думата), за
доминация на формата пред съдържанието и за утвърждаване на "заумния
език" като универсален поет. ез. на бъдещето, то егофутуризмът поставя
акцента върху апологията на лирическия егоцентризъм, авторефлексията и
интуитивизма, на импулсивното субективно начало, ексцентризма и фантазността.
Едни от създателите и най-ревностни
пропагандатори на теорията за "заумния език" и "звуковия
сдвиг" са А. Кручоних и В. Хлебников. В ст. си "Новите пътища на
словото" (1914) Кручоних прокламира възможността от съчетаване на думите
"според вътрешните им закони, открити от речетвореца, а не според
правилата на логиката и граматиката". Според Хлебников словотворчеството
"не нарушава законите на езика" и е "избухнало езиково мълчание,
взрив на глухонемите пластове на езика". "Заумният език",
утвърждава той, означава език, който се намира "отвъд пределите на
разума" и е "бъдещият световен език в зародиш" ("Нашата
основа", 1920). Широко място в поет. система на рус. футуристи заемат
урбанистичната тематика, демонстративният антиестетизъм, декларативната
епатажност, "неологизацията", дръзкият хиперболизъм, специфичното
графично оформление на текста, лит. експеримент в поет. синтаксис, ритмиката и
композицията. Поезията им в повечето случаи е чужда на мелодизма. В това
отношение лириката на ранния
Маяковски се отличава с по-слабата си пристрастеност към формалните
експерименти в обл. на словотворчеството. От друга страна, когато пише за
егофутуриста И. Северянин, Н. Гумильов отбелязва
стремежа му "да бъде искрен до вулгарност".
Игор
Северянин – брошура „Лилийни
ручеи“ 1911г. Акцент върху личността, използва похвати, които до тогава
руската л-ра не познава."Пролог на
егофутуризма" (1911) и др. През октомври 1912 публично скъсва с тази
лит. група. По-късно се приобщава за известно време към кубофутуристите.
Изключителна популярност му донася поет. кн. "Гръмкокипяща чаша".
Заедно с кубофутуристите (В. Маяковски, Д. Бурлюк, В. Каменски) участва в шумното им лит. турне из Южна Русия (1914) и в
съвм. сб-ци, но скоро скъсва с това течение.
Владимир Маяковски – 1915г. поема „Облак в гащи“ - своеобразна грандиозна
проповед на богоборчески и еретични идеи.Критиката възприема "Облак в
гащи" като "нова трагедия", а автора ѝ – като титаничен
"поет на трагическото" с драматичната съдба на "предтеча".
Първоначално поемата се е наричала „Тринадесетият апостол“ – тя е в 4 части,
силно риторична, съдържа идеята за апокалипсис, разклаща евангелския текст на
много места, обръща се към масите.
В) Акмеизъм-мотиви и теми в поезията:
Лит. направление в рус. поезия от
нач. на ХХ в. Названието му е производно от гр. дума akme (острие на копие; връх, висш, разцвет)
и внушава разбирането за висшия смисъл на худ. творчество. Възниква като
приемник и естетическа противоположност на символизма. Негов главен
теоретик е Н. Гумильов, а най-близките му предшественици са И. Аненски и М. Кузмин. Участниците му са обединени в лит. група "Цех
поэтов" (1911–1914, възобновена през 1921–1923) в Санкт Петербург.
Съставът на групата е доста разнороден по авторската индивидуалност на
участниците и по насоката на творческото им развитие.
Теоретичните принципи на рус. акмеизъм
са прокламирани в най-известните му лит. манифести и програми: ст. "Наследството
на символизма и акмеизмът" (1913) на Н. Гумильов, ст. на С. Городецки
"Някои течения в съвременната руска поезия" (1913), ст. на О.
Манделщам "Утрото на акмеизма" (1912 (1913?), публ. 1919).
