Петербургски
повести на Гогол - След
двата сборника Гогол започва да пише трети цикъл повести, които са обединени в
сборника „Петербургски повести“. Сред тях са: „Невски Проспект“, „Портрет“, „Нос“,
„Шинел“, „Записките на един луд“.
Повестите
са обединени от един образ, който минава през всяка от тях – столицата
Петербург. Това е град на социалните контрасти. Повестта „Невски проспект“ носи
името на централната улица в столицата. Това е мястото където хората показват
своето богатство. Стандартите, по които се оценяват хората са злато, богатство,
дрехи, всичко материално. Това са фалшиви стандарти и животът на хората като
тях е измамен, лъжовен, продажен.
В
повеста „Портрет“ Гогол свързва образа на столицата с таланта и творчеството на
един художник. Главния герой, Черков, е надарен с дарба, която не всеки творец
притежава. Той създава истинско изкуство до момента, в който неговият талант
става зависим от парите и властта, които развращават хората. Така Черков
погубва своя талант в преследване за
злато.
Но
най – силното прозведение в Петербугския цикъл е повеста „Шинел“. В
своето произведение “Шинел” Гогол представя руската действителност такава
каквато е в действителност. Това са картини на грабителство и разруха, на
подтиснатост и безправие. Тази повест е гневна присъда над безобразната реалност,
която унищожава не само духовно, но и физически “малкия човек”. Под властта на
груби , невежи и бездушни чиновници животът на малкия човек от народа е една
безкрайна трагедия.
В
произведението се усеща душевния смут на “малкия човек” Акакий Акакиевич,на
трагичния му земен път и скръбта му по разрушаването на неговия мъничък свят,
който се състои в един шинел.
Героят
е пооплешивял, със сбръчкани бузи и сипаничево лице. Той не блести нито с
външност, нито с интелект. Скромен и обикновен, той е лишен от индивидуалност
човек. Самото му име подчертава неговата обикновеност. Въпреки, че външно е
невзрачен мъж по природа е добър. На злото не отвръща със зло. Колегите му го
считат да нищожество, защото не се отнася с хората зле, както те с него.
Главният герой е въплъщение на добротата, която липсва в безнравствената
действителност.
Акакий
Акакиевич е “малък човек”, незначителен и трудно може да се впише в суровото
общество. Животът го е превърнал в комплексиран и затворен човек. Той живее
само за работата си и изцяло е погълнат от нея. Прави красиви преписи, без да
допуска грешки. Ежедневието му е скучно, сиво и лишено от удоволствия и
забавления. Единственото му развлечение е да преписва служебните документи за
себе си в свободното си време. В героя липсва амбиция за издигане в професията
му. Никога не проявява инициативност. Когато може да промени нещо в
преписването, той не поема риск, защото се страхува. Не би могър да направи
нещо по-сложно.
По
този начин авторът ни внушава, че това е човек, който е подтискан, мачкан и
унижаван по всякакъв начин. Добрият човек не може да съществува в свят лишен от
добродетели. В това се състои трагедията на главния герой. В скованото от
душевен студ общество топлината на доброто успява да сгрее една млада душа.
Акакий
Акакиевич е изключително беден човек. Той носи стар, извехтял и толкова кърпен
шинел, чене може да се различи цвета му. Съдбоностна роля за живота на героя
играе петербургския студ. Той е причината дребният човечец да се замисли за нов
шинел, въпреки мизерната си заплата. Акакий Акакиевич дълго време събира пари
за новата дреха. Пести от вечерите си и дори от свещта. Дълго време обикаля, за
да купи най-евтиния, но и най-хубавия плат. Героят не просто ушива шинела си,
той го сътворява от себе си. За него това палто става неразделна част от живота
му: “Сякаш беше се оженил, беше се появил друг човек.” Мечтата на новия шинел
изпълват дните и нощите на героя, защото новият шинел ще го предпази от студа,
но и ще спре подигравките на неговите колеги, ще му вдъхне самочувствие.
Появата на новия шинел е свързана с най-великия ден в живота на Бачмачкин.
Изчезва шинелът, изчезва и смисъла на живота. Така трагично си отива от света
един „малък човек“. Приживе несмееш дори да вдигне очи, след смъртта Акакий
Акакиевич протестира срещу угнетяването
на човека. С цялата повест „Шинел“ Гогол изразява негодуванието срещу
общественото устройство, което поробва хората материално, духовно и морално.
Главният герой не умира от простуда, а от бездушието и студенината на хората.
Трагедията
на “малкия човек” не е в незащитеността от петербургския студ, а в
незащитеността му от студа на безчувствения свят на хората. В това безобразно
общество този малък човек не може да съществува, не може да се противопостави
на безчовечието , отчуждението на хората и пошлостта в живота.
No comments:
Post a Comment