Ревизор
- Николай Василевич Гогол- заглавието
– ревизорът идва 2 пъти-в началото и в края. Заглавие, епиграф и първа реплика
– 3 начала (започва на 3 пъти). Епиграф: „Не се сърди на огледалото ако ти е
крива мутрата“. „Събрах ви господа, за да ви съобщя една много неприятна новина
– при нас идва ревизор“ – първа реплика (на градоначалника). Репликата има
функцията да отприщи действието.Действие м/у светкавицата и пренасянето на
гръб. Когато ревизорът пристига, действието вече е изчерпано. Всичко става на
живо, но като на уж. Завършва с 1мин. няма сцена (действието буквално умира) –
миражна сцена – динамика в замряло състояние. Репликата – необходимост от
ревизор – той е трескаво търсен и просто намерен.
Положителното начало
отсътва – няма нито един положителен образ. Сам Гогол пише в своята „Авторкса
изповед“, че е решил да „събере на едно място всичко най-грозно в Русия…,
всички несправедливости“ и „наведнъж да им се надсмее“. Двигател на действието
е страхът от наказанието, а то може да дойде вследствие на големите извращения,
които градоначалникът и неговите подчинени са извършили. В центъра е социалният
конфликт. Действието се развива в кратък срок – 2 денонощия. То е много
динамично и постоянно нарастващо. Преди нямата сцена се развива в един комедиен
план (стремежа на героите да се представят такива, каквито не са), а с идването
на нямата сцена прераства в трагедиен план. Това е нещо ново в руската драма на
19в. Завръзката, кулминацията и развръзката са разширени по нов начин.
Завръзката носи общ х-р – тя се отнася до съдбата на всички герои. Завръзката е
още в първата реплика на градоначалника: „Събрах ви господа, за да ви съобщя
една много неприятна новина – при нас идва ревизор“. Тя предхожда експозицията. Кулминацията и развръзката
съвпадат – в съобщението на полицая, че е пристигнал истинският ревизор. След
този момент следва нямата сцена, която променя х-ра на действието.
Ревизорът Хлестаков е
представител на столичното чиновничество. Най-хар. му черта е лекомислието –
той не мисли не само какво говори, но и какво върши. В едно и също време се
обяснява в любов на майката и на дъщерята. Градоначалникът като представител на
провинциалната крепостническа бюрокрация е много по-различен от Хлестаков. Той
е по своемо умен и практичен. Той не се бори срещу мошеничествата и рушветите,
а срещу тяхното неразумно използване. Единственото положително лице според
думите на автора е смехът – коригира нередното и показва истината за случбащото
се. Гогол насочва вниманието си не към комизма на ситуациите, а към комизма на
характерите.
No comments:
Post a Comment