Приемствено свързани със символизма, акмеистите отричат мистичните пристрастия
на символистите към "тайнствения свят", "непознаваемото",
окултизма и абстрактното, като им противопоставят "стихията на
естеството" и "закона на тъждеството", култа към
"земното" начало и към предметността ("вещността" на
изобразявания свят), увлечението по прозаизма на житейските реалии, ясния, свеж
и "прост" поет. език. "Винаги да се помни за непознаваемото –
пише Н. Гумильов, – но да не оскърбяваш мислите си за него с повече или
по-малко вероятни догадки – това е принципът на акмеизма." Те възприемат
света "в цялата съвкупност от красота и безобразия" и въвеждат в
изкуството "онези мигове, които могат да бъдат вечни" (С. Городецки).
"За акмеистите съзнателният смисъл на словото, Логосът, са също такава
прекрасна форма, както музиката за символистите"; "Обичайте
съществуването на вещта повече от самата вещ и своето битие повече от самите
себе си – ето висшата заповед на акмеизма" (О. Манделщам). Според А. Блок
"истинско изключение" сред акмеистите е А. Ахматова, която като поет
намира самостоятелен път на развитие. Лит. обединение на рус. акмеизъм не
съществува продължително. По-късната творческа съдба на участниците му е сложна
и противоречива.
Михаил Кузминнаписва един от лит. му
манифести – "За прекрасната яснота" – какъв трябва да бъде
пътят на поетите след символизма. На аудиторията вече са ѝ омръзнали
неизказаността, завоалираността, връщане към яснотата.
Гумильов посочва четиримата, които след
него принадлежат на акмеизма: Франсоа Вийон, Франсоа Рабле, Шекспир, Теофил
Готие.
Николай
Гумильов (1886-1921) – Анна Ахматова (1889-1966)
– той я забелязва още в лицея, бракът им е много кратък – по нейно желание се
прекъсва, тя има друга връзка. Още като ученик издава първата си стихосб. –
"Пътят на конквистадорите". Авторът
прославя силния и мъжествен човек, смел покорител и откривател на нови и
тайнствени светове. Тук се открояват и много от характерните за лириката му
романтични лайтмотиви и образи – странната вяра в чудото, "вечното
блаженство на мечтата", влюбеността в "синята висина" и "магиите
на красотата", "вечно живите" фигури на богове, горди крале и
пророци, безстрашни и войнствени рицари, бойни доспехи и мечове, огнени
"битки" и "тайни дивни сънища". Доминиращи са волевото
начало, мъжествената интонация и страстната устременост към бъдещето,
необикновено яркият, декоративно-екзотичен свят. Мечтата на лирическия субект е
да "узнае съня на вселената", да види "лъчите на обновения
живот", да излезе "извън пределите" на човешкото познание.
Ана Ахматова: Повече от 20 г. работи над главното си лиро-епично
произв. – "Поема без герой" (1940–1965, публ. 1974), съставено
от три части и отразило мащабно духа и атмосферата на епохата. „Вечер“ и
„Броеница“ – акмеистични стихосбирки, същевременно се открояват и някои нейни
различия от поезията на другите акмеисти – психологизмът, интимността,
"самовглъбеността", потапянето в тайните на женската душа – сложна,
изтънчена, кокетна и страдаща. Присъства и любовната тема – драматичен разказ
(задължителен елемент – раздялата). Лир. героиня владее своите чувства, дискретността.
Майстор на анжамбмана – постига особена разговорност на стиха. Пише и в бял
стих. Раздялата се пресъздава и чрез пряка реч. Със сдържаността на героите
създава експресивни сюжети.
Г)ОБЕРИУ - Лит.-театр. обединение на писатели и дейци на изкуството
от Ленинград. Съществува от края на 1927 до 1930 към ленинградския Дом на
печата. Създатели на групата са младите поети Д. Хармс, А. Введенски и Н.Заболоцки. По-късно в
нея влизат и И. Бахтерев, Ю.
