Monday 8 September 2014

2. Данте Алигиери. Божествена комедия. Членение, стихова организация, особености. Поемата на Данте между тукашното и отвъдното, злободневно-политическото и вечно-поетическото, между символно-алегоричното и реалистично-натуралистичното начало. Четирите смисъла в тълкуването на поемата.

2. Данте Алигиери. Божествена комедия. Членение, стихова организация, особености. Поемата на Данте между тукашното  и отвъдното, злободневно-политическото и вечно-поетическото, между символно-алегоричното и реалистично-натуралистичното начало. Четирите смисъла в тълкуването на поемата.


Общи бележки за живота му:
-          смята се за родоначалник на новата европейска лит-ра;
-          роден във Флоренция през май 1265г. в старо, не много богато, аристократично семейство;
-          първоначалното си образование получава при францисканските монаси в Санта Кроче, по-късно при Брунето Латини (канцлер на Флоренция по това време);
-          последното десетилетие на XIIIв. гуелфите[1] се разделят на черни и бели – съответно привърженици на по-самостоятелна политика (към които принадлежи и Данте) и такива, обвързани с паричните интереси на папата.
-          през октомври 1301 папа Бонифаций подкрепя черните гуелфи и изпраща Шарл дьо Валоа на мисия във Флоренция; в края на годината те правят политически преврат и обявяват всичките си противници извън закона; Данте е обвинен в измамничество и заговор срещу папата и Шарл дьо Валоа; 1302- имуществото му се конфискува; започва периода на изгнаничество.
-          пребивава на различни места при богати аристократи, станали негови покровители;
-          премества се в Равена по молба на управителя ѝ между 1328-20г. По негова молба тръгва на мисия за Венеция, където се простудява и умира в нощта срещу 14.11.1321г.

Произведения:
-          пише усилено поезия преди да влезе в политиката активно през 80те години на XIIIв. Става притегателен център за поетите от тосканската школа. От това време са ранните му “Стихове” (Rime) – любовни, морални и сатирични творби;
-          първата му значителна творба е книгата “Нов живот”, посветена на любовта му Беатриче[2] (“носеща благодат”), написана след смъртта ѝ.  Няма сигурна датировка – около 1292/93 или 1294г.
§  състои се от 42 кратки глави, написани в проза;
§  съдържа част от ранната поезия на Данте – 25 сонета, 4 канцони[3], една балата[4] и една станца[5];
§  жанрово може да се определи като лирически дневник, по същество обаче възхожда към средновековните жанрови формации;
§  многобройните тълкувания на приведените стихотворения напомнят на провансалските сборници с кансони и техни експликации;
§  представлява интимен дневник + практическа поетика със стихове и анализи;
§  изключителна оскъдност откъм реални събития;
§  по-голямата част е посветена на чувствата на влюбения и на анализ на цитираните в нея 31 стихотворения;
§  елегично-възвишената тоналност напомня стила на средновековните агиографски жития (популярното название на творбата е “Легенда за св. Беатриче”);
§  отношението на Данте е смесица от обожание и мистично преклонение;
§  в алегорическия пласт това е усложнено от кабалистични акценти, внасящи елемент на фаталистична обреченост;
o   организирани са около скритите значения на числото 9 – според средновековната символика то е числото на спасението, но и на страданието и обновлението; подчертно е и от сходството от звученето на nove (ит. девет) и  nova (лат. нова);
o   оскъдните събития около живота и смъртта на мадона Беатриче са оркестрирани в проекцията на мистичното число 9 – първата им среща е когато той е в края на 9та, тя в началото на 9та година, а следващата – точно след 9 години в 9тия час на деня;
o   времето на смъртта ѝ е сведено към деветката и по арабското, и по сирийското, и по християнското летоброене; обяснението е, че спроед Птолелемй съяествуват 9 небеса, които в момента на нейното раждане били “в съвършено единство”;
§  поетическа еволюция в цитираните стихове – отдалечава се до известна степен от декоративния стил на тосканската школа по линия на вглъбяването на религиозното чувство чрез показания мистически платонизъм;
§  многократно възпроизвежда в стиховете си мотива за красотата добродетел, чието съзерцаване възвисява и облагородява човека;
§  възприема от късните трубадури мотива за ангелизацията на любимата жена и спиритуализира любовната поезия, придава ѝ дълбоко духовни измерения, лишава я от амбивалентността, присъща на провансалската лирика;