Владимиров, К. Вагинов, Б. Левин (Дойвбер) и др. творци. Близо до тях е Н. Олейников, поет и
прозаик. Активно сътрудничат с групата художниците К. Малевич и П.Филонов.
Идейно-естетическата програма на обериутите е синтезирана най-пълно в техния
"Манифест", публ. през януари 1928 в сп. "Афиши Дома печати"
(№ 2). Те обявяват себе си за "нов отряд на лявото революционно
изкуство", не само за "творци на новия поетичен език, но и създатели
на ново усещане за живота и неговите предмети". Според тях в основата на
худ. творчество са "методът на конкретното материалистическо усещане на
нещата и явленията", "абсолютните смисли" и стоящата извън тях
"пределна битийна устременост". В поезията "с точността на
механиката" това се постига най-убедително посредством "сблъсъка на
словесните смисли", алогизмите, абсурдното начало и пародирането на бита,
чрез играта с причинността.
Върху тази принципна позиция се изгражда и
собственото лит. творчество на членовете на ОБЕРИУ, което
е строго индивидуално в худ. аспект и е повлияно от експерименталната поетика
на футуризма (В. Хлебников, А.Кручоних), но отрича
"заумната поезия". Малка част от стиховете им се публикуват в пер.
печат и в поет. кн. "Сборник стихотворения" (Сборник стихотворений,
1926) и "Клада" (Костер, 1927), издания на Ленинградския съюз на
поетите. Ограниченият достъп до печата насочва вниманието им към организирането
на лит. вечери и театр. спектакли. Идеите и принципите на обериутския театър са
въплътени най-пълно в авангардистката пиеса на Д. Хармс "Елизавета
Бам", пост. през януари 1928 в Дома на печата в Ленинград. Аналогичен
облик и значение има и по-късната драма на А. Введенски – "Елха у Иванови" (Елка у
Ивановых, 1939). Неосъществен остава планът им за създаване на собствен театър
"Радикс".
Значително място в лит. им наследство заемат
произв. за деца (Д. Хармс, А. Введенски, Н. Олейников и др.). Занимават ги
най-вече абсурдите и парадоксите на действителността, трагичното отчуждение и
бездуховност на човека в съвременния свят. Поетиката им е основана върху
заострения алогизъм, гротеската и абсурда, което ги сближава с
експерименталната живопис на К. Малевич и П. Филонов, съссюрреализма, експресионизма и дадаизма.
Творчеството на групата не се изчерпва само с обериутския период (1927–1930).
Най-значителните творби на А. Введенски и Д. Хармс са създ. през 30-те
години.Официалната съв. критика се отнася рязко отрицателно към дейността и
изявите на обериутите, които са обявени за "литературни хулигани" и
"реакционна група поети". Повечето им творби остават непубл. Устните
и печатните нападки против тях се засилват особено към 1930. През 30-те г.
най-видните членове на лит. група са арестувани и репресирани. Обвинени са в
"антисъветска", "контрареволюционна дейност" и
"реакционно жонгльорство". Трагично завършва жизненият път на Д.
Хармс, А. Введенски и Н. Олейников, а Н. Заболоцки прекарва дълги г. в лагер. Худ.
им произв. започват отново да привличат вниманието към себе си едва от края на
60-те – нач. на 70-те г. на ХХ в., когато някои от тях са публ. на Запад. Съв.
читател и зрител получава публично достъп до тях през втората половина на 80-те
г. Днес лит. наследство на ОБЕРИУ се разглежда и оценява като един от
предвестниците на най-новата европ. л-ра и театър на абсурда. На бълг. ез. са
изд. сб. с избрани съч. на Д. Хармс (1991) и сб. с негови разкази (2001). Сп.
"Факел" публикува редица негови творби (стихове, разкази, дневници,
приказки, "случки"), а театър "София" представя драмата му
"Елизавета Бам".
No comments:
Post a Comment