-          докъм 1307 пребивава във Верона, Арецо и Луниджана – кабинетна работа, попълва литературната си култура – чете усилено любимите си провансалски трубадури, “За утешението посредством философия” на Боеций, “Изповедите” на Августин Блажени, Хораций, Овидий, Сенека, Ювенал; по това време се появява “Трапеза”, втората му творба, написана на волгаре; точната датировка е невъзможна – периода 1304-1307;
o   трябвало е да съдържа 14 алегорични канцони и техните тълкования
o   Данте пише всички канциони, но само 4 тълкования
o   от типа на енциклопедичните произведени, силно популярни през Средновековието;
o   сред разработените теми са:
§  въпросът за ангелчиеските чинове;
§  са клоновете на науката и философията като своеобразен път за осъществяване на човешката личност и за благородството  като индивидуално човешко достояние;
o   непосредствената цел на книгата е намерението на поета да се оправдае пред всички обвинения, отправени му след преврата на черните гуелфи във Флоренция;
o   благородството не като нещо наследствено, а а придобито чрез достойни дела и поведение;

-          Паралелно с “Трапеза” през 1303-4 пише недовършения си трактат на латински “За народното красноречие” (4 книги по план); изоставя го през 1305.
o   първият труд по сравнително романско езикознание;
o   първата европейска поетика от ново време;
o   изключително чувство за историзъм;
o   изброява шестима провансалски трубадури и петима италиански поети, поставящи начало на поетиката от ново време;
o   тематични изисквания за сътворяване на безсмъртни творби – възслава на оръжията, любовта и добродетелта.

-          За монархията” – трактат пак на латински; датиран от мнозина около 1313.
o   3 книги:
§  първа – мотивира необходимостта от всемирна монархия като гаранция за всеобщ мир и справедливост;
§  втора – излага исторически съображения в полза на всемирната монархия – Римската империя като рожба на Божествената воля;
§  трета – папската и императорската власт произлизат от Бога и не трябва да се налагат една на друга.

-          Две латински еклоги[6] в края на живота си – отговор на поетически послания, отправени към него от болонския професор Джовани дел Вирджилио.
o   първата – 68 стиха хекзаметър – отговаря на упрека, че пише на волгаре, за да се увенчае така със слава;
o   втората – 97 стиха хекзаметър – учтив отказ на покана да се отзове в Болония на гости у професора.


“БОЖЕСТВЕНА КОМЕДИЯ”

-          написана изцяло в изгнание;
-          смята се, че е писана около 15 години;
-          “Ад” (1306/7-1314), “Чистилище”[7] (завършена около 1316), “Рай” (1316-1321);


-          комедия – съгласно средновековната реторика – творба, която започва драматично, а има щастлив край;
-          “Божествена” – свързано с поетическото майсторство на автора;
-          14 233 стиха, разделени в три кантики (части), общо 100 песни – всяка кантика е с по 33 песни + една уводна в началото;
-          сложна творба, обвързана както със средновековната лит-ра, така и с тази на новото време;
-          причини за написването – отмъщение към неблагодарната си родина и възхвала на любимата си;
-          жанр – средновековен – видение – както каноничен, така и апокрифен жанр[8] – предпоставка за бъдещи обвинения в еретичество;
-          своеобразна енциклопедия на средновековната ученост, но от нов тип – поетически синтез на цялото познато дотогава човешко знание (антично и средновековно, европейско и арабско);
-          Данте съчетава в себе си поета визионер и учения схоласт взаимно допълващи се противоположни образи – ясно изразено в проекцията на отвъдния свят;
-          отвъдният му свят отговаря на космогоничните представи на времето;
-          четворен смисъл за разбирането на всяка поетическа творба :
o   буквален – изображение на съдбите на хората след смъртта им
o   алегорически – идеята за възмездието
o   морален – идеята човек да бъде предпазен от злото и да бъде насочен към добродетелта
o   анагогически – възвеличаващ – любовта към Беатриче като носителка на вдъхновение и божествена благодат;
-          мистически конструктивизъм и мистичната кабалистика като средство за тълкуване на света – средновековни черти;
-          мистична диалектика на числата 3, 7 и 10:
o   3 – символ на Светата Троица;
o   7  (3+4)* - свещено число – сбор от числата на божественото и земното;
o   10 – число на съвършенството;
-          участие на тези числа в изграждането на отвъдната архитектоника;
§  Адът започва непосредствено под Йерусалим – пропаст като обърнат конус към центъра на земята; 9 кръга;
§  на излизане от ада се преминава първо земната, а после и водната полусфера;
§  Чистилището – планина, образувана от земната маса, изхвърчала при запокитването на Луцифер в океана; преди чистилището има своеобразно предверие;
§  в същинското чистилище има 7 кръга; конус, чиито връх достига до райските селения;
§  преди да постъпи в тях, поетът е приветстван от Матилда, после на триумфа;на колесница се появява Беатриче;  Вергилий незабелязано изчезва;
§  посредством благоволението на водещата Беатриче се отправят към деветте емпиреи (небеса) – наблюдават ангелски чинове, души на блажените;
§  Птолемеева геоцентрична представа представа:
·         първо небе – неподвижно е закрепена Луната;
·         второ небе – Меркурий;
·         трето небе – Венера;
·         четвърто небе – Слънцето; там блаженстват духовете на мъдреците, които пеят и танцуват;
·         пето небе – Марс;
·         шесто небе – Юпитер;
·         седмо небе – Сатурн;
·         осмо небе – неподвижно закрепени звезди; седалището на херувимите; там пребивават триумфални духове;
·         девето небе – първото подвижно – отвъд него започват ангелически хорове – девет огнени кръга, кръжащи около сияен център – Бог;
-          и трите кантики завършват с думата “звезда”;
-          името на Бога се римува само със себе си;
-          то не се споменава в “Ад”;
-          Данте създава нова поетическа форма – терцината или троичната рима – отделя я от сонета; средният стих се римува с първия и последния от следващата терцина – ава-всв-сгс….
-          сложна мрежа от символи и алегории; символическо мислене – универсална черта на цялата средновековна литература;
-          тайнствената гора, в която героят попада още в началото – алегория на човешкия живот;
-          хълмът, на който се изкачва – стремежа на човека към твърди земни принципи;
-          срещата с трите звяра:
o   лъв – тщеславието и гордостта ;  също и френската кралска институция, която по това време води борби за надмощие с папската курия;
o   пантерата – похотта и сладострастието; също и разкъсваната между борби родина на Данте – Флоренция;
o   вълчицата – сребролюбието и алчността; алчната и продажна папска курия;
-          сложно преплитане на универсални и индивидуални символи, което води до известно объркване и до невъзможността правилно да бъдат разчетени някои символи[9];
-          символи с конкретен исторически или политически характер:
o   гората – разпокъсаната средновековна Италия;
o   Вергилий – разумът; или идеята за всемирна монархия ;
o   Данте – грешната душа;
o   Беатриче – божествената благодат;
-          доразвива се линията, започната в “Нов живот”, за ангелизацията и санктификацията на любимата жена; сходства между образа на Беатриче и Дева Мария – под влияние на твърде популярния през XII-XIVв. култ към Богородица (марианизъм);
-          дързост и новаторство при интерпретацията на любовната тема – на концептуално равнище :
o   чрез анагогическия пласт заявява нова идея за любов между мъжа и жената, надхвърлящо всичко познато от Късното средновековие.[10]
-          жесток реализъм – описание на мъченията (постоянна тема в средновековната канонична и апокрифна литература и изобраз. изк.) – категория, устояла чак до Високия Ренесанс (terribilità);
-          разгърнати сравнения – основен изобразителен похват – Омир, Овидии.





[1] Привърженици на върховенството на папата в Италия.
[2] Около година по-млада от него; обитавала същия квартал; сгодена за бъдещия си съпруг още от дете; умира на 24 години през лятото на 1290г.
[3] Италианска разновидност на кансона – основният провансалски лирически жанр.
[4] Средновековна песен танц.
[5] Популярна италианска строфична форма.
[6] Римски поетически жанр; буколика.
[7] Католическата църква канонизира представата за Чистилището през XIII век.
[8] Както добре знаем! :þ – И~N
* ! – И~N
[9] лол! - И~N
[10] Според св. Тома Аквински, разработил нова троична философска конструкция за любовта, за разлика от старата двоична – Любов към света (Amor mundi) и Любов към Бог (Amor Dei), според която тя бива натурална (караща камъка да пада на земята, т.е. предчувствие за гравитацията), чувствена (присъща на хората и животните, с цел възпроизводство) и разумна (най-висшата, към Бога, с по-нисши измерения – дружбата и приятелството).  Той допускал преход от един вид към друг, но отричал възможността за разумна любов между мъжа и жената.

No comments:

Post a Comment